Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni wspólnie z UMCS Amerykańskim Centrum Edukacji i Biznesu - American Corner zaprasza na debatę! Military Debates to jedna z serii debat organizowanych przez Amerykańskie Centrum. Tym razem dwie opozycyjne drużyny pochylą się nad tezą: "Projekcja siły morskiej powinna odgrywać kluczową rolę w ochronie globalnych łańcuchów dostaw w XXI w."Wydarzenie odbędzie się 18 kwietnia 2024 o godzinie 14:00 w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Nasi debatujący: komandor porucznik (rezerwy) Aleksander MIRONIUK, doktor nauk wojskowych, nauczyciel akademicki, specjalista w zakresie okrętów podwodnych i komandor doktor Mariusz KONARSKI, specjalista w zakresie lotnictwa morskiego występujący w drużynie „ZA”, komandor (rezerwy) Ryszard GRUDZIŃSKI, dowódca okrętu podwodnego, starszy specjalista w Inspektoracie Marynarki komandor porucznik (rezerwy) prof. Krzysztof KUBIAK w drużynie „PRZECIW”. Podczas naszych wydarzeń przekazujemy wiedzę na wysokim poziomie, zachowując jednocześnie formę przystępną dla osób niebędących ekspertami w danej dziedzinie. Jest to wspaniała inicjatywa – w szczególności z perspektywy młodzieży licealnej, która stoi przed wyborem przyszłej ścieżki zawodowej. Dodatkowo, kariera w strukturach wojskowych jest wyjątkowo atrakcyjną przez wzgląd na stabilność zatrudnienia oraz szereg korzyści niedostępnych w innych sektorach. Podczas naszych wydarzeń przewidziany jest czas na zadawanie pytań ekspertom przez publiczność. Projekcja siły morskiej powinna odgrywać kluczową rolę w ochronie globalnych łańcuchów dostaw w XXI w. W dobie procesów globalizacji, które budują globalne łańcuchy dostaw, stabilność przepływów morskich staje się przesłanką osiągania bezpieczeństwa państw i dobrobytu społeczeństw. Zakłócenia w przepływie towarów drogą morską (stanowi on nawet 70 procent handlu międzynarodowego) w systemie „wąskich gardeł” mogą mieć destabilizujące skutki dla handlu, a w dalszej kolejności także dla stabilności politycznej państw uzależnionych od importu. W XXI w. projekcja siły morskiej może być zatem gwarancją utrzymania silnych relacji handlowych, które współtworzą globalizację.Czy od potęgi morskiej uzależnione jest globalne prosperity, a jej projekcja zyskuje charakter strategiczny w ekonomicznym sensie? A jeśli jest tak rzeczywiście, to kto dysponuje zdolnością projekcji siły morskiej do ochrony szlaków handlowych, a kto powinien nadrobić zaległości, aby przeciwdziałać piratom oraz blokadom zakładanym przez państwa lub podmioty zmilitaryzowane (Ormuz, Bab al-Mandab)? Czy jednak, technicznie rzecz biorąc, przepływy morskie da się w ogóle zabezpieczyć w 100 procentach? Być może są także inne, alternatywne i tańsze sposoby ich ochrony. A jeśli, wprost przeciwnie, przyjąć, że sabotowanie handlu morskiego na dużą skalę nie jest możliwe, to mocarstwa, w tym USA, powinny skupić się raczej na rozwoju innych niż morskie zdolności. Co więcej, być może okaże się, że globalne łańcuchy dostaw są względnie bezpieczne i obronią się same, gdyż w dobie narastających współzależności ich przecinanie nie będzie opłacalne dla nikogo.(mat. organizatora) Opublikowano: 10.04.2024 13:34 Autor: Paweł Jałoszewski (pawel.jaloszewski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 10.04.2024 13:37 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski