Społeczeństwo

Uliczny mural zwieńczy prace nad poprawą bezpieczeństwa przed szkołą

Trwają przygotowania do malowania ulicznego muralu przy ZSO nr 6 przy ul. Hallera 9, który wykona Traffic Design (fot. Magdalena Czernek)

Trwają przygotowania do malowania ulicznego muralu przy ZSO nr 6 przy ul. Hallera 9, który wykona Traffic Design (fot. Magdalena Czernek)

Przed nami kolejny etap zmian przed budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 przy ul. Hallera 9 w Gdyni. Rusza malowanie muralu na jezdni. Stworzy go stowarzyszenie Traffic Design. To przedostatnia faza zadania, które ma na celu utworzenie ulicy szkolnej, uspokojenie ruchu i powstanie bezpiecznej przestrzeni przed szkołą. W związku z pracami zostały wprowadzone zmiany w organizacji ruchu. Projekt jest realizowany w ramach programu Asphalt Art Initiative i przyznanego miastu grantu od Bloomberg Philanthropies.


Przed Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 6 przy ul. Hallera (między ulicami Kasztelańską a Wojewódzką) powstanie ulica szkolna. I już za chwilę to miejsce przejdzie spektakularną metamorfozę. Powstanie tam uliczny mural. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo uczniów i umożliwić im przyjemne spędzanie czasu na świeżym powietrzu, a także otworzyć ich na otaczający świat.  

Projekt muralu to efekt współpracy szkoły, uczniów i inicjatora przedsięwzięcia – Adama Chylińskiego. Wykonają go artyści ze stowarzyszenia Traffic Design, którzy są znani mieszkańcom z wielu innych miejskich realizacji. Praca uwzględnia potrzeby różnych grup. W szkole uczą się też dzieci niesłyszące i niedosłyszące.
– Kierowaliśmy się wytycznymi, które podpowiedzieli nam uczniowie. Bardzo nas rozczuliła wrażliwość dzieci na ich kolegów ze szczególnymi potrzebami, dlatego mural wykonamy w stonowanej kolorystyce. Zdecydowaliśmy się na jeden kolor, żeby nie wprowadzać wizualnego chaosu. To właśnie była jedna z wytycznych przekazanych przez dzieci. Chodziło o to, żeby mieć na względzie osoby szczególnie wrażliwe na kolorystyczny chaos, żeby nie wprowadzało to ich w stan niepokoju. Mural będzie nawiązywać do dziecięcych ulicznych gier i zabaw. Przygotowaliśmy różne elementy, które wykreślimy z szablonów. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy się zaangażować w ten projekt. To coś, co się nam od dawna marzyło i świetnie, że możemy realizować taki projekt w mieście dzięki fundacji Bloomberga. Myślę, że takich inicjatyw powinno być więcej – Natalia Wielebska ze stowarzyszenia Traffic Design.
Projekt ulicznego muralu, który artyści z Traffic Design stworzą na ulicy Hallera (mat. prasowe)
Projekt ulicznego muralu, który artyści z Traffic Design stworzą na ulicy Hallera (mat. prasowe)

Stworzenie ulicznego malowidła to przedostatnia faza realizacji ulicy szkolnej. W związku z pracami zostały wprowadzone zmiany w organizacji ruchu. Od piątku, 9 sierpnia fragment ul. Hallera (przy szkole) będzie wyłączony z ruchu. Ustawiono już znaki informujące o zakazie ruchu i zatrzymywania się. Zmiany będą obowiązywać do 31 sierpnia. W czasie realizacji muralu nie będzie można również korzystać z miejsc postojowych przy szkole – w zatoce postojowej.

Zmiany w organizacji ruchu na ul. Hallera, które będą obowiązywać od 9 do 31 sierpnia (mat. prasowe)
Zmiany w organizacji ruchu na ul. Hallera, które będą obowiązywać od 9 do 31 sierpnia (mat. prasowe)

Wyznaczono także objazdy. Schemat na mapce poniżej.

Schemat objazdów w związku ze zmianami w ruchu na ul. Hallera (mat. prasowe)
Schemat objazdów w związku ze zmianami w ruchu na ul. Hallera (mat. prasowe)

– Jesteśmy w bardzo ważnym momencie. Malowanie pokaże wszystko to, co udało nam się wypracować przez kilkanaście miesięcy. Jesteśmy bardzo ciekawi co z tego wyjdzie. Na koniec sierpnia zobaczymy już cały mural na asfalcie, ale we wrześniu planujemy inaugurację tego placu. Będzie otwarcie z pompą, będzie dużo się działo, będzie wiele ciekawych wydarzeń. I to będzie też moment, kiedy będziemy mogli pierwszy raz pokazać to wszystkim, którzy nad tym pracowali i podziękować im. Mam tutaj na myśli całą społeczność, przede wszystkim dzieci i młodzież. Nie mogę się doczekać września, kiedy ich tutaj zaprosimy. Wtedy też podziękujemy lokalnej społeczności, bo rodzice, nauczyciele, dyrekcja szkoły i sąsiedzi włożyli w to ogrom pracy i energii – mówi Adam Chyliński, inicjator projektu, placemaker i ekspert od partycypacji dziecięcej i młodzieżowej.

