Kultura

Trzy weekendy muzycznych spotkań z Bachem za nami

Cappella Gedanensis wraz z dyrygentem Przemysławem Fiugajskim podczas koncertu „Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu epoki”, który zakończył 26. edycję festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak

Cappella Gedanensis wraz z dyrygentem Przemysławem Fiugajskim podczas koncertu „Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu epoki”, który zakończył 26. edycję festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak

Od 20 maja do 3 czerwca Gdynia należała do Bacha. Utwory tego słynnego kompozytora można było usłyszeć w kilku miejscach naszego miasta. Wszystko w ramach festiwalu Gdynia Classica Nova. Tegoroczna edycja wydarzenia przyciągnęła rekordową liczbę widzów.


26. edycja festiwalu Gdynia Classica Nova za nami. To była uczta dla ucha oraz święto miłośników muzyki klasycznej. Tym razem publiczność mogła się wsłuchać w barokowe, dźwiękowe ornamenty – często w nowoczesnych interpretacjach. Wszystko dlatego, że tegorocznej odsłonie wydarzenia patronował Jan Sebastian Bach.

Kompozytor nie został doceniony za życia, ale dla swoich następców był wzorem harmonii i precyzji w muzyce. Wciąż uchodzi za niedoścignionego mistrza polifonii muzycznej. Jego utwory są pełne pasji. Bach sięgał po wszystkie znane sobie gatunki muzyczne z wyjątkiem opery. Komponował sonaty, koncerty, suity, motety, preludia, fugi. Był również mistrzem form wokalno-instrumentalnych: kantat, mszy czy oratoriów.
 

Trzy weekendy wypełnione muzyką


Tegoroczna edycja trwała od 20 maja do 3 czerwca. Wieczorne spotkania z muzyką klasyczną przyciągnęły ponad 2 tys. uczestników. To rekord frekwencji festiwalu.
 
W tym czasie publiczność usłyszała 6 koncertów.

Orkiestra Kameralna Progress oraz chór „Music Everywhere” podczas koncertu „Zacznij od Bacha: największe przeboje Zbigniewa Wodeckiego w nowych aranżacjach na chór i orkiestrę”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Orkiestra Kameralna Progress oraz chór „Music Everywhere” podczas koncertu „Zacznij od Bacha: największe przeboje Zbigniewa Wodeckiego w nowych aranżacjach na chór i orkiestrę”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
 

Gdynia Classica Nova
rozpoczęła się 20 maja w Polsat Plus Arenie Gdynia. Zainaugurował ją koncert „Zacznij od Bacha: największe przeboje Zbigniewa Wodeckiego w nowych aranżacjach na chór i orkiestrę”. Widzów zaczarowali wtedy Orkiestra Kameralna Progress oraz chór „Music Everywhere”. Wśród wykonawców pojawili się m.in.: Beata Śnieg (wokal i przygotowanie chóru), Paweł Orłowski (wokal) i Szymon Morus (dyrygent). Występowi przysłuchiwała się córka Zbigniewa Wodeckiego –Katarzyna Wodecka-Stubbs.


Elbląska Orkiestra Kameralna podczas koncertu „Concerti grossi: koncerty Bacha na skrzypce, klawesyn, flet i orkiestrę", który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
 

21 maja w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego
 można było posłuchać koncertów Bacha na skrzypce, klawesyn, flet i orkiestrę. Wykonali je: Karolina Nowotczyńska (skrzypce), Paula Preuss (skrzypce), Natalia Zaleska (fortepian, klawesyn) oraz Elbląska Orkiestra Kameralna.

Roman Perucki w towarzystwie Filipa Kotkiewicza podczas koncertu „Toccata con Fuga: muzyka organowa Bacha”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Roman Perucki w towarzystwie Filipa Kotkiewicza podczas koncertu „Toccata con Fuga: muzyka organowa Bacha”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
 

Z kolei 27 maja w górnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa odbył się koncert „Toccata con Fuga: muzyka organowa Bacha”. Na organach zagrał Roman Perucki, który zaprezentował: toccatę i fugę d-moll BWV 565, chorał „Wachet auf, ruft uns die Stimme” BWV 645, preludium i fugę Es-dur BWV 552, chorał „Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654, fantazję i fugę g-moll BWV 542, chorał „Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ” BWV 639, passacaglię i fugę c-moll BWV 582.

Od lewej: Artur Jurek, Joanna Knitter, Adam Żuchowski, Piotr Szlempo oraz Dariusz Herbasz podczas koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Od lewej: Artur Jurek, Joanna Knitter, Adam Żuchowski, Piotr Szlempo oraz Dariusz Herbasz podczas koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
 

28 maja w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II im. Z. Noskowskiego publiczność wysłuchała koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”. Wystąpili: Artur Jurek (fortepian, aranżacje), Joanna Knitter (wokal), Dariusz Herbasz (saksofon), Piotr Szlempo (trąbka) i Adam Żuchowski (kontrabas).

Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas koncertu „Mistrzowskie kantaty: arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas koncertu „Mistrzowskie kantaty: arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
 

Natomiast 2 czerwca w dolnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa wybrzmiały „Mistrzowskie kantaty: arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej”. Wśród wykonawców pojawili się: Justyna Khil (sopran), Jakub Foltak (kontratenor), Adrian Janus (bas) i Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Dyrygentem był Rafał Kłoczko. W programie znalazły się: toccata i fuga d-moll BWV 565 (opracowanie orkiestrowe Rafała Kłoczko), kantata „Mein Herze schwimmt im Blut” BWV 199, kantata „Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust” BWV 170, kantata „Ich habe genug” BWV 82, tercet z kantaty „Wenn meine Trübsal als mit Ketten” BWV 38.

Cappella Gedanensis wraz z dyrygentem Przemysławem Fiugajskim podczas koncertu „Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu epoki”, który zakończył 26. edycję festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Cappella Gedanensis wraz z dyrygentem Przemysławem Fiugajskim podczas koncertu „Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu epoki”, który zakończył 26. edycję festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
 

Festiwal zakończył „Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu epoki”. Wystąpili: Robert Bachara (skrzypce), Jan Jakub Monowid (kontratenor) i Cappella Gedanensis. Dyrygował Przemysław Fiugajski. Artyści wykonali: koncert E-dur BWV 1042, kantatę „Bekennen will ich seinen Namen” BWV 200, koncert a-moll BWV 1041, kantatę „Widerstehe doch der Sünde” BWV 54 oraz motet „O Jesu Christ, meins Leben Licht” BWV 118.

  • ikonaOpublikowano: 09.06.2023 09:27
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.06.2023 10:31
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Zobacz także