Wiadomo już, kto i z jakim repertuarem wystąpi podczas szóstej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do miasta”. To sześć offowych grup teatralnych z całej Polski. W przestrzeni miasta zaprezentują się artyści z Białegostoku, Torunia, Krakowa, Wrocławia i Trójmiasta. Tegoroczną odsłonę wydarzenia zaplanowano od 3 do 8 sierpnia. Hasłem przewodnim jest „Stacja Miasto”. Artystów, którzy zagrają podczas „Pociągu do miasta” łączy to, że nie boją się działać na przekór obowiązującym trendom, świadomie balansują na granicy nowoczesnego teatru i nieustannie poszukują nowych sposobów ekspresji. Spektakle, które zaprezentują będą prezentowane poza murami teatru, w naturalnej przestrzeni. W tej edycji otoczenie zyska szczególny wymiar. A to dlatego, że tym razem, to miasto ma być w centrum uwagi. Dlatego wybierając artystów organizatorzy szukali propozycji opowiadających o miastach w kontekście ich historii i architektury oraz takich, w których miasto będzie głównym bohaterem.Komisja Konkursowa miała twardy orzech do zgryzienia, ale po burzliwych obradach udało się wybrać sześć przedstawień, które zostaną zaprezentowane podczas tegorocznej edycji. Wykonują je grupy teatralne z całej Polski. I tak widzowie zobaczą: „PeKiN” w wykonaniu Fundacji Teatr Papahema z Białegostoku To spektakl inspirowany historią Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Budynek to milczący świadek przemian ustrojowych, który jednych fascynuje, a innych oburza. Nie sposób go nie zauważyć, minąć obojętnie. Widzowie udadzą się na wycieczkę w czasie i przestrzeni. Przewodnikiem będzie Wiatr Historii, eksponatami - ludzie, rzeźby i duchy. Artyści zaproszą publiczność na plac budowy, który pochłonął gęstą zabudowę przedwojennej Warszawy. Wspólnie wysłuchają żydowskiej kołysanki, która ukoić ma duchy sierot, podopiecznych Janusza Korczaka, błąkające się po Placu Defilad, a także wezmą udział w lekcji pływania odbywającej się na pałacowym basenie. Zajrzą również do Sali Kongresowej, gdzie przemówienie wygłasza właśnie Władysław Gomułka. W programie wycieczki znajdzie się też clubbing z Bierutem i ostatni zjazd PZPR. „PeKiN” to opowieść o postawie wobec komunizmu i transformacji, o lękach i kompleksach, spełnionych i niespełnionych marzeniach, a także o tym, że stosunki polsko-żydowskie stanowią istotny element naszej zbiorowej tożsamości. Spektakl w konwencji niestroniącego od żartu stylistycznego collage'u ukazuje zjawisko, jakim jest Pałac Kultury i Nauki, w całej jego złożoności. „Mazagan. Miasto” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu To opowieść o domu i o mieście dla tych, którzy poszukują swojego miejsca na ziemi. Mówi o nas i naszych mikroświatach wypełnionych opowieściami.Twórcy zapraszają widzów do udziału we wspólnej zabawie oraz eksperymencie. Inspiracją dramatu Beniamina Bukowskiego jest historia Mazaganu – miasta, które przepłynęło ocean. Leżące w Maroku portugalskie miasto zostało przeniesione do Belem w Ameryce Południowej po oblężeniu przez Maurów w 1769 roku. Mazagan dla twórców spektaklu staje się obrazem każdego domu, który budujemy tam, gdzie się zatrzymamy – choćby na krótki czas. „Nocni pływacy” w wykonaniu Teatru Nowego Proxima z Krakowa Oparte na tekście sztuki hiszpańskiego dramatopisarza Jose Manuela Mory przedstawienie to głos osób wykluczonych, niezrozumianych odmieńców, którzy mierzą się z brakiem