Prace przy obwodnicy Witomina nabierają tempa, chociaż wykonawca mierzy się z wyzwaniami wynikającymi z konieczności ochrony dziedzictwa historycznego i środowiska naturalnego. We wtorek na placu budowy obwodnicy Witomina odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiciele wykonawcy i władz miasta odnieśli się do bieżących postępów prac oraz trudności, jakie pojawiły się w trakcie realizacji inwestycji. Jak poinformował Adam Kisielewski, dyrektor kontraktu z firmy Polimex, na jednym z odcinków trasy odkryto pozostałości z czasów II wojny światowej, co skutkowało decyzją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o natychmiastowym wstrzymaniu prac. Na razie mamy tylko decyzję wstrzymującą roboty. Należy opracować program badań, przedłożyć go do konserwatora zabytków w celu jego zatwierdzenia, a następnie przeprowadzić same badania – wyjaśnił Adam Kisielewski. Wstrzymane zostały roboty na długości około 700–800 metrów jednak, jak podkreślił Kisielewski, prace przy obiektach mostowych mogą być kontynuowane, ponieważ omijają strefy objęte ochroną konserwatorską. Zdjęcia i montaż: Michał SałataTo nie pierwsze znaleziska archeologiczne na tym terenie. Wcześniej na obszarze budowy zidentyfikowano trzy kurhany. Prace archeologiczne w tych miejscach wciąż trwają, jednak nie wpływają znacząco na ogólny harmonogram budowy i są prowadzone równolegle z pozostałymi robotami. Tego rodzaju odkrycia nie są zaskoczeniem przy inwestycjach realizowanych na terenach o skomplikowanej historii. Ich odpowiednie zabezpieczenie i dokumentacja to standardowy element procesu budowlanego, szczególnie przy inwestycjach tej skali.Prace archeologiczne trwają, ale w sąsiedztwie trwają roboty budowlane (fot. Natalia Kawalerowicz) Ruszyła wycinka drzew Równolegle z działaniami archeologicznymi szczególny nacisk położono na kwestie środowiskowe. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni, poinformował, że miasto 7 kwietnia zwróciło się do wykonawcy o wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i wskazanie obecności gatunków chronionych. Przy zachowaniu szczególnej ostrożności dzisiaj o godzinie 8 rano zaczęła się wycinka lasu na terenach miejskich tam, gdzie po drugiej stronie planowany jest obiekt mostowy - powiedział Bartłomiej Austen. Maciej Sękiewicz, ekspert ds. biologii środowiskowej, zapewnił, że wszystkie miejsca, w których mogą występować gatunki chronione, zostały oznaczone i zabezpieczone. Wszystkie miejsca, w których podejrzewamy, tudzież wiemy o obecności gatunków chronionych, zostały zabezpieczone i pozostaną niedotknięte. Pracownicy, którzy wykonują wycinkę wiedzą, co mają robić – podkreślił Maciej Sękiewicz. Na zdjęciu od lewej: naczelnik Wydziału Inwestycji Paweł Filar, ekspert ds. biologii środowiskowej Maciej Sękiewicz oraz wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen (fot. Natalia Kawalerowicz)Zidentyfikowano około 10 takich miejsc, m.in. 2 gniazda, 4 dziuple oraz mrowiska. Wycinka jest prowadzona pod stałym nadzorem przyrodników.Grzegorz Dąbrowski, kierownik budowy, zapewnił, że na wielu jej odcinkach roboty toczą się zgodnie z planem. Prowadzone są roboty ziemne i budowane są nasypy pod przyszłą drogę. Trwają też prace przy dwóch przepustach dla zwierząt, a w najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie budowy kolejnego obiektu mostowego. Dąbrowski wspomniał również o przeprowadzonej dwa tygodnie temu akcji poszukiwawczej z udziałem około 40 osób wyposażonych w wykrywacze metalu. Do tej pory nie natrafiono na znaleziska, które mogłyby zainteresować archeologów.Plac budowy obwodnicy Witomina (fot. Natalia Kawalerowicz)Przypomnijmy, że obwodnica Witomina to kluczowy element większego planu usprawnienia układu komunikacyjnego Gdyni Zachód. Inwestycja domyka jeden z najważniejszych etapów zmian w tej części miasta i znacząco wpłynie na komfort codziennego przemieszczania się tysięcy mieszkanek i mieszkańców. Nowa trasa będzie liczyć 2 585 metrów długości i zostanie poprowadzona w układzie dwóch pasów ruchu w każdą stronę, z dodatkowymi buspasami. Projekt przewiduje także cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładkę pieszo-rowerową przez teren leśny, dwa przepusty dla zwierząt oraz wiadukt nad ulicą Witomińską. Wartość całej inwestycji wynosi 78 549 311,39 zł, a za jej realizację odpowiada konsorcjum Polimex Infrastruktura sp. z o.o. oraz Polimex Mostostal S.A. Celem budowy jest nie tylko odciążenie lokalnego ruchu na Witominie, lecz także stworzenie nowego połączenia między Obwodnicą Trójmiasta a Śródmieściem Gdyni. Dzięki temu zmniejszy się również natężenie ruchu na Estakadzie Kwiatkowskiego i ulicy Morskiej. Galeria zdjęć Pobierz galerię Wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen podczas konferencji prasowej (fot. Natalia Kawalerowicz) Pobierz zdjęcie Adam Kisielewski, dyrektor kontraktu z firmy Polimex, podczas konferencji prasowej (fot. Natalia Kawalerowicz) Pobierz zdjęcie Kierownik budowy Grzegorz Dąbrowski podczas konferencji prasowej (fot. Natalia Kawalerowicz) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 09.04.2025 15:47 Autor: Natalia Kawalerowicz (natalia.kawalerowicz@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 09.04.2025 19:36 Zmodyfikował: Jakub Winiewski