Kultura

Lipiec z designem. Poznaj wystawy GDD2023

Kulisy pracy zespołu GDD nad identyfikacją wizualną // fot. Mikołaj Felski

Kulisy pracy zespołu GDD nad identyfikacją wizualną // fot. Mikołaj Felski

Tegoroczna edycja Gdynia Design Days pod hasłem stabilność będzie gościć w mieście od 1 do 9 lipca. Jakie wystawy zobaczymy tym razem? Będzie to kilkanaście prób projektowego poszukiwania rozwiązań na światowe i lokalne wyzwania – zarówno te, które widzimy już teraz jak i te, które dopiero mogą nadejść. Wystawy będą dostępne na terenie PPNT oraz w kilku innych lokalizacjach miasta.

 
Od lat słyszymy, że musimy być gotowi na ciągłe, nagłe zmiany, które są nieodłącznym elementem współczesnego świata. Ostatni okres pokazał, że nic nie jest pewne. Stabilność to wartość,  która umożliwia planowanie działań i daje poczucie komfortu. Dlatego podczas Gdynia Design Days 2023 będziemy poszukiwać stabilności w niestabilnym świecie. Stąd też hasło tegorocznej edycji wydarzenia – stabilność.

– Chcielibyśmy, żeby Gdynia nie tylko była miastem nowoczesnym, pełnym innowacji, ale też bezpieczną przestrzenią, w której każdy odnajdzie równowagę. Bo stabilność jest nam wszystkim bardzo potrzebna, zwłaszcza teraz. W ramach tegorocznej edycji Gdynia Design Days będziemy dużo rozmawiać o tym, jak złapać balans i zachować równowagę. A wszystko to jak zwykle w otoczeniu interesujących wystaw i oczywiście nieodłącznego designu – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki.

Zobacz wystawy GDD2023


Podczas 16. edycji festiwalu zobaczymy kilkanaście wystaw i instalacji, w których kuratorzy i projektanci podjęli się interpretacji i uchwycenia tegorocznego hasła. Ekspozycje będą dostępne zarówno na terenie PPNT, jak i w kilku lokalizacjach w mieście, np. w Muzeum Miasta Gdyni czy na Miejskich Halach Targowych.

Wystawy GDD2023:

  • Wystarczająco | Agata Nowak | Gdyńskie Centrum Filmowe

Pokazujemy, jak przeciwstawić się mechanizmom, przez które czujemy, że to, co mamy, nie jest wystarczające. Żyjemy w czasach nadmiaru. Od lat wmawia nam się, że poczujemy się lepiej, kupując kolejną nową rzecz czy korzystając z aktualnie promowanej usługi. Owszem, dzięki temu podniesie nam się poziom serotoniny, czyli hormonu szczęścia, ale nie na długo. Wszechobecne reklamy manipulują bowiem naszymi emocjami w taki sposób, abyśmy czuli, że to, co dotychczas posiadaliśmy, nie jest wystarczające. Wystawa pokazuje jak przeciwstawić się tym mechanizmom.
 
  • PROTO TYPY pracownie projektowe – otwarte pracownie

PROTO TYPY to kolekty działający w PPNT w Gdyni, który tworzy Fundacja MOZI i grupa Tabanda, oferujący kompleksowe usługi prototypowania. W prototypowniach co tydzień odbywają się zajęcia dla studentów z wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa z zakresu prototypowania. Miejsce i usługa jest również dedykowana firmom i projektantom, którzy chcą wykonywać pierwsze wzory swoich projektów.

  • Glony II | Blanka Byrwa | PPNT

Kim jest Bałtyk? Obecność Morza wydaje się nam oczywista. Zdaje się być stabilne, silne, wieczne. Łatwo nie zauważyć, jak nasze działania lub ich brak, mogą czynić daleko idące zmiany w tym delikatnym ekosystemie.

Wystawa stawia pytania dotyczące naszej relacji z Morzem Bałtyckim. Jak korzystać z jego zasobów? Co odbudować, a co zostawić w spokoju? Jak spojrzeć na nowo i z odpowiedzialnością na relację z morzem?

