miejsce załatwienia sprawyUrząd Miasta GdyniWydział Spraw ObywatelskichReferat Dowodów OsobistychAl. Marszałka Piłsudskiego 52/5481-382 GdyniaSala Obsługi Mieszkańców: stanowiska 12 - 18Wydawanie dowodów osobistych - stanowisko 19Tel. 58-66-88-714 58-66-88-715 58-66-88-716 58-66-88-717 58-66-88-718 fax 058 668-89-24e-mail: ref.dowodow@gdynia.plw godzinach: od poniedziałku do piatku od 7.00 do 18.00 sobota od 8.00 do 14.00 wymagane dokumenty1. Wypełniony (czytelnie, drukowanymi literami, czarnym długopisem) wniosek dostępny w Punkcie Informacyjnym, w Referacie lub poniżej w pozycji "druki". 2. Dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie (lewy półprofil z widocznym lewym uchem) o wymiarach 35x45 mm przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia powinna być aktualna, wyraźna, przedstawiająca osobę: - Bez nakrycia głowy; - Bez okularów z ciemnymi szkłami; - Głowa w lewym półprofilu z widocznym lewym; - Równomiernie oświetlona twarz. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej. 3. Odpis skrócony aktu urodzenia (kawaler, panna) w przypadku, gdy nie został sporządzony w Urzędzie Stanu Cywilnego w Gdyni. 4. Odpis skrócony aktu małżeństwa (mężatka, żonaty, wdowa, wdowiec, rozwiedziona, rozwiedziony) w przypadku, gdy nie został sporządzony w Urzędzie Stanu Cywilnego w Gdyni. 5. Aktualny dowód osobisty lub aktualny polski paszport(do wglądu). 6. Jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby, na żądanie organu gminy, do wniosku dołącza sie dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego. 7. Do wniosku o ponowne wydanie dowodu osobistego nie załącza się odpisów aktów stanu cywilnego jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się te odpisy. sposób załatwienia sprawyObsługa interesanta odbywa się według kolejności pobranych numerów z dyspensera do stanowisk dowodów osobistych (nr 12-18) oraz do stanowiska wydawania dowodów osobistych (nr 19).Wniosek składa się osobiście, z wyjatkiem:- osoby małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekuna ustanowionego przez sąd, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza;- osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia, a nie ma obowiązku posiadania dowodu osobistego, za którą składa jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską , za która, wniosek składają rodzice albo jeden z rodziców wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza;- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd;Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego osobom, o których mowa powyżej jest wymagana obecność osoby małoletniej jeżeli ukończyła 5 lat, osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie oraz osoby ubezwlasnowolnionej częściowo.W przypadku niemożności złożenia wniosku z powodu choroby lub niepełnosprawności, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się znajduje.Wniosek jest podpisywany przez osobę, która go składa.Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie małoletniej, która ukończyła 13 rok życia, niemającej obowiązku posiadania dowdou osobistego, podpisuje składający rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd lub małoletni. Małoletni składa swój podpis w miejscu przeznaczonym na podpis, a rodzic lub w/w opiekun podpisuje wniosek obok tego miejsca.W obecności interesanta, pracownik przy użyciu środków informatycznych, sporządza formularz (druk ścisłego zarachowania) składający się z części A i B.W części A umieszcza się dane osobowe, zdjęcie, termin ważności dowodu osobistego, pieczęć wystawcy oraz podpis osoby upoważnionej do sporządzania formularzy.Wnioskodawca potwierdza zgodność danych osobowych zawartych w części A formularza własnoręcznym podpisem.W przypadku gdy złożenie podpisu przez posiadacza dowodu osobistego jest niemożliwe, podpisu nie zamieszcza się.W dowodzie osobistym wydanym osobie, która nie ukończyła 13 roku życia, nie zamieszcza się podpisu posiadacza dowodu osobistego.Część B, która zawiera potwierdzenie złożenia wniosku oraz termin odbioru dowodu osobistego otrzymuje wnioskodawca. Termin odbioru dowodu osobistego jest określony automatycznie przez Centrum Personalizacji w Warszawie.W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w dostępnych dokumentach, rejestrach i ewidencjach gromadzących dane tej osoby, organ gminy wstrzymuje sporządzenie formularz do czasu wyjaśnienia nieprawidłowościdanych zawartych we wniosku i wydaje nieodpłatnie wnioskodawcy zaświadczenie potwierdzające złożenie wniosku.Przy odbiorze (stanowisko 19) wnioskodawca zwraca część B formularza, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego (w przypadku zagubienia części B formularza, wnioskodawca składa stosowne oświadczenie, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego.Dowód osobisty odbiera sie osobiście, z wyjątkiem następujących przypadków:- dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd;- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców;- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd;- dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia, niemającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego, odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;- dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.W przypadku niemożności odbioru dowodu osobistego z powodu choroby lub niepełnosprawności, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia odbiór dowodu w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się znajduje. opłaty Nie podlegaczas załatwienia sprawy30 dni od daty złożenia wniosku do 2 miesięcy - sprawy szczególnie skomplikowaneinne informacjeDowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 18 rok życia jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia jest ważny na czas nieoznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności. Każdy obywatel po ukończeniu 18 lat ma obowiązek posiadania dowodu osobistego. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności lub karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie wykroczeń. Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, przy odbiorze dowodu osobistego zwraca dokument potwierdzjący legalność jego pobytu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (np. kartę pobytu ). Osoba, która utraciła obywatelstwo polskie zwraca dowód osobisty organowi wydającemu lub polskiej placówce konsularnej. Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie: - zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym - w terminie 14 dni od dnia doręczenia osobie obowiązanej do posiadania dowodu osobistego ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzecznia sądu stwierdzających zmianę danych albo od dnia sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym - od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 3 miesiące; - uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamosci osoby - niezwłocznie; - upływu terminu ważności dowodu osobistego - nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu. Dowód osobisty podlega unieważnieniu: 1. z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego; 2. z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,; 3. z dniem zgonu posiadacza; 4. z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w pkt 1 i 6; 5. po upływie 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności dotyczących zmiany danych, w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 4 miesiące; 6. z dniem upływu ważności dowodu osobistego. Unieważnienie dowodu osobistego następuje w formie czynności materialno-technicznej. Dowód osobisty wydany z naruszeniem przepisów ustawy podlega unieważnieniu w drodze decyzji adminisrtracyjnej oraz obowiązkowi zwrotu z dniem uprawomocnienia się tej decyzji. tryb odwoławczyW przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Pomorskiego w Gdańsku za pośrednictwem Prezydenta Miasta Gdyni w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. podstawa prawnaUstawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity z 2006r. Dz.U. nr 139, poz. 993 z późn. zm.) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania,wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. nr 47, poz. 384) drukiWniosek o wydanie dowodu osobistegoWniosek o wydanie dowodu osobistego - pdf Opublikowano: 23.03.2006 00:00 Autor: apeplinska Zmodyfikowano: 02.03.2015 13:50 Zmodyfikował: Małgorzata Richert