Strefa zamieszkania na ul. Hallera


Ustanowienie ulicy szkolnej to efekt wielotorowych rozmów i konsultacji społecznych ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Ostatecznie zdecydowano, że na ul. Hallera będzie realizowany zmodyfikowany wariant dwukierunkowy ze strefą zamieszkania. Szerzej o tym pisaliśmy w osobnym artykule.
– Zmiany przed szkołą są wypadkową potrzeb różnych grup użytkowników, które badaliśmy w 2023 roku – dzieci, ich rodziców, kierowców busów, sąsiadów i pracowników szkoły. Ostateczne rozwiązanie jest kompromisem, a nie rozwiązaniem idealnym. Współpraca tylu interesariuszy o rozbieżnych potrzebach jest wciąż wyzwaniem. Ciekawy przy takich małych, sąsiedzkich uzgodnieniach jest też sam moment podjęcia decyzji o ostatecznym wariancie oraz konsekwencje, jakie ma ta jedna mikroinwestycja dla funkcjonowania dzielnicy. Liczę na to, że Rada Dzielnicy Wzgórze Maksymiliana wspólnie z Radą Dzielnicy Redłowo wrócą do rozmowy na temat zwiększenia liczby ulic z ruchem jednokierunkowym. W kontekście bezpieczeństwa przed szkołą pozwoli to w wrócić do wariantu, który podczas pracy warsztatowej zdobył największe uznanie, tj. do strefy zamieszkania z ruchem jednokierunkowym. Finalnie, traktuję efekty projektu Asphalt Art jako krok w stronę faktycznej ulicy szkolnej, czyli takiej gdzie indywidualny ruch samochodowy ograniczony jest do rozsądnego minimum – mówi Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta ds. przestrzeni publicznej.

Warto również przypomnieć, że strefę zamieszkania przed szkołą wprowadzono w kwietniu. Obowiązują tam szczególne zasady ruchu drogowego. Należy pamiętać, że:
  • w strefie zamieszkania pieszy nie musi korzystać z chodnika. Może poruszać się całą szerokością drogi i ma pierwszeństwo,
  • wewnątrz strefy wszystkie skrzyżowania są równorzędne, czyli obowiązuje zasada „prawej ręki”,
  • wyjazd ze strefy zamieszkania na drogę traktowany jest jako włączenie się do ruchu, więc kierujący wyjeżdżający na drogę ze strefy zamieszkania musi ustąpić pierwszeństwa innemu uczestnikowi ruchu,
  • dopuszczalna prędkość w strefie zamieszkania to 20 km/h,
  • można parkować tylko w miejscach wyznaczonych – w tym przypadku są to miejsca w zatoczce postojowej oraz wzdłuż skarpy przy ul. Hallera (za zatoczką postojową),
  • w strefie zamieszkania dziecko do 7. roku życia może poruszać się drogą bez opieki.

Ostatnią fazą projektu będzie oficjalne otwarcie bezpiecznej przestrzeni i ustawienie tam kolorowych siedzisk. Kontynuowane będą również badania wpływu takich transformacji na komfort mieszkańców.
–  Planujemy m.in. testowanie nowych rozwiązań przestrzennych z osobami słabo widzącymi. Co ważne, jest to pierwszy taki prototyp ulicy szkolnej w Gdyni. Liczę, że efekt końcowy będzie na tyle ciekawy, aby przekonać mieszkańców i dyrektorów szkół, że takie działania to realna poprawa komfortu i bezpieczeństwa w otoczeniu placówek – dodaje Marchwicka.

O programie Asphalt Art Initiative


Jaka jest idea inicjatywy? Asphalt Art Initiative to program, który promuje wizualne działania artystyczne na drogach, placach, skrzyżowaniach, chodnikach i innych przestrzeniach miejskich, z których korzystają piesi. Chodzi o to, aby wykorzystać sztukę i design w celu poprawy jakości infrastruktury (zwłaszcza drogowej), zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców, ożywienia niektórych obszarów miejskich i aktywizacji lokalnej społeczności. W jego ramach wybrane miasta dostają dotacje na transformację ulic i przestrzeni publicznych przez wdrożenie rozwiązań, które łączą w sobie funkcjonalność i wysokie walory estetyczne.

W 2022 roku wśród beneficjentów, których ogłoszono podczas szczytu Bloomberg CityLab 2022 w Amsterdamie, znalazła się Gdynia. Nasze miasto doceniono w kategorii „Poprawa bezpieczeństwa pieszych”. W efekcie nasze miasto otrzymało 106 tys. zł (25 tys. dolarów) na realizację projektu „Koda” zakładającego stworzenie bezpiecznej przestrzeni przed budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Wysokość grantu pozwoli, żeby przy pomocy farby i małej architektury uporządkować plac przed szkołą oraz dojście od ul. Żołnierzy Dywizji Kościuszkowskiej.

Konkurs grantowy zorganizowała Bloomberg Philanthropies – nowojorska fundacja wspierająca działania na rzecz środowiska, zdrowia publicznego, sztuki, innowacji i edukacji.

Logo Bloomberg Philanthropies

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 08.08.2024 17:26
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.08.2024 15:13
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także