  • ODPADY | Blanka Byrwa x UG x ASP | PPNT

Wystawa ODPADY to innowacyjna współpraca między Wydziałem Chemii Uniwersytetu Gdańskiego a Wydziałem Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jej kuratorem jest projektantka Blanka Byrwa. Celem projektu jest stworzenie prototypów produktów z odpadów bio oraz próba identyfikacji ich pozycji w gospodarce o obiegu zamkniętym.

W ramach wystawy studenci UG i ASP eksplorują strategie projektowe związane z wdrażaniem nowych zrównoważonych materiałów – ich trwałością, biodegradowalnością, recyklingiem.

  • Obrzeża. Szara strefa urbanistyki. Ogródki działkowe | Filip Kozarski x Traffic Design | Traffic Design

Szara strefa urbanistyki to wszystkie nieformalne, niepokojące, nielegalne, nieoczywiste, niejednoznaczne, niechciane, niedokończone, nieładne, nieopłacalne, niepotrzebne, niepraktyczne, nietrwałe, nieracjonalne, nieprofesjonalne, nierokujące i nielubiane procesy oraz zjawiska, które tworzą przestrzeń miejską – w strefie urbanistycznej, architektonicznej i kulturowej.

Wystawa „Obrzeża" to szkice, rysunki, rzeczy i pomysły związane z tematem ogródków działkowych.

  • Narracje Sensoryczne | Monika Dołbniak | PPNT

Różne bodźce codziennie wpływają na nasze samopoczucie, ale nasze potrzeby sensoryczne są tak wyjątkowe, że trudno jest je opisać, a tym bardziej stworzyć produkty, które będą równocześnie przyjazne i uniwersalne. Jak zatem wykorzystać praktyki twórcze do dyskusji na temat niematerialnych zagadnień komfortu sensorycznego?

  • HAPPY* | Tomasz Piotr Świtalski, Olga Kiedrowicz-Świtalska | PPNT

HAPPY* to zaproszenie do świata zmysłu dotyku. Zaprezentowane na wystawie narzędzie w postaci systemu tyflograficznych modułów i matryc ma na celu skupienie uwagi odbiorcy na haptycznej interakcji z materiałami, fakturami oraz obiektami. Czy wyłączając (choć na chwilę) wrok z procesu poznania nowych, nieznanych nam elementów, jesteśmy w stanie doświadczyć więcej?

  • Eduk(re)acja | Edyta Sadowska | PPNT

Jako sztuczna inteligencja nie mam opinii ani osobistych przekonań, ale mogę zaproponować pewne spekulacje na temat możliwego znaczenia terminu „eduk(re)acja”.

Możliwe, że „eduk(re)acja” jest pojęciem, które odnosi się do połączenia edukacji i rekreacji w jednej całości. Może to oznaczać podejście do uczenia się, które łączy elementy tradycyjnej edukacji z aktywnościami rekreacyjnymi lub kreatywnymi, w celu stworzenia bardziej zróżnicowanych i interesujących doświadczeń edukacyjnych.

  • CraB Lab 3D | Barbara Stelmachowska, dr Renata Bonter-Jędrzejewska, Mateusz Ligocki | PPNT

Gdzie kończy się natura, a zaczyna technologia? Co ma wspólnego rzemiosło ze skanowaniem i drukiem 3D?  Czy da się zeskanować drzewo i po co to robić?

Projekt Craft Lab 3D to laboratorium, w którym badamy granice między światem przyrody, rzemiosła i technologii. Czerpiemy z natury, którą stawiamy za wzór samoregulującego się, doskonałego systemu. Aby przyjrzeć mu się bliżej korzystamy z najnowszych technologii – skanowania 3D i druku 3D – które pozwalają na digitalizację, twórcze przetworzenie i powielenie materii.
 
  • BIO-KREACJA. Domykanie cyklu. Pod względem gospodarczym nie musimy już wzrastać | Magdalena Komborska | PPNT

Kreacja, uznana jest jako akt tworzenia, przeżycie twórcze, prowadzące do powstania dzieła sztuki bądź projektu użytkowego. Dzieło sztuki i produkt podlegają dynamice świadomych operacji twórczych, ale i procesom zależnym i niezależnym od swojego twórcy-kreatora. Złożony akt kreacji ma charakter indywidualny lub zbiorowy. Ponadto kreacja to potrzeba silnej więzi z naturą i afiliacja z innymi formami życia, ale i wręcz odejście od piękna i komfortu ekspolatacji natury. Finalnie tytułowa bio-kreacja kierować ma ku myśli o współkreacji Nowego Wspaniałego Świata.

  • Ascent | Karolina Hałatek | PPNT

To wielkoformatowa, immersyjna instalacja świetlna. Wertykalny kształt spirali stanowi powtórzenie formy koła, który może odnosić się do cząsteczki w ruchu, fali elektromagnetycznej, bądź przedstawiać syntezę antycyklonu. Formalnie minimalistyczna praca może być również nośnikiem duchowego, ekstatycznego uniesienia.

Świetlisty dym, wydobywający się z wnętrza instalacji zaprasza widza do wejścia w oko cyklonu, odnalezienia się w nowej, abstrakcyjnej sytuacji zmysłowej. Widz ma możliwość zmiany percepcji poprzez symulację doświadczenia z pogranicza nadprzyrodzonego zjawiska atmosferycznego. Odbiorca staje się współkreatorem pracy na pograniczu biotycznego i a-biotycznego oraz realnego i odrealnionego środowiska.

  • Czyste jak Bałtyk | Aniela Fidler | Miejskie Hale Targowe

Jest rok 2023, a fikcyjny produkt do prania Bałtyk 2050 i jego hasło „Czyste jak Bałtyk” zakładają, że w ciągu następnych kilku dziesięcioleci ludzkość dokonała zmian, które przyczynią się do poprawy stanu środowiska oraz poprawy jakości życia osób, które zamieszkują region.

Wizja przyszłości Morza Bałtyckiego w 2050 roku obejmuje czyste wody, obfitujące w różnorodne gatunki ryb i innych organizmów, a także brzegi, na których rozwijają się piękne, dzikie ekosystemy. W trakcie tegorocznego festiwalu Gdynia Design Days, produkt Bałtyk 2050 będzie prezentowany jako punkt wyjścia do dyskusji i wymiany poglądów na temat sposobów osiągnięcia tej wizji.


  • IKEA | Karolina Krych, Karolina Pożoga | PPNT

Pasją IKEA jest tworzenie domów, które pomagają odzyskać równowagę i utrzymać ją na długi czas, by zapewnić ludziom stabilność i lepsze życie na co dzień.

Słowo dom przez ostatnie lata zyskało na znaczeniu – to już nie tylko nasi najbliżsi i wnętrza. Dzisiaj patrzymy na niego także przez pryzmat naszego najbliższego otoczenia – społeczności oraz planety. Świat nieustannie się zmienia, dlatego musimy dostosowywać naszą rzeczywistość, dom i nawyki. Coraz uważniej patrzymy na to jak żyjemy, chcąc robić to w sposób bardziej przyjazny planecie.

Poza tym w programie GDD pojawią się również wystawy:

  • MANUBA kolekcja GDD | Muzeum Miasta Gdyni
  • Młodzi na Start | ELLE Decoration | PPNT
  • Dizajn na Wynos. Blisko | Studio Fundacji Bochińskich i PPNT Gdynia
  • Siatka vol. 3 | Miejskie Hale Targowe
  • Nowa generacja | PPNT
 

Garść praktycznych informacji


Gdzie znajdziemy ekspozycje? Duża część zostanie ulokowana na terenie PPNT. Wystawy będzie można też spotkać w kilku lokalizacjach w centrum miasta, dzięki czemu spacer po wystawach będzie można połączyć z wypoczynkiem nad morzem.

Wystawy w obecności kuratorów można oglądać w godz. 10.00-20.00. To doskonała okazja to zamienienia z nimi paru słów na temat prezentowanych projektów. Natomiast dla tych, którzy nie lubią odwiedzać wystaw w samodzielnie, przygotowano spacery z przewodnikiem.

Kiedy?

  • 1-9 lipca, wystawy dostępne w godz. 10.00-20.00.


Gdzie?

  • PPNT, Muzeum Miasta Gdyni, Miejska Hala Targowa, Traffic Design, Studio Fundacji Bochińskich.

Więcej informacji na stronie gdyniadesigndays.eu.

  • ikonaOpublikowano: 19.05.2023 08:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.05.2023 08:33
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Śliżewska
ikona

Zobacz także