Społeczeństwo

80% badanych chce drogi rowerowej w Orłowie

Podsumowanie z raportu dotyczącego drogi rowerowej i pieszej w Orłowie.

Podsumowanie z raportu dotyczącego drogi rowerowej i pieszej w Orłowie.

Zakończył się proces konsultacji społecznych dotyczących budowy ciągu pieszo-rowerowego na ul. Wielkopolskiej. Opinie mieszkańców zbierano w listopadzie ubiegłego roku, a dotyczyły one drogi na odcinku pomiędzy ul. Łowicką a al. Zwycięstwa. Konsultacje trwały od 5 do 21 listopada 2024 roku i przyciągnęły 800 uczestników. Odbyły się spotkanie informacyjne, zorganizowano punkt konsultacyjny na targowisku w Orłowie, opinie można było zgłaszać także online. Łącznie złożono 673 formularze konsultacyjne. Opinie mieszkańców rozłożyły się po równo między pięć dzielnic, z niewielką przewagą głosów z Orłowa.


Kluczowe wyniki konsultacji


Poparcie dla projektu: 80% respondentów wyraziło poparcie dla idei budowy połączenia rowerowego przez Orłowo. Zdecydowana większość uznała inwestycję za potrzebną.

Ocena rozwiązań projektowych: 62% uczestników oceniło zaprezentowane rozwiązania jako spełniające potrzeby pieszych, a 69% jako odpowiadające na potrzeby rowerzystów. Jednak mieszkańcy Orłowa i Małego Kacka byli bardziej krytyczni wobec projektu w porównaniu do pozostałych dzielnic.

Uwagi i postulaty: Ponad połowa ankietowanych zgłosiła uwagi do projektu.

Z analizy wynika, że:

  • 36% uwag dotyczyło rezygnacji z realizacji projektu lub zmiany jego przebiegu;
  • 21% postulatów obejmowało wprowadzenie zmian do projektu, takich jak poprawa geometrii, sygnalizacji świetlnej czy elementów bezpieczeństwa ruchu;
  • 23% opinii dotyczyło poparcia dla pilnej realizacji inwestycji.


Problemy i wyzwania


Choć ogólna ocena zaprezentowanych rozwiązań była pozytywna, raport wykazał polaryzację opinii. Konflikt nie wynikał jednak z samego projektu, lecz z faktu rozpoczęcia konsultacji na zbyt późnym etapie procesu inwestycyjnego.


Rekomendacje i dalsze kroki


Uwagi mieszkańców w głównej mierze dotyczyły:
  • zmian funkcjonalno-przestrzennych na korzyść pieszych i rowerzystów;
  • poprawy architektury i bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • dostosowania sygnalizacji świetlnej i geometrii trasy.

Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, po zapoznaniu się z raportem, zdecydowała o wprowadzeniu modyfikacji w granicach obowiązującej decyzji ZRiD oraz o etapowej realizacji inwestycji. Podkreśliła również konieczność włączenia mieszkańców w kolejne etapy prac. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni zaznaczył, że istotnym elementem jest włącznie w procesy społeczności lokalnej.
Konsultacje pokazały, jak ważne jest włączanie lokalnej społeczności w procesy projektowe na wczesnym etapie czego wcześniej zabrakło. Chociaż osiągnięcie pełnej zgody okazało się trudne, wyniki raportu wskazują na możliwość pogodzenia różnych interesów poprzez etapowanie realizacji i uwzględnienie zgłoszonych uwag.

  • ikonaOpublikowano: 21.01.2025 12:50
  • ikona

    Autor: Michał Sałata (michal.salata@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 21.01.2025 12:53
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona