Hulajnogi elektryczne pojawiły się na gdyńskich drogach i chodnikach kilka lat temu. Zainteresowanie tym środkiem transportu wciąż rośnie. W ostatnim czasie nasiliło się jednak zjawisko porzucania ich „gdzie popadnie”.
Hulajnogi elektryczne są szybkie, wygodne, umożliwiają sprawne przemieszczanie się po mieście na krótkich, kilkukilometrowych dystansach. Problem jednak w tym, że ich użytkownicy po zakończeniu jazdy często parkują je w przypadkowych miejscach – na chodnikach czy na ścieżkach rowerowych. Przypominamy, że tego typu pojazdy powinny być pozostawione w miejscach, w których nie będą przeszkadzać innym użytkownikom dróg.
- Już w 2020 roku nawiązaliśmy ścisłą współpracę z operatorami i wypracowaliśmy porozumienia, które porządkują obecność pojazdów w przestrzeni miasta. Następnie korzystając z odpowiednich danych, wyznaczyliśmy około 3500 miejsc do parkowania dla hulajnóg – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju - Razem z operatorami pracujemy też nad stworzeniem „wirtualnych” parkingów dla hulajnóg elektrycznych – dodaje wiceprezydent.
Zachęcamy do tego aby zgłaszać hulajnogi blokujące przejście czy przejazd. Aby zgłosić taki przypadek należy skontaktować się ze Strażą Miejską lub operatorem:
- Lime,
- Tier,
- Dott,
- Bolt,
- Quick.
Aby ułatwić dokonanie zgłoszenia w przypadku źle zaparkowanych pojazdów, operatorzy hulajnóg umieszczą na pojazdach informację ze sposobem kontaktu.
Korzystając z hulajnóg elektrycznych musimy pamiętać, że obowiązują nas określone zasady. Kierujący hulajnogą elektryczną jest zobowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest zobowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h.
Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
- jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
- równolegle do krawędzi chodnika,
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych powinna być nie mniejsza niż 1,5 m.
Opublikowano: 20.07.2022 11:13
Autor: Magdalena Wojtkiewicz (m.wojtkiewicz@zdiz.gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 20.07.2022 15:19
Zmodyfikował: Karolina Szypelt