Społeczeństwo

O rozwoju miasta i roli portu. Rozmowa z wiceprezydentem Bartłomiejem Austenem

Końcówka obecnej Obwodnicy Trójmiasta w Chyloni (fot. Michał Pietrzak Fotografia / z naszej facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie

Końcówka obecnej Obwodnicy Trójmiasta w Chyloni (fot. Michał Pietrzak Fotografia / z naszej facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie")

Jakie działania są kluczowe dla rozwoju Gdyni? Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim port morski? Czy jest w mieście szansa na rozwój kolei do dzielnic północnych? M.in. na te pytania odpowiada w najnowszym numerze Pomorskiego Thinklettera Kongresu Obywatelskiego wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen.

 
Pomorski Thinkletter to publikacja wydawana przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w ramach Pomorskiego Kongresu Obywatelskiego. Na łamach porusza tematy istotne dla rozwoju Polski. Publikacje skupiają przedstawicieli rozmaitych sektorów i branż. Są wśród nich zarówno przedstawiciele środowisk naukowych i biznesowych, jak i osoby zaangażowane społecznie.

Cześcią najnowszej publikacji „Polska – jaka strategia rozwoju? Konkurencyjność, Odporność, Nowe pozycjonowanie” jest m.in. wywiad Marcina Wandałowskiego z wiceprezydentem Gdyni Bartłomiejem Austenem.

„Wykorzystać potencjał rozwoju – droga Gdyni”


Kluczowym priorytetem w rozwoju Gdyni jest realizacja Drogi Czerwonej, która stanowi dziś kluczową determinantę rozwoju zarówno samego portu morskiego, jak i szeregu inwestycji związanych z jego działalnością. Ale przed Gdynią stoją jeszcze inne wyzwania.
Przede wszystkim musimy korzystać z naszej spuścizny; z naszego nadmorskiego charakteru – z tego, na czym nasze miasto wyrosło. Gdynia zawsze była związana z portem, a port z Gdynią. Jeżeli będzie się on dalej rozwijał – rozwijać się będzie również miasto. Mechanizm ten najlepiej obrazuje przykład naszego sąsiada – Gdańska, który korzysta z owoców handlu morskiego. Ponad 20 lat temu w Trójmieście był jeden terminal kontenerowy, zlokalizowany w Gdyni, na czym bardzo zyskiwaliśmy. Natomiast po powstaniu terminalu w Gdańsku, który rozwinął się w ostatnich latach w nieprawdopodobnym tempie, gdański port oraz znaczenie tego miasta na ekonomicznej mapie Europy współmiernie urosły – opowiada wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen.

Wiceprezydent podkreśla również, że to porty morskie są dziś kluczowymi hubami – zarówno w kontekście tradycyjnego handlu, jak i m.in. rewolucji energetycznej. Wszelkie elementy niezbędne do budowy elektrowni wiatrowych czy atomowych transportowane są drogą morską. Porty, przez które przechodzą, stanowią doskonałą lokalizację do bycia bazą dla firm działających w tych branżach, co wpływa na rozwój całego miasta i regionu.
Nie mam żadnych wątpliwości, że dalszy rozwój Gdyni – jego charakter i tempo – będzie uzależniony od rozwoju gdyńskiego portu. Leży to niejako w DNA naszego miasta, które od zawsze było nie tylko „morskie”, ale i „kupieckie”. Stanowiliśmy, także w czasach PRL-u, połączenie z całym światem, gdzie docierały zagraniczne towary, co pozwoliło m.in. na rozwinięcie się znanej w całym kraju ulicy Świętojańskiej – dodaje wiceprezydent.

Natomiast zapytany o inne działania w mieście w najbliższych latach, odpowiada, że kolejnym priorytetem jest rozwój kolei aglomeracyjnej do północnych dzielnic Gdyni. Wpłynie to nie tylko na aktywizację Obłuża czy Pogórza, ale także sąsiadujących miejscowości.
Gdynia jest fantastycznym miejscem do życia – położona nad morzem, posiadająca świetne powietrze i mnóstwo terenów zielonych dookoła. Uwarunkowania te powinny stanowić magnes do osiedlania się tu kolejnych inwestycji usługowych. Mamy ku temu argumenty, w tym – co jest pozostałością po pandemii – dostępną przestrzeń biurową, jak również ciekawą ofertę gastronomiczną i kulturową. Nasz potencjał rozwojowy jest bardzo duży i mam nadzieję, że będzie w kolejnych latach należycie wykorzystywany – podkreśla Austen.

Całą rozmowę znajdziemy na stronie www.kongresobywatelski.pl. Można ją stamtąd również pobrać w formie bezpłatnego pliku PDF.

  • ikonaOpublikowano: 23.01.2025 14:40
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.01.2025 14:48
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Śliżewska
ikona

Zobacz także