Spektakle / Filmy

22. Millennium Docs Against Gravity

Festiwal potrwa od 9 do 18 maja (mat. prasowe MDAG)

ikona Gdyńskie Centrum Filmowe - Gdynia, Plac Grunwaldzki 2

ikona Spektakle / Filmy

ikona Płatny, kup bilety

Nadchodzi 22. edycja Millennium Docs Against Gravity. W tym roku już po raz 10. spotkamy się w Gdyńskim Centrum Filmowym, aby odbyć podróż nie tylko dookoła świata, ale także przez wiele ważnych tematów. Festiwal w Gdyni otworzy film „Pan Nikt kontra Putin” w reżyserii Davida Borensteina. Święto dokumentu potrwa od 9 do 18 maja.

 
Święto kina dokumentalnego jest coraz bliżej. 22. edycja Millennium Docs Against Gravity już po raz 10. odbędzie się w Gdyńskim Centrum Filmowym. Hasło tegorocznej edycji odnosi się do poczucia wspólnoty i brzmi: „Między nami cały świat”. Festiwal potrwa od 9 do 18 maja.

Od dziesięciu lat maj nieodzownie kojarzy się w Gdyni z bogactwem dokumentalnych premier z całego świata. To dzięki filmom pokazywanym podczas festiwalu widz może jednego dnia być w Bejrucie, Chile, małej wiosce na krańcach Polski czy w owładniętej wojną Ukrainie. Poznaje losy zwykłych/niezwykłych bohaterów, eksploruje nieznane kierunki, współodczuwa świat w całym jego bogactwie – zarówno dobra, jak i zła. Jestem bardzo ciekawy państwa wyborów filmowych – jakie tematy są ważne dla współczesnego widza, obok czego nie przechodzi obojętny, co go wzrusza, rozśmiesza, przeraża. Wszak kino to emocje. Życzę państwu, byście wychodzili z kina poruszeni, gotowi do dyskusji, a także byście nie pozostawali obojętni – na siebie, na otaczający świat i przyrodę” – komentuje Jerzy Rados, dyrektor Gdyńskiego Centrum Filmowego.


Jak ten czas leci. To już 10 lat dzięki wsparciu Gdyni festiwal filmowy Millennium Docs Against Gravity gromadzi ciekawych świata i dobrego kina w Gdyńskim Centrum Filmowym. Najlepsze filmy dokumentalne potrafią zgromadzić tysiące gdynian i gdynianek chcących lepiej zrozumieć świat i poznać wybitnych twórców zagranicznych i polskich. Film dokumentalny znalazł swój dom na Wybrzeżu – dodaje Artur Liebhart, dyrektor festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

Film otwarcia gdyńskiej edycji

Plakat filmu „Pan Nikt kontra Putin”

Festiwal w Gdyni otworzy film „Pan Nikt kontra Putin” w reżyserii Davida Borensteina. O czym jest ta historia? Pasza jest nauczycielem w małym miasteczku na Uralu. Pracuje w tej samej szkole, do której sam uczęszczał. Ceni sobie ciekawość i entuzjazm swoich uczniów, których często filmuje jako szkolny kronikarz.

Jego gabinet jest bezpieczną przystanią dla punków i innych buntowników. Jednak wszystko zmienia się, gdy po agresji na Ukrainę Putin rozpoczyna militaryzację szkół w Rosji. Pasza kontynuuje kronikarską pracę, filmując narzucony uczniom dryl wojskowy, deklaracje lojalności nauczycieli, strach i niepewność całego miasteczka.

Pokaz będzie połączony z krótką uroczystością otwarcia festiwalu. Natomiast po seansie w Galerii GCF-u odbędzie się otwarcie wystawy fotograficznej Anny Rezulak „10 lat na MDAG Gdynia!”.

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni


Jak co roku najlepszy film w Konkursie Głównym otrzyma Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 złotych. Tegoroczny skład gdyńskiego jury poznamy już wkrótce. Oprócz tego swoje nagrody wręczą także partnerzy: Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz Europejskie Centrum Solidarności.

W tym roku o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni powalczą filmy:

  • „2000 metrów do Andrijiwki” („2000 metres to Andriivka”), reż. Mstyslav Chernov
Film, który rzuca nas w sam środek wojny. Za pomocą kamer zamontowanych na hełmach żołnierzy stajemy się jej częścią. Wspólnie przemierzamy kolejne kręgi piekła, uświadamiając sobie zarazem, jak istotne powinno być dla nas wszystkich zwycięstwo Ukrainy. Formalnie balansując na granicy dramatu wojennego i gry komputerowej, film nie oddala nas od rzeczywistości, a raczej pokazuje jej przerażający surrealizm. Tworzy tym samym niespotykane w kinie dokumentalnym doświadczenie. Reżyserem filmu jest laureat Oscara® za „20 dni w Mariupolu”  – Mstyslav Chernov.
  • „Apokalipsa w Tropikach” („Apocalypse in the Tropics”), reż. Petra Costa
Trzymająca w napięciu opowieść o współczesnej Brazylii i mariażu religii oraz polityki. Petra Costa (nominowana do Oscara® za „Na krawędzi demokracji”) otrzymuje bezprecedensowy akces do ewangelickiego pastora Malafaia, który namaścił Bolsonaro. W kontrze do jeźdźców apokalipsy pod postacią kościoła i polityków stoi modernistyczny budynek kongresu, niespełniona obietnica demokracji zaprojektowana przez Oscara Niemeyera. Film dla fanów dokumentalnych thrillerów politycznych.
  • „A w niej pragnienie” („A Want in Her”), reż. Myrid Carten
Niezwykle dojrzały i wielowarstwowy debiut Myrid Carten. Historia uzależnionej od alkoholu matki i córki, która by zbliżyć się do niej, chwyta za kamerę. Jak dużo jesteśmy w stanie oddać, próbując ratować osobę, którą kochamy? Co zostaje później z nas samych? Powaga filmu przeplatana jest czarnym irlandzkim humorem. Carten wypracowała też bardzo ciekawą formę wizualną dla swojego filmu.
  • „Baby doe”, reż. Jessica Earnshaw
Jessica Earnshaw powraca na MDAG ze swoim drugim filmem (pierwszy „Jacinta” również pokazywany był w Konkursie Głównym na MDAG). Pewnego dnia do drzwi Gail Ritchey puka policja – zostaje oskarżona o zostawienie przed trzydziestoma laty w lesie noworodka. Rozpoczyna się proces, a Gail grozi dożywocie. Film, który z jednej strony będzie wzbudzał dyskusje, a z drugiej epatuje niesamowicie ludzkim podejściem, staje się powoli znakiem firmowym Earnshaw. Na MDAG film będzie miał swoją premierę międzynarodową.
  • „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle” („Come See Me in the Good Light”), reż. Ryan White
Jeden z najpiękniejszych filmów o miłości ostatnich lat. Dwie poetki, trzy psy, jeden rak, tysiące wierszy, jedna zepsuta skrzynka na listy i jedno niepoha­mowane uczucie. Andrea Gibson i Megan Falley uczą nas tego, co w życiu najważniejsze. Codzienność opisana słowami poezji Andrei nabiera nowego znaczenia. Nagroda publiczności na Sundance, a na MDAG premiera europejska filmu. Nie można go przegapić – poleją się łzy, ale i pojawi się uśmiech.
  • „Coexistence, my ass!”, reż. Amber Fares
Czy można się śmiać w obliczu tego, co się dzieje na świecie? Czy humor może stać się narzędziem zmiany? Izraelska komiczka Noam Shuster-Eliassi poprzez swoją pracę, walkę na rzecz praw człowieka i praw mieszkanek i mieszkańców Palestyny stara się odpowiedzieć na te pytania.
  • „Moja skradziona planeta” („My Stolen Planet”), reż. Farahnaz Sharifi
Historia niesamowitej bohaterki, a zarazem reżyserki filmu, Farahnaz Sharifi. Niezwykle umiejętne połączyła wątki walki o prawa kobiet w Iranie z walką o swoje prawa, pośród rodziny i otaczającej społeczności. Teraźniejszość przeplata się z przeszłością. Walcząc o lepsze jutro, Sharifi równocześnie zbiera cudze historie i zachowuje je od zapomnienia, poprzez kupowaniae i kolekcjonowanie taśm filmowych 8mm. Mimo tego, że ktoś może nam ukraść naszą planetę, to zawsze znajdziemy domy, w których wraz z bliskimi będziemy mogli się spotkać, wspierać, śmiać i tańczyć – może tym samym tworząc zalążek rewolucji.
  • „Nagłe przebłyski głębi istnienia” („A Sudden Glimpse To Deeper Things”), reż. Mark Cousins
Spotkanie na szczycie. Jeden z najbardziej znanych współczesnych dokumentalistów Mark Cousins opowiada historię szkockiej malarki Wilhelminy Barns-Graham. Piękny i poetycki film o tym, jak patrzeć na sztukę, jak ją analizować, ale też jak zrozumieć emocje, które może w nas wzbudzić. Dodatkowo w rolę malarki, czytając jej pamiętniki, wciela się Tilda Swinton. A na deser – Mark Cousins przyjeżdża na MDAG, zaprezentujemy jego retrospektywę, a także weźmiemy udziału w anty-masterclassie z reżyserem.
  • „Pan nikt kontra Putin” („Mr. Nobody Against Putin”), reż. David Borenstein, Pavel Talankin
Tytułowy pan Nikt to nauczyciel z małego miasteczka w Rosji a zarazem współreżyser filmu. Dzięki temu, że w szkole przyjął rolę kronikarza z kamerą, miał możliwość udokumentować, co się wydarzyło po agresji na Ukrainę. Film jest unikalnym wglądem w to, jak dyktatura Putina stara się kształtować obywatelki i obywateli. Propaganda w teatralnych kadrach sięga poziomu absurdu. W tej sytuacji  główny bohater musi dokonać wyboru – powiedzieć na głos, co o tym wszystkim myśli i uciekać, czy zostać i kręcić.
  • „Pociągi” („Trains”), reż. Maciej Drygas
Najnowszy film Macieja Drygasa to niezwykły poemat filmowy, w którym historia pociągów staje się metaforą naszej cywilizacji. Początek XX wieku, potęga maszyn, społeczności budowane niegdyś wzdłuż rzek teraz osiedlają się wzdłuż torów. Pociągi zwiastują rozwój i postęp technologiczny, bez potrzeb jego kwestionowania, ale niosą też ze sobą wojnę i śmierć. Niesamowity dobór materiałów archiwalnych i fenomenalny montaż. Nagroda główna na największym festiwalu filmów dokumentalnych na świecie – IDFA w Amsterdamie.
  • „Tylko na Ziemi” („Only on Earth”), reż. Robin Petré
Jeden z najbardziej spektakularnych wizualnie filmów tej edycji. Dzikie konie, biegnąc w stadzie, wzbijają w powietrze tumany kurzu, które na pierwszy rzut oka niewiele różnią się od dymu w czasie pożaru. „Tylko na Ziemi” to nie tylko film o tym, co powinniśmy ratować, to przede wszystkim film o relacji człowieka z naturą oraz o nas samych. Każdy z kunsztownie skomponowanych kadrów opowiada własną historię, stanowiąc zarazem spójną część filmowego dzieła. Z jednej strony widzimy młodego chłopca i jego bliską oraz czułą relację z jednym z koni, a z drugiej słyszymy historie o zwierzętach, które wolałyby wejść w ogień płonącego lasu, niż zbliżyć się do ludzi.
  • „Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano
Pierwsze narody na froncie walki o naszą planetę. Lud Wet’suwet’en nie zamierza oddać swojej ziemi – ani wielkim korporacjom, ani współpracującemu z nimi rządowi Kanady. Z jednej strony „Yintah” jest fascynującym filmowym podręcznikiem protestu, a z drugiej poprzez pięknie sfilmowaną naturę, pokazuje, jak wysoka jest stawka.

