Magdalena Abakanowicz rozpoczynała swą długą artystyczną drogę od edukacji w Liceum Sztuk Plastycznych w Orłowie - od 2021 roku szkoły pod jej patronatem. Przez lata kariery stała się rzeźbiarką rozpoznawalną i cenioną na całym świecie. Jej prace zainspirowały ostatnią kolekcję Sary Burton dla domu mody Alexander McQueen. Dzieła Magdaleny Abakanowicz można podziwiać w galeriach i muzeach całego świata, m.in. w: Muzeum Narodowym w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centre George Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku czy Museum of Modern Art w Kioto. A droga do wielkiej, światowej kariery rzeźbiarki zaczęła się w Gdyni - w 1947 roku siedemnastoletnia Abakanowicz podjęła naukę w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Orłowie. W 2021 roku szkole nadano imię najsłynniejszej absolwentki „Plastyka”.Pierwsze międzynarodowe uznanie przyniosło jej Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 roku. W 1969 roku w nowojorskiej MoMa Abakanowicz pokazała pierwszy raz tak zwane abakany – miękkie, przestrzenne tkaninowe obiekty, tak rewolucyjne, ze wymagały własnej nazwy. Od tego czasu jej prace wpływają na twórców z całego świata i nie przerwała tego śmierć artystki w 2017 roku. Dowodem na to jest najnowsza kolekcja mody Sary Burton, dyrektorki kreatywnej domu mody Alexander McQueen. Tkaniny artystyczne polskiej rzeźbiarki stały się inspiracją dla tkanin ubraniowych angielskiej projektantki mody, co widać wyraźnie w formach ubrań.Prace Magdaleny Abakanowicz na pokazie mody podczas Paris Fashion Week w Carreau du Temple w Paryżu. Źródło: FB / Centralne Muzeum Włókiennictwa w ŁodziSarah Burton pokazała swoją pożegnalną kolekcję dla marki Alexander McQueen pod koniec września podczas Paris Fashion Week w Le Carreau du Temple, gdzie zaprezentowane zostały także oryginalne prace Abakanowicz - Kompozycja monumentalna (instalacja, tkana rzeźba, 1973-75, depozyt z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie) oraz Ubranie czarne VI (1976, kolekcja CMWŁ). Tworząc projekty ubrań Burton podpatrywała dzieła ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi i Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, a okazję ku temu miała podczas wystawy „Magdalena Abakanowicz: Every Tangle Of Thread And Rope” w londyńskim Tate Modern. – Ta kolekcja jest inspirowana kobiecą anatomią, królową Elżbietą I, krwistoczerwoną różą i Magdaleną Abakanowicz, transgresyjną i niezwykle kreatywną artystką, która nigdy nie zgodziła się na kompromis w swojej wizji. Pokaz dedykowany jest pamięci Lee Alexandra McQueena, którego pragnieniem zawsze było wzmocnienie pozycji kobiet, a także pasji, talentowi i lojalności mojego zespołu – mówiła Sarah Burton, której kolekcja zatytułowana jest „McQueenAnatomy II” (cytat za zwierciadlo.pl). "Kompozycja monumentalna" (instalacja, tkana rzeźba, 1973-75); zdjęcie z wystawy ''METAMORFIZM Magdalena Abakanowicz'' 17.05.2018; foto Agnieszka Ambruszkiewicz / CMWŁ i pokaz mody Sarah Burton w Paryżu, źródło: FB / World Fashion BloggersProjektantka żegnając się po 26 latach z domem mody Alexander McQueen zadedykowała kolekcję na wiosnę / lato 2024 właśnie jego twórcy, który zmarł w 2010 roku. Po samobójczej śmierci McQueena Burton przejęła kierownictwo w firmie. Jej projekty nosiły największe światowe gwiazdy, jak Björk, Beyoncé czy Lady Gaga. Opublikowano: 04.10.2023 15:19 Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 04.10.2023 15:52 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz