Społeczeństwo

Szkolenia z obsługi osób z niepełnosprawnością

Część praktyczna szkolenia w Urzędzie Miasta            (fot. M. Idczak)

Część praktyczna szkolenia w Urzędzie Miasta (fot. M. Idczak)

Pracownicy Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni od trzech lat prowadzą warsztaty, które mają uwrażliwić na indywidualne potrzeby wynikające z różnego rodzaju niepełnosprawności. Ostatnie odbyły się 4 i 5 grudnia, a  udział w nich wzięli pracownicy Urzędu Miasta oraz Teatru Muzycznego.

 
Przez trzy lata w ramach warsztatów przeszkolono ponad 100 osób.

Chcemy, aby każdy urzędnik miał odpowiednią wiedzę i doświadczenie – mówi Anna Dobkowska z Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością, Wydziału Dostępności UM - Celem szkoleń, jest również zwiększenie jakości obsługi petenta poprzez uwrażliwienie na indywidualne potrzeby wynikające z rodzaju niepełnosprawności. Rozwój umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach w kontakcie z petentem z niepełnosprawnością, przy zastosowaniu zasad i przepisów – dodaje.


Podczas szkolenia pracownikom przekazywana jest nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna. Dzięki temu każdy może wczuć się w rolę osoby z niepełnosprawnością i same przekonać się co może sprawić im trudność podczas wizyty w urzędzie, czy też w innej instytucji.

Nie sądziłam, że potrzeba tyle siły fizycznej, by móc się poruszać po ulicy, czy też po korytarzach urzędu – mówi Magdalena Muzika z Urzędu Stanu Cywilnego, która szkoliła się w budynku Urzędu Miasta.





Ze szkoleń cyklicznie korzystają m.in. pracownicy jednostek czy wydziałów UM takich jak:

  • ratownicy Wodnego Pogotowia Ratunkowego,
  • kierowcy komunikacji Miejskiej ZKM,
  • przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni,
  • pracownicy Wydziału Inwestycji,
  • pracownicy Wydziału Architektoniczno-Budowlanego,

ponadto szkolenia obejmują: 

  • projektantów,
  • architeków,
  • kierowników pociągów, konduktorów, obsługę pasażera z niepełnosprawnością.

Tym razem ze szkolenia korzystali pracownicy Teatru Muzycznego w Gdyni.

Dostępność... po prostu powinna być i wszyscy, wszystkie instytucje powinny być na to przygotowane i wszyscy pracownicy powinni być przygotowani – mówi Sylwia Firańska-Drzymalska, koordynator dostępności w Teatrze Muzycznym w Gdyni. – Tak jak przygotowujemy infrastrukturę, budynek, strony internetowe. Ludzie pracujący w instytucji też powinni być przygotowani, otwarci i dostępni, a do tego czasem potrzebna jest niezbędna wiedza, którą mamy przyjemność tutaj posiąść - dodaje.

Anna Dobkowska podkreśla, że to bardzo ważne, aby instytucja kultury otwierała się na zwiększenie jakości obsługi bez barier, poprzez uwrażliwienie i rozpoznawanie indywidualnych, szczególnych potrzeby wynikające z różnych rodzajów niepełnosprawności. Szkolenie ma przygotować pracowników (w tym przypadku Teatru Muzycznego w Gdyni) do skutecznego i komfortowego umożliwienia odbioru sztuki osobom z niepełnosprawnościami jak i wspólnego tworzenia wydarzeń artystycznych.

Celem szkoleń jest podnoszenie wiedzy i świadomości w zakresie szczególnych potrzeb, w tym potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz szeroko pojętej dostępności w przestrzeni publicznej jak i sektorze prywatnym. Jednym z wymiarów poprzez który staramy się to robić są szkolenia - podsumowuje Anna Dobkowska.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 11.12.2024 13:40
  • ikona

    Autor: Marcin Idczak (marcin.idczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.12.2024 13:42
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona