PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Numer bieżący

Port rozwija się na lądzie. Budowa terminalu intermodalnego

Do sierpnia 2026 roku potrwa budowa nowego terminalu intermodalnego na zlecenie Portu Gdynia, który pozwoli m.in. na sprawniejsze przeładunki towarów między transportem morskim i kolejowym. Mowa o inwestycji, której wartość sięga ponad 21 mln euro. Budową zajmuje się spółka NDI z Sopotu.

Port Gdynia poinformował o zawarciu umowy ze wspomnianą firmą NDI, która przez najbliższych kilkanaście miesięcy będzie prowadzić prace w rejonie tzw. Centrum Logistycznego (terenu położonego na zachód od Estakady Kwiatkowskiego, który stanowi lądowe zaplecze portu). Terminal intermodalny to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat.

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna infrastruktura, która obsłuży zarówno transport kolejowy, jak i drogowy oraz mocno powiększy zdolności przeładunkowe. Mowa zarówno o zadaniach cywilnych, jak i wojskowych, związanych z funkcją głównej morskiej bazy NATO w Polsce, jaką pełni Port Gdynia. Na miejscu powstaną m.in. dwa kolejowe tory ładunkowe, każdy o długości ok. 750 m, zakończone rampą załadunkową. Zakres obejmuje też nowy plac manewrowo-odstawczy, tor dojazdowy i układ kolejowo-drogowy z nowoczesnym systemem sterowania ruchem.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na sierpień 2026 roku. O znaczeniu inwestycji świadczy też łączna kwota sięgająca około 21,3 mln euro. Co ważne, port realizuje zadanie z dotacją ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

ikona