Zakończył się proces konsultacji społecznych dotyczących budowy ciągu pieszo-rowerowego na ul. Wielkopolskiej. Opinie mieszkańców zbierano w listopadzie ubiegłego roku, a dotyczyły one drogi na odcinku pomiędzy ul. Łowicką a al. Zwycięstwa. Konsultacje trwały od 5 do 21 listopada 2024 roku i przyciągnęły 800 uczestników. Odbyły się spotkanie informacyjne, zorganizowano punkt konsultacyjny na targowisku w Orłowie, opinie można było zgłaszać także online. Łącznie złożono 673 formularze konsultacyjne. Opinie mieszkańców rozłożyły się po równo między pięć dzielnic, z niewielką przewagą głosów z Orłowa. Kluczowe wyniki konsultacji Poparcie dla projektu: 80% respondentów wyraziło poparcie dla idei budowy połączenia rowerowego przez Orłowo. Zdecydowana większość uznała inwestycję za potrzebną.Ocena rozwiązań projektowych: 62% uczestników oceniło zaprezentowane rozwiązania jako spełniające potrzeby pieszych, a 69% jako odpowiadające na potrzeby rowerzystów. Jednak mieszkańcy Orłowa i Małego Kacka byli bardziej krytyczni wobec projektu w porównaniu do pozostałych dzielnic.Uwagi i postulaty: Ponad połowa ankietowanych zgłosiła uwagi do projektu. Z analizy wynika, że: 36% uwag dotyczyło rezygnacji z realizacji projektu lub zmiany jego przebiegu; 21% postulatów obejmowało wprowadzenie zmian do projektu, takich jak poprawa geometrii, sygnalizacji świetlnej czy elementów bezpieczeństwa ruchu; 23% opinii dotyczyło poparcia dla pilnej realizacji inwestycji. Problemy i wyzwania Choć ogólna ocena zaprezentowanych rozwiązań była pozytywna, raport wykazał polaryzację opinii. Konflikt nie wynikał jednak z samego projektu, lecz z faktu rozpoczęcia konsultacji na zbyt późnym etapie procesu inwestycyjnego. Rekomendacje i dalsze kroki Uwagi mieszkańców w głównej mierze dotyczyły: zmian funkcjonalno-przestrzennych na korzyść pieszych i rowerzystów; poprawy architektury i bezpieczeństwa ruchu drogowego; dostosowania sygnalizacji świetlnej i geometrii trasy. Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, po zapoznaniu się z raportem, zdecydowała o wprowadzeniu modyfikacji w granicach obowiązującej decyzji ZRiD oraz o etapowej realizacji inwestycji. Podkreśliła również konieczność włączenia mieszkańców w kolejne etapy prac. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni zaznaczył, że istotnym elementem jest włącznie w procesy społeczności lokalnej. Konsultacje pokazały, jak ważne jest włączanie lokalnej społeczności w procesy projektowe na wczesnym etapie czego wcześniej zabrakło. Chociaż osiągnięcie pełnej zgody okazało się trudne, wyniki raportu wskazują na możliwość pogodzenia różnych interesów poprzez etapowanie realizacji i uwzględnienie zgłoszonych uwag. Opublikowano: 21.01.2025 12:50 Autor: Michał Sałata (michal.salata@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 21.01.2025 12:53 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska