Społeczeństwo

Jedzie pociąg z daleka. Jak powstają Impulsy II dla Pomorza

Nowy pociąg Impuls II przechodzi obecnie testy i jazdy próbne na trasie Nowy Sącz - Tarnów lub Muszyna. Źródło: UMWP

Nowy pociąg Impuls II przechodzi obecnie testy i jazdy próbne na trasie Nowy Sącz - Tarnów lub Muszyna. Źródło: UMWP

Nowy Sącz w sercu Beskidu Sądeckiego, fabryka Newag. To tu powstaje 8 pociągów Impuls II, które jeszcze w tym roku trafią na tory Pomorza, początkowo do taboru SKM Trójmiasto. Zajrzyjmy na linię produkcyjną, by zobaczyć jak montowane są pojazdy, które przyjadą do nas z odległej o 600 kilometrów Sądecczyzny.


Samorząd województwa pomorskiego zamówił do tej pory w fabryce Newag 10 pociągów Impuls czyli elektrycznych zespołów trakcyjnych. Gotowy produkt jest już więc znany mieszkańcom Pomorza – podróżują nimi od kilku lat. Teraz możemy zobaczyć jak nowa wersja tych pociągów jest montowana, gdyż 8 z nich powstaje obecnie w Nowym Sączu. Nad ich produkcją pracuje praktycznie cały zakład – około 500 osób – magazynierzy, osoby kupujące materiały, inżynierowie, pracownicy produkcji, kadra zarządzająca.

Pociągi przyjadą do nas pokonując 600 kilometrów jeszcze w tym roku. Nowe Impulsy II mają być nowocześniejsze i wygodniejsze niż wersja poprzednia.



Produkcja


Mężczyzna na hali produkcyjnej przy maszynie.
Cięcie, frezowanie i gięcie blach to pierwszy etap produkcji. Źródło: UMWP

Konstrukcja pociągu zrobiona jest ze stali, a proces produkcji zaczyna się od laserowego cięcia, frezowania i gięcia arkuszy blachy. W kolejnym etapie składane jest pudło wagonu z wyciętymi otworami na okna i drzwi. W następnej hali kanciaste, srebrne pudła nabierają opływowych kształtów i docelowych kolorów. Tak przygotowane wagony zostają wyposażone w elektronikę, w tym dziesiątki kilometrów kabli i setki czujników oraz całe wyposażenie potrzebne do przewożenia pasażerów, jak komfortowe fotele, system informacji pasażerskiej, wygodniejsze niż w poprzednich wersjach stojaki na rowery. Jeden skład będzie mógł pomieścić blisko 500 pasażerów (140 miejsc siedzących) oraz 16 rowerów.

Produkcja pociagu na hali produkcyjnej.
Stalowe pudło wagonu. Źródło: UMWP


Po opuszczeniu hali produkcyjnej pociągi przechodzą testy statyczne i dynamiczne oraz jazdy kontrolne na torze testowym na terenie zakładu i liniach kolejowych na trasie z Nowego Sącza do Tarnowa lub Muszyny. Obecnie takie testy przechodzi pierwszy gotowy skład o numerze 31WEbb-009. Dwa składy dojadą na pomorze w listopadzie, kolejne 6 w grudniu. Ale to nie koniec zamówienia.

Wnętrze wagonu kolejowego w produkcji.
Montaż elektroniki i wyposażenia wagonu. Źródło: UMWP


– Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał umowę na budowę czterech trzyczłonowych pociągów hybrydowych – mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. - Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów.

Osiem nowych pociągów trafi początkowo na tory SKM Trójmiasto i będzie kursować między Gdańskiem Śródmieście a Wejherowem. Po dostarczeniu przez fabrykę kolejnych składów, te produkowane obecnie zostaną przesunięte na inne trasy, w tym PKM.

Wagon kolejowy w produkcji na hali fabrycznej.
Składy pomalowane już w barwy województwa pomorskiego. Źródło: UMWP

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona