Kultura

W rytmach Czarnego Lądu, czyli Staroniewicz i goście w Konsulacie Kultury

Kolaż (z lewej): plakat koncertu: „A’freaK-aN Project” Wojciecha Staroniewicza. Wojciech Staroniewicz – saksofon tenorowy, Przemysław Dyakowski – saksofon tenorowy, Dariusz Herbasz – saksofon barytonowy, Marcin Janek – saksofon tenorowy i sopranowy, Michał Jan Ciesielski – saksofon tenorowy, Dominik Bukowski – marimba, wibrafon, Janusz Mackiewicz – gitara basowa, Roman Ślefarski – perkusja, Larry Okey Ugwu – instrumenty perkusyjne oraz obok zdj. Wojciecha Staroniewicza z saksofonem

Koncert odbędzie się w środę w Konsulacie Kultury / mat. prasowe

W środę na scenie Konsulatu Kultury wystąpi niezwykła ekipa muzyków. „A’freaK-aN Project” Wojciecha Staroniewicza to projekt inspirowany rytmami Czarnego Lądu. Artyści – posługując się własnym językiem i wyobraźnią – tworzą całkiem nową wizję tego bogatego kulturowo kontynentu. Jeszcze tylko dziś bilety na koncert możemy nabyć w niższej cenie.


 
Takie spotkanie gwiazd sceny jazzowej nie zdarza się zbyt często. „A’freaK-aN Project” Wojciecha Staroniewicza to projekt, który zabierze nas w wirtualną podróż do Afryki. Muzyka Czarnego Lądu opanuje scenę Konsulatu Kultury w środę, 14 czerwca o godz. 19.00. Jeszcze dzisiaj bilety w przedsprzedaży kosztują 60 zł, a w dniu koncertu – 80 zł.

Na scenie Konsulatu Kultury zagrają:

  • Wojciech Staroniewicz – saksofon tenorowy,
  • Przemysław Dyakowski – saksofon tenorowy,
  • Dariusz Herbasz – saksofon barytonowy,
  • Marcin Janek – saksofon tenorowy i sopranowy,
  • Michał Jan Ciesielski – saksofon tenorowy,
  • Dominik Bukowski – marimba, wibrafon,
  • Janusz Mackiewicz – gitara basowa,
  • Roman Ślefarski – perkusja,
  • Larry Okey Ugwu – instrumenty perkusyjne.
 
Podczas koncertu usłyszymy utwory, których nazwy pochodzą od imion w różnych językach południowoafrykańskich. „Asale” jest kobiecym imieniem, które można przetłumaczyć jako czasownik „mówić” w języku Yao (Malawi); „Dingane” to męskie imię, które oznacza „tego, który poszukuje” w języku Zulu (RPA); „Chisisi” to „sekret” w języku Yao (Malawi); „Muchaneta” oznacza „poczujesz się zmęczony” w języku Shona (Zimbabwe); „Chenzira” – „urodzony w podróży” w języku Shona (Zimbabwe); „Utni” to „życie” w języku Yao (Malawi) i w końcu „Dakarai”, czyli „radość” w języku Shona (Zimbabwe).

Imiona te definiują każdy utwór ze strony muzycznej, wizualnej i interpretacyjnej. Niektóre kompozycje są bardzo dynamiczne, wielowątkowe (np. „Muchaneta”), grane w szybkim tempie. Inne (np. „Chisisi”) utrzymane są w mrocznej tonacji, gdzie dźwięki pojawiają się w trójwymiarowej przestrzeni, różnych rejestrach, barwach i skrajnej dynamice. Ważnym elementem każdego występu jest improwizacja oraz wzajemna inspiracja muzyków, która powoduje, że każdy koncert jest zupełnie inny, niepowtarzalny.

Na scenie muzycy podczas koncertu „A’freaK-aN Project” w Brukseli

Nowy program zespołu zdominowany jest przez utwory, które zostały zarejestrowane na płycie pod tytułem „A’FreAk-KomEdA Project”.

Oprócz kompozycji Staroniewicza są to utwory Krzysztofa Komedy utrzymane w stylistyce „A’Freak-aN”, takie jak: „Kattorna”, „Moja Ballada” znana z filmu „Do widzenia do jutra” Janusza Morgensterna czy „Crazy Girl” i „Cherry” z „Noża w wodzie” Romana Polańskiego.

Do wspólnego grania – w stylistyce szeroko pojętego idiomu jazzu i muzyki etnicznej – Staroniewicz zaprosił znanych i cenionych muzyków ze środowiska trójmiejskiego. Łatwo się zorientować, że taki dobór muzyków z jednej strony jest gwarancją bardzo wysokiego poziomu wykonawczego, a z drugiej permanentnej zmienności i nieprzewidywalności tego, co będzie się działo na scenie w czasie koncertu.

Bilety można kupić na stronie www.gck.interticket.pl.

Projekt został zrealizowany dzięki finansowemu wsparciu samorządu województwa pomorskiego oraz miasta Sopotu.

Staroniewicz – mistrz saksofonu

Na zdj. Wojciech Staroniewicz z saksofonem
Na zdj. Wojciech Staroniewicz, mat. prasowe

Wojciech Staroniewicz – przed laty jedyny europejski finalista konkursu jazzowego im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie – w Gdyni pojawi się w doborowym towarzystwie innych znakomitych saksofonistów ( m.in. ikonicznej postaci trójmiejskiej sceny jazzowej – Przemysława Dyakowskiego) z stylową sekcją rytmiczną i rewelacyjnym specem od instrumentów perkusyjnych natury sztabkowej – wibrafonistą Dominikiem Bukowskim, gra nam własne kompozycje oraz autorskie wizje słynnych standardów Krzysztofa Komedy.

Wszystkie łączy afro-jazzowe podejście do swingującej materii, a takie komedowskie hity jak „Crazy Girl”, „Moja ballada”, „Kattorna” i „Chery” dzięki wizjonerstwu lidera nabierają nowego oblicza. A co na to ich twórca? Pewnie cieszy się gdzieś tam w niebie, że jego duch w narodzie nie zamiera.

  • ikonaOpublikowano: 13.06.2023 11:56
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.06.2023 16:16
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona