Ostatnie spotkanie hubów Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Gdyni stało pod znakiem rozwiązań na rzecz zielonej gospodarki. Współorganizatorem spotkania był Bałtycki hub produkcji statków zeroemisyjnych, którego koordynatorem jest gdyńska stocznia CRIST.Spójrzmy w przyszłość – szacuje się, że w 2050 roku będzie pływało ponad 100 tys. statków z siłowniami zasilanymi wodorem, informuje portal zielonagospodarka.pl. Eksperci norweskiej firmy Hyon, zajmującej się bunkrowaniem wodoru, prognozują, że do ich bunkrowania potrzebne będzie ponad 20 portowych stacji bunkrowania.Zarząd Portu Morskiego Gdynia zainicjował w grudniu 2021 roku powstanie hubu wodorowego, który miałby funkcjonować w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej, na którą składają się trzy projekty – zasilane wodorem autobusy komunikacji miejskiej w Gdyni, Gdańsku, Wejherowie i Tczewie, wodorowe połączenie kolejowe między Gdynią a Helem, nazywane „Hy-way to Hel” oraz wodorowe połączenia morskie krótkiego zasięgu pomiędzy Gdańskiem i Gdynią a Helem.Natomiast Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma dwa huby, których firmy posiadają wiedzę na temat projektowania i budowy statków i instalacji pozwalających na wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie. Są to: Baltic ZEV Innovation HUB, którego koordynatorem jest CRIST, oraz Baltic GreenTECH HUB, koordynowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną.Podczas styczniowego spotkania hubów, którego celem było zainicjowanie nowych projektów wynikających z kompetencji uczestników, udział wzięli także przedstawiciele takich firm i instytucji, jak biuro projektowe StoGda, Cador, Hydromega, An-Elec, Uniwersytet Morski w Gdyni, czy Instytut Oceanotechniki Politechniki Gdańskiej. – Takie grono firm w hubie ZEV Innovation zapewnia dostarczanie na rynek kompleksowych rozwiązań związanych z projektowaniem i produkcją statków bezemisyjnych oraz systemów ich zasilania energią lub bunkrowania z lądu, łącznie z automatycznym cumowaniem i podłączaniem do systemów ładowania – mówił Marek Grzybowski, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego - podaje portal oficynamorska.pl. Na spotkaniu ustalono, że Baltic ZEV Innovation HUB może produkować w Polsce statki zeroemisyjne, a firmy działające w Klastrze są w stanie wykonać instalacje do produkcji i bunkrowania lub tankowania wodorem. Grupa Technolologiczna ASE, która jest partnerem strategicznym hubów, uruchomiła niedawno na terenie kampusu technologicznego ASE przy ulicy Narwickiej w Gdańsku magazyn energii, zbudowany przez Elmech-ASE z Pruszcza Gdańskiego, która jest częścią grupy tworzącej w sumie 11 spółek.Natomiast GreenTECH HUB oferuje układy zarządzania energią i instalacje lądowe, bez względu, czy jest to zasilanie energią elektryczną, LNG, wodorem, amoniakiem, czy metanolem.Wniosek płynący ze spotkania Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Gdyni jest taki, że polskie firmy są w stanie oferować kompleksowe rozwiązania pozwalające na wykorzystanie zielonego wodoru - w porcie, na morzu i w komunikacji miejskiej. Opublikowano: 17.02.2022 10:00 Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)