Przed nami kolejny etap zmian przed budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 przy ul. Hallera 9 w Gdyni. Rusza malowanie muralu na jezdni. Stworzy go stowarzyszenie Traffic Design. To przedostatnia faza zadania, które ma na celu utworzenie ulicy szkolnej, uspokojenie ruchu i powstanie bezpiecznej przestrzeni przed szkołą. W związku z pracami zostały wprowadzone zmiany w organizacji ruchu. Projekt jest realizowany w ramach programu Asphalt Art Initiative i przyznanego miastu grantu od Bloomberg Philanthropies. Przed Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 6 przy ul. Hallera (między ulicami Kasztelańską a Wojewódzką) powstanie ulica szkolna. I już za chwilę to miejsce przejdzie spektakularną metamorfozę. Powstanie tam uliczny mural. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo uczniów i umożliwić im przyjemne spędzanie czasu na świeżym powietrzu, a także otworzyć ich na otaczający świat. Projekt muralu to efekt współpracy szkoły, uczniów i inicjatora przedsięwzięcia – Adama Chylińskiego. Wykonają go artyści ze stowarzyszenia Traffic Design, którzy są znani mieszkańcom z wielu innych miejskich realizacji. Praca uwzględnia potrzeby różnych grup. W szkole uczą się też dzieci niesłyszące i niedosłyszące. – Kierowaliśmy się wytycznymi, które podpowiedzieli nam uczniowie. Bardzo nas rozczuliła wrażliwość dzieci na ich kolegów ze szczególnymi potrzebami, dlatego mural wykonamy w stonowanej kolorystyce. Zdecydowaliśmy się na jeden kolor, żeby nie wprowadzać wizualnego chaosu. To właśnie była jedna z wytycznych przekazanych przez dzieci. Chodziło o to, żeby mieć na względzie osoby szczególnie wrażliwe na kolorystyczny chaos, żeby nie wprowadzało to ich w stan niepokoju. Mural będzie nawiązywać do dziecięcych ulicznych gier i zabaw. Przygotowaliśmy różne elementy, które wykreślimy z szablonów. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy się zaangażować w ten projekt. To coś, co się nam od dawna marzyło i świetnie, że możemy realizować taki projekt w mieście dzięki fundacji Bloomberga. Myślę, że takich inicjatyw powinno być więcej – Natalia Wielebska ze stowarzyszenia Traffic Design. Projekt ulicznego muralu, który artyści z Traffic Design stworzą na ulicy Hallera (mat. prasowe)Stworzenie ulicznego malowidła to przedostatnia faza realizacji ulicy szkolnej. W związku z pracami zostały wprowadzone zmiany w organizacji ruchu. Od piątku, 9 sierpnia fragment ul. Hallera (przy szkole) będzie wyłączony z ruchu. Ustawiono już znaki informujące o zakazie ruchu i zatrzymywania się. Zmiany będą obowiązywać do 31 sierpnia. W czasie realizacji muralu nie będzie można również korzystać z miejsc postojowych przy szkole – w zatoce postojowej.Zmiany w organizacji ruchu na ul. Hallera, które będą obowiązywać od 9 do 31 sierpnia (mat. prasowe)Wyznaczono także objazdy. Schemat na mapce poniżej.Schemat objazdów w związku ze zmianami w ruchu na ul. Hallera (mat. prasowe) – Jesteśmy w bardzo ważnym momencie. Malowanie pokaże wszystko to, co udało nam się wypracować przez kilkanaście miesięcy. Jesteśmy bardzo ciekawi co z tego wyjdzie. Na koniec sierpnia zobaczymy już cały mural na asfalcie, ale we wrześniu planujemy inaugurację tego placu. Będzie otwarcie z pompą, będzie dużo się działo, będzie wiele ciekawych wydarzeń. I to będzie też moment, kiedy będziemy mogli pierwszy raz pokazać to wszystkim, którzy nad tym pracowali i podziękować im. Mam tutaj na myśli całą społeczność, przede wszystkim dzieci i młodzież. Nie mogę się doczekać września, kiedy ich tutaj zaprosimy. Wtedy też podziękujemy lokalnej społeczności, bo rodzice, nauczyciele, dyrekcja szkoły i sąsiedzi włożyli w to ogrom pracy i energii – mówi Adam Chyliński, inicjator projektu, placemaker i ekspert od partycypacji dziecięcej i młodzieżowej. Strefa zamieszkania na ul. Hallera Ustanowienie ulicy szkolnej to efekt wielotorowych rozmów i konsultacji społecznych ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Ostatecznie zdecydowano, że na ul. Hallera będzie realizowany zmodyfikowany wariant dwukierunkowy ze strefą zamieszkania. Szerzej o tym pisaliśmy w osobnym artykule. – Zmiany przed szkołą są wypadkową potrzeb różnych grup użytkowników, które badaliśmy w 2023 roku – dzieci, ich rodziców, kierowców busów, sąsiadów i pracowników szkoły. Ostateczne rozwiązanie jest kompromisem, a nie rozwiązaniem idealnym. Współpraca tylu interesariuszy o rozbieżnych potrzebach jest wciąż wyzwaniem. Ciekawy przy takich małych, sąsiedzkich uzgodnieniach jest też sam moment podjęcia decyzji o ostatecznym wariancie oraz konsekwencje, jakie ma ta jedna mikroinwestycja dla funkcjonowania dzielnicy. Liczę na to, że Rada Dzielnicy Wzgórze Maksymiliana wspólnie z Radą Dzielnicy Redłowo wrócą do rozmowy na temat zwiększenia liczby ulic z ruchem jednokierunkowym. W kontekście bezpieczeństwa przed szkołą pozwoli to w wrócić do wariantu, który podczas pracy warsztatowej zdobył największe uznanie, tj. do strefy zamieszkania z ruchem jednokierunkowym. Finalnie, traktuję efekty projektu Asphalt Art jako krok w stronę faktycznej ulicy szkolnej, czyli takiej gdzie indywidualny ruch samochodowy ograniczony jest do rozsądnego minimum – mówi Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta ds. przestrzeni publicznej. Warto również przypomnieć, że strefę zamieszkania przed szkołą wprowadzono w kwietniu. Obowiązują tam szczególne zasady ruchu drogowego. Należy pamiętać, że: w strefie zamieszkania pieszy nie musi korzystać z chodnika. Może poruszać się całą szerokością drogi i ma pierwszeństwo, wewnątrz strefy wszystkie skrzyżowania są równorzędne, czyli obowiązuje zasada „prawej ręki”, wyjazd ze strefy zamieszkania na drogę traktowany jest jako włączenie się do ruchu, więc kierujący wyjeżdżający na drogę ze strefy zamieszkania musi ustąpić pierwszeństwa innemu uczestnikowi ruchu, dopuszczalna prędkość w strefie zamieszkania to 20 km/h, można parkować tylko w miejscach wyznaczonych – w tym przypadku są to miejsca w zatoczce postojowej oraz wzdłuż skarpy przy ul. Hallera (za zatoczką postojową), w strefie zamieszkania dziecko do 7. roku życia może poruszać się drogą bez opieki. Ostatnią fazą projektu będzie oficjalne otwarcie bezpiecznej przestrzeni i ustawienie tam kolorowych siedzisk. Kontynuowane będą również badania wpływu takich transformacji na komfort mieszkańców. – Planujemy m.in. testowanie nowych rozwiązań przestrzennych z osobami słabo widzącymi. Co ważne, jest to pierwszy taki prototyp ulicy szkolnej w Gdyni. Liczę, że efekt końcowy będzie na tyle ciekawy, aby przekonać mieszkańców i dyrektorów szkół, że takie działania to realna poprawa komfortu i bezpieczeństwa w otoczeniu placówek – dodaje Marchwicka. O programie Asphalt Art Initiative Jaka jest idea inicjatywy? Asphalt Art Initiative to program, który promuje wizualne działania artystyczne na drogach, placach, skrzyżowaniach, chodnikach i innych przestrzeniach miejskich, z których korzystają piesi. Chodzi o to, aby wykorzystać sztukę i design w celu poprawy jakości infrastruktury (zwłaszcza drogowej), zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców, ożywienia niektórych obszarów miejskich i aktywizacji lokalnej społeczności. W jego ramach wybrane miasta dostają dotacje na transformację ulic i przestrzeni publicznych przez wdrożenie rozwiązań, które łączą w sobie funkcjonalność i wysokie walory estetyczne.W 2022 roku wśród beneficjentów, których ogłoszono podczas szczytu Bloomberg CityLab 2022 w Amsterdamie, znalazła się Gdynia. Nasze miasto doceniono w kategorii „Poprawa bezpieczeństwa pieszych”. W efekcie nasze miasto otrzymało 106 tys. zł (25 tys. dolarów) na realizację projektu „Koda” zakładającego stworzenie bezpiecznej przestrzeni przed budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 na Wzgórzu św. Maksymiliana.Wysokość grantu pozwoli, żeby przy pomocy farby i małej architektury uporządkować plac przed szkołą oraz dojście od ul. Żołnierzy Dywizji Kościuszkowskiej.Konkurs grantowy zorganizowała Bloomberg Philanthropies – nowojorska fundacja wspierająca działania na rzecz środowiska, zdrowia publicznego, sztuki, innowacji i edukacji. Galeria zdjęć Pobierz galerię Mural powstanie przed Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 6 przy ul. Hallera 9 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Szablon jednego z elementów ulicznego muralu, który powstanie na ul. Hallera (Barbara Marchwicka) Pobierz zdjęcie Znak informujący o zakazie zatrzymywania się ustawiony przy szkole przy ul. Hallera (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Trwają przygotowania do malowania ulicznego muralu przy ZSO nr 6 przy ul. Hallera 9, który wykona Traffic Design (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Część szablonów, na bazie których powstanie uliczny mural (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 08.08.2024 17:26 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 09.08.2024 15:13 Zmodyfikował: Karolina Szypelt