400 tysięcy złotych – tyle straciła w tym tygodniu 80-letnia mieszkanka Gdyni oszukana metodą „na wnuczka”. Choć gdyńska policja prowadzi kampanię społeczną skierowaną do seniorów, choć policjanci regularnie odwiedzają kluby seniora, centra sąsiedzkie i kościoły ostrzegając przed oszustami w naszym mieście wciąż dochodzi do podobnych sytuacji. O tym, co zrobić by zwiększyć świadomość i tym samym bezpieczeństwo rozmawiano podczas debaty zorganizowanej we wtorek przez Komendę Miejską Policji w Gdyni i fundację „Adaptacja”. Do 80-letniej mieszkanki Gdyni zadzwonił na telefon komórkowy mężczyzna. Przedstawił się jako jej wnuk. Mówił, że potrącił kobietę i ta trafiła do szpitala. Aby uniknąć odpowiedzialności karnej musi zapłacić dużą kwotę pieniędzy. Kobieta schowała pieniądze do reklamówki i przekazała wskazanemu mężczyźnie. Po jakimś czasie do seniorki zadzwonił ten sam mężczyzna z informacją, że potrącona przez niego kobieta zmarła, a on potrzebuje dodatkowych pieniędzy. 80-latka przekazała kolejną kwotę. W ten sposób straciła ponad 400 tys. zł. Teraz sprawą zajmują się policjanci. Metoda „na wnuczka” to jeden z częściej wykorzystywanych przez oszustów sposobów wyłudzeń pieniędzy od seniorów. Ale podają się też za policjantów czy pracowników różnych firm lub instytucji usługowych.Co więcej, oszustwa mają formę nie tylko rozmów telefonicznych: to może być sms czy mail z informacją, że należy uregulować koszt dostawy niezamawianej przez nas paczki. Oszuści zjawiają się też czasami osobiście, np. pod pretekstem sprawdzenia instalacji w mieszkaniu. - Regularnie uświadamiamy seniorów, ostrzegamy przed oszustami i podkreślamy co należy robić, gdy nabierzemy jakichkolwiek podejrzeń. Prosimy seniorów, by informacje które podajemy podczas spotkań w całej Gdyni przekazywali jak największej liczbie osób: krewnym, sąsiadom, znajomym – mówił podczas debaty „Bezpieczny Senior” kom. Adam Nastały, zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni. Najważniejszymi uczestnikami spotkania w siedzibie gdyńskiej fundacji "Adaptacja" byli właśnie seniorzy. – Nie traćcie swojej dobroci, ale bądźcie czujni. I pamiętajcie, że ofiarą oszustów może paść każdy, niezależnie od wieku czy wykształcenia.- Uczestnicy naszych zajęć w miejskich klubach seniora są dobrze wyedukowani, wyzwaniem jest dotarcie do osób, które mieszkają same, nie mają rodziny, nie korzystają z oferty miejskiej. To właśnie one są najbardziej narażone na działania oszustów – podkreśliła Bożena Zglińska, dyrektor Centrum Aktywności Seniora w Gdyni. – Poszukajmy wokół siebie osób samotnych, zachęćmy je do wyjścia z domu, do przyjścia do nas i porozmawiania. Im więcej nas będzie razem, tym bardziej będziemy bezpieczni. O tym, że oszuści wykorzystują słabości seniorów: gorszą koncentrację, kłopoty ze słuchem, wynikającą z samotności potrzebę porozmawiania z kimś i chęć bycia potrzebnym – mówiły Katarzyna Zasowska, psychogerontolog i Klaudia Głodowska, mgr pielęgniarstwa, specjalistka ds. interwencji środowiskowej. Obie panie pracują w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Gdyni.Ich słowa potwierdził obecny na spotkaniu pan Tomasz, który opowiedział swoją historię. – Gdy już na spokojnie analizowałem swoją historię, czułem przede wszystkim wstyd: że wykształcony i trzeźwo myślący człowiek dał się zrobić w konia – przyznał. – Adrenalina, jaką czułem gdy myślałem, że pomagam policji w ujęciu oszustów, sprawiła, że nie zauważyłem ewidentnych dowodów przekrętu. Człowiek, który do mnie zadzwonił brzmiał konkretnie, rzeczowo – jak ktoś, kto wie, co robi. Szkoda, że wtedy nie uczestniczyłem w takim spotkaniu… Od ponad dwóch lat gdyński samorząd i Komenda Miejska Policji w Gdyni prowadzą kampanię społeczną STOP na rzecz przeciwdziałania przestępczości wobec gdyńskich seniorów. Komenda Miejska Policji w Gdyni, Urząd Miasta Gdyni, jednostki miejskie wspólnie działają, byśmy wszyscy umieli rozpoznawać sytuacje zagrożenia wyłudzeniem pieniędzy i skutecznie zareagować. Warto wspomnieć m.in. o tym, że gdyńscy policjanci regularnie spotykają się z seniorami i ostrzegają przed metodami oszustów, a w mieście pojawiają się plakaty kampanii zawierające najważniejsze informacje.Kłopot polega bowiem na tym, że im skuteczniejsze okazują się działania policji, im bardziej świadomi stają się seniorzy, tym bardziej wymyślne formy stosują oszuści. W ostatnim czasie zdarzały się oszustwa „na covid”, czyli wyłudzenia pieniędzy na rzekome kosztowne leczenie osoby zakażonej koronawirusem. - Nasi gdyńscy seniorzy są otwarci i zawsze chętni do niesienia pomocy ale bardzo Państwa proszę, byście w kontaktach z nieznajomymi stosowali zasadę ograniczonego zaufania - apeluje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. - O każdej sytuacji w której czujecie, że możecie być manipulowani, poinformujcie policję. Przerywajcie rozmowy telefoniczne, które wzbudzą wasz niepokój. Pamiętajcie też Państwo, że zawsze możecie liczyć na animatorki Miejskich Klubów Seniora. Zależy nam na bezpieczeństwie seniorów, dlatego kontynuujemy wspólne działania z Komendą Miejską Policji. Jak manipulują oszuści sprawcy wykorzystują to, co w seniorach najcenniejsze: ufność, chęć niesienia pomocy rozluźniły się więzi międzyludzkie, także w rodzinie. Oszuści tak kierują rozmową, byśmy mogli uwierzyć, że rozmawiamy z dawno nie widzianym czy nie słyszanym krewnym. oszuści wykorzystują fakt, że często seniorzy to osoby schorowane. Zdarza się, że czegoś nie dosłyszą. zdarza się, że seniorzy wstydzą się, że czegoś nie wiedzą czy nie rozumieją – zwłaszcza, gdy ktoś prosi o pomoc. Nawet najbliższym nie mówią, że ktoś do nich zadzwonił, że podjęli decyzję pod wpływem chwili. Zwłaszcza gdy okazuje się, że zniknęły oszczędności całego życia. oszuści budują w rozmowie zaufanie, wymieniając nazwę np. instytucji czy służb, które rzekomo reprezentują. Po tym pojawia się chwila napięcia, padają słowa – klucze: więzienie, kłopoty, ofiara, pomoc i zastrzeżenie, by nikomu o sytuacji nie mówić. Osoba jest manipulowana, by podjęła decyzję natychmiast. Jak skutecznie ostrzegać przed oszustami? podając przykłady oszustw nie mówmy, że historia wydarzyła się gdzieś w Polsce, ale że w naszym mieście, że dotyczy kogoś znajomego podkreślajmy, że nigdy nie wolno podejmować decyzji „na już”. Gdy ktoś każe seniorom szybko wypłacić pieniądze, podpisać umowę czy przekazać gotówkę powinni skontaktować się z kimś o kim wiedzą, że zawsze odbierze telefon. Dobrze, by listę z nazwiskami i numerami zaufanych osób – w tym dzielnicowego - senior miał tuż obok telefonu. dobrze, by sąsiedzi mieli swoje numery telefonów i w razie potrzeby od razu do siebie dzwonili. bardzo ważna jest systematyczność edukowania, informowania, ostrzegania bardzo ważne, byśmy o przypadkach oszustw i sposobach na ich uniknięcie mówili wszyscy, bo każdy z nas obraca się w innym środowisku. Każdy z nas może dać się oszukać - niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca pracy Jak poznać oszusta? osoba, z którą rozmawiasz przez telefon przekonuje Cię, że jest kimś bliskim; informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy – i się rozłącza dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant przekonuje Cię, że osoba, z którą poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy potrzebnych do schwytania oszusta jeśli rozmówca zaproponuje Ci, byś potwierdził jego tożsamość jako policjanta dzwoniąc na numer 112 pamiętaj, by się rozłączyć. Wybierając w trakcie rozmowy 112 będziesz wciąż rozmawiać z tą samą osobą Jak zareagować po takim telefonie? nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu powiadom Policję: Komenda Miejska Policji w Gdyni, ul. Portowa 15; tel. interwencyjny 997 W tych sytuacjach należy zachować czujnośćOsoby wyłudzające przez telefon pieniądze najczęściej podają się za: policjanta wnuczka innego członka rodziny funkcjonariusza CBŚ funkcjonariusza CBA pracownika poczty / ZUS / prokuratury / ABW Powody, dla których oszuści domagają się przekazania pieniędzy wypadek samochodowy / zatrzymanie przez policję atak hakerski / zagrożenie pieniędzy trzymanych w banku dochodzenie w sprawie wyłudzeń / akcja policyjna pożyczenie pieniędzy / kłopoty finansowe zakup akcji przelew środków z konta uzyskanie danych do konta Zasady ograniczonego zaufania Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń na znany Ci numer telefonu i opowiedz o sytuacji. w takich bądź podobnych sytuacjach nigdy nie wręczaj nikomu pieniędzy, nie podpisuj żadnych dokumentów nie zaciągaj kredytów na cel, którego nie znasz nie wypłacaj ze swojego konta żadnych oszczędności i nie przekazuj jej obcym którzy twierdzą, że Twoje konto jest zagrożone nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych nie przekazuj informacji na swój temat osobom nieznajomym nie otwieraj drzwi do mieszkania osobom, których nie znasz żądaj identyfikatora od odwiedzających Cię pracowników instytucji Opublikowano: 08.09.2022 08:45 Autor: Aleksandra Dylejko (a.dylejko@lis.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 08.09.2022 12:09 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz