Pracownicy Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni od trzech lat prowadzą warsztaty, które mają uwrażliwić na indywidualne potrzeby wynikające z różnego rodzaju niepełnosprawności. Ostatnie odbyły się 4 i 5 grudnia, a udział w nich wzięli pracownicy Urzędu Miasta oraz Teatru Muzycznego. Przez trzy lata w ramach warsztatów przeszkolono ponad 100 osób. Chcemy, aby każdy urzędnik miał odpowiednią wiedzę i doświadczenie – mówi Anna Dobkowska z Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością, Wydziału Dostępności UM - Celem szkoleń, jest również zwiększenie jakości obsługi petenta poprzez uwrażliwienie na indywidualne potrzeby wynikające z rodzaju niepełnosprawności. Rozwój umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach w kontakcie z petentem z niepełnosprawnością, przy zastosowaniu zasad i przepisów – dodaje. Podczas szkolenia pracownikom przekazywana jest nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna. Dzięki temu każdy może wczuć się w rolę osoby z niepełnosprawnością i same przekonać się co może sprawić im trudność podczas wizyty w urzędzie, czy też w innej instytucji. Nie sądziłam, że potrzeba tyle siły fizycznej, by móc się poruszać po ulicy, czy też po korytarzach urzędu – mówi Magdalena Muzika z Urzędu Stanu Cywilnego, która szkoliła się w budynku Urzędu Miasta. Ze szkoleń cyklicznie korzystają m.in. pracownicy jednostek czy wydziałów UM takich jak: ratownicy Wodnego Pogotowia Ratunkowego, kierowcy komunikacji Miejskiej ZKM, przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni, pracownicy Wydziału Inwestycji, pracownicy Wydziału Architektoniczno-Budowlanego, ponadto szkolenia obejmują: projektantów, architeków, kierowników pociągów, konduktorów, obsługę pasażera z niepełnosprawnością. Tym razem ze szkolenia korzystali pracownicy Teatru Muzycznego w Gdyni. Dostępność... po prostu powinna być i wszyscy, wszystkie instytucje powinny być na to przygotowane i wszyscy pracownicy powinni być przygotowani – mówi Sylwia Firańska-Drzymalska, koordynator dostępności w Teatrze Muzycznym w Gdyni. – Tak jak przygotowujemy infrastrukturę, budynek, strony internetowe. Ludzie pracujący w instytucji też powinni być przygotowani, otwarci i dostępni, a do tego czasem potrzebna jest niezbędna wiedza, którą mamy przyjemność tutaj posiąść - dodaje. Anna Dobkowska podkreśla, że to bardzo ważne, aby instytucja kultury otwierała się na zwiększenie jakości obsługi bez barier, poprzez uwrażliwienie i rozpoznawanie indywidualnych, szczególnych potrzeby wynikające z różnych rodzajów niepełnosprawności. Szkolenie ma przygotować pracowników (w tym przypadku Teatru Muzycznego w Gdyni) do skutecznego i komfortowego umożliwienia odbioru sztuki osobom z niepełnosprawnościami jak i wspólnego tworzenia wydarzeń artystycznych. Celem szkoleń jest podnoszenie wiedzy i świadomości w zakresie szczególnych potrzeb, w tym potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz szeroko pojętej dostępności w przestrzeni publicznej jak i sektorze prywatnym. Jednym z wymiarów poprzez który staramy się to robić są szkolenia - podsumowuje Anna Dobkowska. Galeria zdjęć Pobierz galerię Szkolenie dla pracwoników Teatru Muzycznego w Gdyni (fot. M. Śliżewska) Pobierz zdjęcie Szkolenie w Urzędzie Miasta Gdyni (fot. M. Idczak) Pobierz zdjęcie Szkolenie w Urzędzie Miasta Gdyni (fot. M. Idczak) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 11.12.2024 13:40 Autor: Marcin Idczak (marcin.idczak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 11.12.2024 13:42 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska