Kultura

Za nami „Pociąg do Miasta”

Zdjęcie z pokazu spektaklu „Kapral w Kościółku”, który odbył się na patio Przystani Widna 2A w ramach festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Zdjęcie z pokazu spektaklu „Kapral w Kościółku”, który odbył się na patio Przystani Widna 2A w ramach festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Zakończyła się podróż z letnim teatrem w plenerze. To było 7 dni pełnych artystycznych emocji i sztuki na wysokim poziomie. Podczas tegorocznej, jubileuszowej edycji „Pociągu do Miasta” wystąpiło 7 grup teatralnych, które zaprezentowały 7 spektakli w niecodziennych lokalizacjach. Tym razem wydarzenie odbyło się pod hasłem „Stacja Artyst/k/a”.


„Pociąg do Miasta” przez tydzień gościł w naszym mieście i zapewnił wiele artystycznych wrażeń. Przez siedem letnich wieczorów przed gdyńską publicznością wystąpili artyści z Łodzi, Warszawy, Wrocławia, Katowic, Poznania i Trójmiasta. Jako że w tym roku festiwalowi towarzyszyło hasło „Stacja Artyst/k/a”, spektakle odnosiły się do roli artysty w świecie. Aktorzy językiem teatru opowiadali o zadaniach, jakie stoją przed twórcami, o ich życiu prywatnym, nałogach, przekraczaniu granic ciała i ducha czy kwestiach ekonomicznych.

Każdego dnia widzowie mogli zobaczyć inne przedstawienie. Wszystkie sztuki zaprezentowano w niecodziennych lokalizacjach.

Festiwalowa podróż rozpoczęła się na dziedzińcu Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Magdaleny Abakanowicz w Gdyni, gdzie duet Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik) pokazał się w spektaklu „Very Sad”. To druga część scenicznej trylogii, którą wystawia zespół. W ich repertuarze są jeszcze przedstawienia „Very Funny” (pierwsza część) oraz „Very Cheap” (trzecia część). Artystki zabrały widzów w podróż w głąb ich ciał – nękanych różnymi przypadłościami zdrowia fizycznego i psychicznego. Opowiedziały o bardziej i mniej wstydliwych skutkach przepracowania i naturalnego procesu starzenia.

Publiczność oglądająca spektakl „Very Sad” w wykonaniu Grubej i Głupiej podczas festiwalu teatralnego „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)
Publiczność oglądająca spektakl „Very Sad” w wykonaniu Grubej i Głupiej podczas festiwalu teatralnego „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Dzień później na molo Południowym i schodach Akwarium Gdyńskiego wystąpił Teatr Komuna z Warszawy. Zespół zagrał spektakl „O czynach niszczących opowieść”. Naprzeciw siebie stanęły dwie kowbojki, które walczyły raczej o opowieść niż ze sobą nawzajem. Wpuściły widza tam, gdzie nie ma czasu na rozpamiętywanie przeszłości i ustanawianie nowych porządków.

Aktorki Teatru Komuna w przedstawieniu „O czynach niszczących opowieść”, które pokazały molo Południowym i schodach Akwarium Gdyńskiego w ramach festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)
Aktorki Teatru Komuna jako kowbojki w przedstawieniu „O czynach niszczących opowieść”, które pokazały molo Południowym i schodach Akwarium Gdyńskiego w ramach festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Trzecią sztukę zaprezentowano na Witominie. Na patio Przystani Widna 2A widzowie obejrzeli „Kaprala w Kościółku” autorstwa Kuby Kaprala, Marka Kościółka i Leny Witkowskiej. Przedstawienie zagrał Teatr Ósmego Dnia z Poznania. Był to spektakl spowiedź. Spektakl wypowiedź. Spektakl wyrzut – niekoniecznie sumienia. Spektakl offowy do bólu. I bolesny aż po śmiech. Niekoniecznie pusty. Do tego numer stulecia. I piosenki.

Publiczność przyglądająca się spektaklowi „Kapral w Kościółku” w wykonaniu Teatru Ósmego Dnia, który zaprezentowano w ramach festiwalu  „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)
Publiczność przyglądająca się spektaklowi „Kapral w Kościółku” w wykonaniu Teatru Ósmego Dnia, który zaprezentowano w ramach festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Czwartego dnia teatralny duch musiał na chwilę przenieść się pod dach. I z powodu niepewnej pogody zawitał do holu głównego Muzeum Emigracji. Scena Robocza z Poznania wystawiła tam „Naszą rację” w reż. Leny Witkowskiej i Adama Ziajskiego. W tym spektaklu sięgnięto do kabaretu lat 20., wierząc w moc ciętej satyry i krytyki. Absurdu, który niczego nie oszczędza i wszystko obnaża.

Lena Witkowska w spektaklu „Nasza racja” podczas 10. edycji festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)
Lena Witkowska w spektaklu „Nasza racja” podczas 10. edycji festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

W piątkowy wieczór sztuka przeniosła się na boisko Gdyńskiego Centrum Sportu. Odbył się tam pokaz „Klubu anonimowych aktorów” w reż. Rafała Derkacza. Na plenerowej scenie zagościła opowieść o trzech zupełnie różnych aktorach. Każdy z nich chciał być najlepszy. W tym spektaklu aktorzy pokazali, że ich praca to wyścig pełen wyzwań, do którego trzeba być dobrze przygotowanym i wykazywać się niezłą kondycją fizyczną i psychiczną.

Zdjęcie z pokazu „Klubu anonimowych aktorów” podczas festiwalu  „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)
Zdjęcie z pokazu „Klubu anonimowych aktorów” podczas festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Przedostatniego dnia organizatorzy zaprosili publiczność do zielonej strefy między budynkami III i IV Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Wystąpił tam Living Space Theatre z Katowic i Bytomia. Jego „Q&A (the Polish Edition)” to sztuka autorstwa choreografki Rachel Erdos. Powstała w 2017 roku w Tel Awiwie. W Gdyni pokazano jej polską edycję.

Living Space Theatre prezentujący sztukę  „Q&A (the Polish Edition)” podczas festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)
Living Space Theatre prezentujący sztukę „Q&A (the Polish Edition)” podczas festiwalu „Pociąg do Miasta” (fot. Krzysztof Winciorek)

Na zakończenie widzowie mogli podziwiać aktorki Teatru Gdynia Główna w spektaklu „Wieczna komedia” w reż. Grzegorza Kujawińskiego. Sztukę zaprezentowano w Hali Łukowej Miejskich Hal Targowych. A przedstawienie traktowało o kobietach, które postanawiają połączyć siły, podjąć walkę o swoje prawa i poprawę statusu społecznego. W fabule wykorzystano fragmenty komedii „Lizystrata” oraz „Sejm Kobiet” Arystofanesa. Zainspirowano się też myślą Rebekki Solnit zawartą w esejach „Mężczyźni objaśniają mi świat”. Wykorzystano cytaty z „Babki Pająk” z powyższego dzieła.

Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek objęła honorowy patronat nad festiwalem „Pociąg do Miasta”. Projekt sfinansowano ze środków miasta.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Zobacz także