Czy własny biznes w Norwegii to dla Polek wybór, czy konieczność? Jakie przeszkody i ułatwienia napotykają na swojej drodze? Na te pytania odpowie pilotażowe badanie realizowane przez Uniwersytet Gdański we współpracy z Narodowym Centrum Nauki, organizacją Prosjekt-K oraz Muzeum Emigracji w Gdyni. Po sukcesie projektów „Femigracja” (2022) i „Femigracja 2.0” (2023), które badały kariery Polek we Włoszech i innych krajach Europy, tym razem przyszedł czas na Skandynawię. W lutym 2025 roku ruszyło badanie, którego celem jest przyjrzenie się przedsiębiorczym Polkom w Norwegii – ich motywacjom, trudnościom i sukcesom. Polacy stanowią najliczniejszą grupę imigrantów w Norwegii, a mimo to rola polskich kobiet w biznesie w tym kraju pozostaje w dużej mierze nieznana. Badacze chcą wypełnić tę lukę i sprawdzić, jak nasze rodaczki odnajdują się w norweskim modelu państwa opiekuńczego, który na pierwszy rzut oka sprzyja stabilnemu zatrudnieniu na etacie. O czym mówią badane Polki? W ramach projektu Polki odpowiadają na pytania dotyczące: powodów wyboru działalności gospodarczej zamiast pracy na etacie, barier i ułatwień w prowadzeniu biznesu, różnic kulturowych między Polską a Norwegią, problemu pracy poniżej kwalifikacji (tzw. brain-waste), kapitału społecznego i zawodowego, z jakim przybyły do Norwegii. Czy norweski rynek pracy to dla polskich przedsiębiorczyń droga pełna możliwości, czy też wyboista ścieżka z licznymi przeszkodami? Odpowiedzi na to pytanie przyniosą wyniki badania. Co dalej? Na zdjęciu dr Kamila Kowalska, specjalistka ds. integracji w Muzeum Emigracji podczas konferencji prasowej (fot. Natalia Kawalerowicz)Koordynatorką projektu jest dr Kamila Kowalska z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz Działu Historyczno-Badawczego Muzeum Emigracji w Gdyni. Kolejne etapy badania będą ogłaszane na stronie www.polska1.pl oraz w mediach społecznościowych Muzeum Emigracji w Gdyni.Projekt „Przedsiębiorcze Polki w Norwegii” to szansa na lepsze poznanie roli polskich kobiet w międzynarodowym biznesie. Wyniki badania mogą pomóc nie tylko naukowcom, ale i samym przedsiębiorczyniom – w dostosowaniu strategii do specyfiki norweskiego rynku oraz wzajemnym wsparciu w biznesowej rzeczywistości Skandynawii. Opublikowano: 17.03.2025 14:51 Autor: Natalia Kawalerowicz (natalia.kawalerowicz@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 17.03.2025 15:46 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska