Społeczeństwo

Gdynia rozmawia z MON o Drodze Czerwonej. Temat budowy wyraźnie przyspiesza

Spotkanie w Urzędzie Miasta Gdyni. Na zdj. (od lewej): prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz i burmistrz Rumi  – Michał Pasieczny (fot. Łukasz Czerwiński)

Spotkanie w Urzędzie Miasta Gdyni. Na zdj. (od lewej): prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz i burmistrz Rumi – Michał Pasieczny (fot. Łukasz Czerwiński)

Jej budowa zapewni tranzyt do gdyńskiego portu, odciążając niemiłosiernie eksploatowaną przez ciężarówki i regularnie remontowaną ze środków budżetu miasta Estakadę Kwiatkowskiego. Droga Czerwona to bardzo potrzebna w Gdyni inwestycja. 19 czerwca prezydent Aleksandra Kosiorek rozmawiała o niej i proponowanych rozwiązaniach z doradcą ministra obrony narodowej Maciejem Samsonowiczem i burmistrzem Rumi – Michałem Pasiecznym.

 
Droga Czerwona to kluczowe połączenie dla gdyńskiego układu drogowego. Zapewni niezbędny dojazd do portowych terminali i udrożni przeciążoną Estakadę Kwiatkowskiego. Odkorkuje ulice Hutniczą i Morską. O tej ważnej dla miasta i gdynian inwestycji rozmawiali 19 czerwca w Urzędzie Miasta Gdyni prezydent Aleksandra Kosiorek i jej goście: doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz oraz burmistrz Rumi – Michał Pasieczny.

Droga Czerwona przede wszystkim ma odciążyć Estakadę Kwiatkowskiego (na zdjęciu) i zapewnić tranzytowi dostęp do portowych terminali
Droga Czerwona przede wszystkim ma odciążyć Estakadę Kwiatkowskiego (na zdjęciu) i zapewnić tranzytowi dostęp do portowych terminali (fot. Marcin Mielewski)

– Budowa Drogi Czerwonej jest kluczową inwestycją dla naszego miasta, dlatego jesteśmy gotowi i otwarci na współpracę przy tym projekcie. Kilka dni temu spotkałam się w tej sprawie z doradcą ministra obrony narodowej Maciejem Samsonowiczem i Michałem Pasiecznym, burmistrzem Rumi. Rozmawialiśmy o różnych wariantach poprowadzenia Drogi Czerwonej, między innymi o tym, aby to zrobić w tunelu za wylotem z obwodnicy przy ul. Północnej. Mam nadzieję, że teraz prace nad tą, ale i pozostałymi ciagami komunikacyjnymi, przyspieszą, między innymi z powodu opracowywanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Poza tym pamiętajmy, że przepustowość do i z Portu Gdynia to zdecydowanie szybszy transport wojsk sojuszniczych w razie konfliktu zbrojnego, a tym samym szybsza reakcja wojsk NATO – informuje Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

– Spotkanie było bardzo istotne nie tylko z punktu widzenia Gdyni i Rumi, ponieważ dotyczyło dużo szerszego aspektu kluczowych dróg komunikacyjnych. Zarówno, jeśli chodzi o połączenia kolejowe, a także bardzo istotne – przede wszystkim dla nas, Rumi i Gdyni – przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta, czyli budowy Drogi Czerwonej i później możliwość budowy Via Maris – odbicia z węzła Dolina Logistyczna w okolicach ul. Puckiej w stronę Rumi oraz doprowadzenie jej, aż do drogi wojewódzkiej 216 z Redy do Pucka. Widzimy, że nasza aktywność przynosi w końcu efekty i obecni ministrowie bardzo poważnie podchodzą do sprawy komunikacji Portu Gdynia. Wiemy, że port jest teraz portem NATO-wskim, jaki sprzęt jest w nim regularnie przeładowywany i jak duże ma znaczenie w kwestii obronności, do tego oczywiście także port wojenny czy strategiczne elementy  infrastruktury, jak kawerny gazowe czy magazyny paliw. Obecny układ  komunikacyjny ma swoje realne zagrożenia i niedoskonałości, stąd duże zrozumienie i potrzeba budowy Drogi Czerwonej – wyjaśnia Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.

Przypomnijmy, że według wstępnych założeń Droga Czerwona ma być około 9-kilometrową, dwujezdniową trasą o statusie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Docelowo z istniejącymi arteriami drogowymi ma połączyć ją pięć węzłów drogowych. Projektanci mają wziąć pod uwagę brak ograniczeń nośności – dzięki temu droga ma przejąć ciężki tranzyt kursujący do i z gdyńskiego portu, który regularnie przeciąża Estakadę Kwiatkowskiego.

Szacowana na ponad 2 miliardy złotych inwestycja jest od lat kluczowym problemem infrastrukturalnym w Gdyni. Ostatecznie zawarta w październiku 2022 roku przez Ministerstwo Infrastruktury umowa z firmą Mosty Katowice opiewa na kwotę ponad 8 milionów złotych.

Poza tym kluczowe inwestycje w naszym regionie – w tym budowa Drogi Czerwonej – teraz z pewnością przyspieszą z powodu opracowywanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Jak ostatnio poinformował w wywiadzie dla Radia ZET Maciej Samsonowicz, projekt ten ma na celu przygotowanie jednego z portów do szybkiego transportu wojsk sojuszniczych w razie konfliktu zbrojnego poprzez infrastrukturę województw pomorskiego, zachodniopomorskiego i kujawsko-pomorskiego do innych części Polski. Według MON-u pomoże to w zdywersyfikowaniu metod transportu oraz zwiększeniu elastyczności i szybkości reagowania wojsk NATO.



Wszystkie informacje o budowie Drogi Czerwonej znajdziemy na stronie internetowej inwestycji.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 28.06.2024 12:09
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.06.2024 17:45
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Śliżewska
ikona

Zobacz także