Co jeszcze w repertuarze?


Na Millennium Docs Against Gravity tradycyjnie pojawią się filmy, które zdobyły uznanie krytyków i publiczności na największych festiwalach filmowych na świecie – Berlinale oraz Sundance.

Z Berlina programerzy MDAG przywieźli „Listy z Wilczej” („Letters from Wolf Street”), intymny obraz Polski oczami reżysera z Indii Arjuna Talwara, który od lat mieszka w naszym kraju oraz film „Pod powierzchnią” („Bedrock”) w reżyserii Kingi Michalskiej, poruszająca psychologiczna podróż po terenach zagłady.

Zaś z festiwalu Sundance film „Pan Nikt kontra Putin” („Mr. Nobody Against Putin”) Davida Borensteina, który opowiada o rosyjskim nauczycielu obserwującym z przerażeniem zmieniający się kraj.

W Gdyni zobaczymy także filmy: „Miyazaki. Duch natury” Léo Faviera, „Patrice. Nieustraszona” Teda Passona i Patrice Jette, „Pociągi” Macieja Drygasa oraz „Yintah” Jennifer Wickham, Brendy Michell i Michaela Toledano.

Więcej informacji o festiwalu znajdziemy na stronie MDAG.

  • ikonaOpublikowano: 16.04.2025 15:15
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.04.2025 08:39
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona

Zobacz także