samoakceptacji, często będącej konsekwencją społecznego odrzucenia.W basenie o zmroku spotyka się grupa ludzi. Wszyscy są na swój sposób wykluczeni, nieprzystający, niewygodni, naznaczeni. Tutaj szukają schronienia. Swojego bezpiecznego miejsca. Wspólnie robią zwykłe rzeczy: jedzą, śpią, rozmawiają czy się klócą. Każdy na swój pokraczny sposób. Nikt tutaj nie wierzy w zmianę, w tolerancyjne, bezpieczne społeczeństwo, gotowe przyjąć ich z powrotem. Jedynym wyjściem wydaje się kolektywny akt złożenia ofiary z siebie. „Las” Psychoteatru z Wrocławia Studium samotności w tłumie ludzi. W rzeczywistości konsumpcyjnej, przywołując słowa Ericha Fromma: „Człowiek nie jest już zainteresowany swoim życiem i szczęściem, lecz tym, aby być chodliwym towarem”. W oparciu o tę pesymistyczną diagnozę artyści wysnuli wniosek, że żyjemy w czasach przymusu kreacji nieustającego powodzenia. Spektakl „Las” jest opowieścią o dziewczynie, która wypisała się z tej wymuszonej konkurencji. To monodram Angeliki Pytel, który pokazuje cienką granicę, która dzieli ciemną, nieświadomą stronę człowieka od choroby. „Puszczańskie opowieści” w wykonaniu Białostockiego Teatru Lalek Projekt muzyczny, który narodził się ze współpracy niezależnej grupy teatralnej Kooperacja Flug oraz Białostockiego Teatru Lalek. Łączy on ze sobą formę koncertu z teatralnymi środkami wyrazu. Teksty piosenek zostały oparte o legendy i opowiadania spisane przez Waldemara Sieradzkiego – wieloletniego nadleśniczego Puszczy Białowieskiej oraz Puszczy Knyszyńskiej. „Potop. Pieśń o Końcu Świata” Teatru Stajnia Pegaza z Sopotu Opowieść o końcu świata zostaje utkana z relacji mieszkańców Wzgórza Orlicz-Dreszera, czyli gdyńskiego Pekinu. Ich historie przeniesione na teatralną scenę zaskakują autentycznością przeżyć i opisem codzienności. Potop będzie chciał zabrać ze sobą zwyczajne życie mieszkańców i ich przyjaźń wykraczającą poza definicję słowa „sąsiedzi”. Pieśni o końcu świata warto wysłuchać do końca, bo to jedyna szansa na ocalenie historii osiedla, którego już prawie nie ma.Przedstawienie to krytyka współczesności, ale przedstawiona w specyficzny sposób. Najpierw wybucha kosiarka, potem w ziemi tworzą się głębokie leje, a pani Halina przepowiada potop. Gdyńskie osiedle Pekin nawiedza kataklizm. Pojawiają się dziury, a małe domki zaczynają się zapadać i znikać. O przyczynach tego małego końca świata opowiadają Trzy, które Wiedzą. O festiwalu „Pociąg do miasta” jest organizowany od 2015 roku. W tym czasie na stałe wpisał się w kalendarz gdyńskich wydarzeń kulturalnych i gromadzi szerokie grono widzów z Trójmiasta i innych rejonów Polski. W tym roku odbędzie się 6. edycja tego festiwalu. Tym razem hasło przewodnie to „Stacja Miasto. Festiwal nie ma charakteru konkursu, pokazane w nim spektakle nie rywalizują ze sobą. Prezentowane są tam propozycje teatralne, które najlepiej odpowiadają na główny temat konkretnej edycji. Każdy ze spektakli zostanie zaprezentowany w miejscu, które będzie korespondowało z jego tematyką lub formą. Podczas sześciu festiwalowych dni (3-8 sierpnia) publiczność będzie mogła zobaczyć łącznie dwanaście przedstawień - najciekawszych propozycji polskich teatrów offowych. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Opublikowano: 22.04.2020 12:00 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 22.04.2020 14:11 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz