Drzemie w nich smykałka do interesów, mają innowacyjne pomysły i biegle posługują się językiem angielskim. Blisko 100 uczniów z Gdyni, Białorusi i Gruzji uczestniczyło w 11. edycji programu Gdynia Business Week. Przez sześć dni poznawali tajniki świata biznesu od podszewki, rozwijali swoje umiejętności i uczyli się zarządzania finansami oraz marketingu. Pod okiem instruktorów ze Stanów Zjednoczonych tworzyli własne produkty i strategie działalności firmy. Warsztaty odbywały się od 18 do 23 sierpnia w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni. Przedostatni tydzień wakacji to był bardzo intensywny czas dla młodych pasjonatów przedsiębiorczości. A to za sprawą odbywającego się w naszym mieście Gdynia Business Week. To program edukacyjny skierowany do młodzieży - uczniów 8 klas szkoły podstawowej, liceów i techników. Uczestniczą w nim ci, którzy pragną zgłębić wiedzę na temat praktycznych aspektów prowadzenia firmy i poznać tajemnice biznesowego sukcesu. W tegorocznej 11. edycji programu bierze udział niemal 100 osób. To młodzież nie tylko z Gdyni, ale również z Białorusi i Gruzji. Wszyscy mają jeden cel – chcą zainwestować w siebie, poszerzyć swoją wiedzą o biznesie i rozwinąć umiejętności interpersonalne. – Priorytetem gdyńskiego samorządu jest dostosowywanie edukacji do indywidualnych potrzeb najmłodszych mieszkańców naszego miasta. Projekt Gdynia Business Week daje im realną możliwość poznania zasad funkcjonowania prawdziwego świata biznesu, zweryfikowania posiadanej wiedzy z najlepszymi ekspertami, wymianę doświadczeń i świadome planowanie swojej kariery zawodowej. To projekt cieszący się bardzo dużym zainteresowaniem nie tylko wśród gdyńskich uczniów, ale także firm, co najlepiej świadczy o tym, że jest to doskonała platforma do wymiany doświadczeń, budowania sieci kontaktów i współpracy przy planowaniu rozwoju naszego miasta – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. Gdynia Business Week rozpoczął się w niedzielę, 18 sierpnia. Pierwszego dnia zakwalifikowani do programu uczniowie rozpoczęli swój kurs kreatywności i przedsiębiorczości. Zostali podzieleni na 10 grup projektowych. Każda otrzymała to samo zadanie - stworzenie innowacyjnego produktu oraz przygotowanie symulacji działalności przedsiębiorstwa, walczącego o przetrwanie na konkurencyjnym rynku. Na jego wykonanie dostali sześć dni. Jednak, aby je zrealizować, przeszli fachowe szkolenie. Uczyli się biznesu od specjalistów ze Stanów Zjednoczonych, reprezentujących renomowane firmy i instytucje. – Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się więcej na temat prowadzenia działalności gospodarczej na wysokim poziomie, tego, jak podejmować odpowiednie decyzje biznesowe i finansowe. Uczą się też opracowywania strategii i wprowadzania nowego produktu na rynek, a także pracy zespołowej i współpracy z dorosłymi – mówi Darby Vigus, instruktorka Gdynia Business Week. Wiedzę zdobywali podczas kreatywnych zadań i gier. Poznali tajniki zarządzania przedsiębiorstwem, uczyli się autoprezentacji, podejmowania strategicznych decyzji oraz realizacji kampanii marketingowej. Całość programu odbywała się w języku angielskim. Dla uczestników programu była to więc wyjątkowa okazja na podszkolenie tzw. Business English. – W szkole nie mówi się za dużo o biznesie, a jest to jednak obszar, w którym znaczna część z nas będzie uczestniczyć. Taki program jak Gdynia Business Week pozwala nam się oswoić z całą otoczką i dzięki temu będzie nam łatwiej wkroczyć w biznesową rzeczywistość. Nauczyliśmy się tu, jak przygotować profesjonalny biznesplan i dowiedzieliśmy się, co trzeba w nim umieścić. Nabraliśmy też pojęcia o profesjonalnym angielskim oraz o tym, jak rozmawiać z inwestorami – mówi Klaudia Mielke, uczestniczka Gdynia Business Week, uczennica VI LO w Gdyni. W trakcie tego intensywnego tygodnia, pomiędzy poszczególnymi warsztatami, spotkali się również z przedstawicielami firm z gdyńskiego Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Uczestnicy dowiedzieli się od nich m.in. jakie są zalety prowadzenia startupu. Wysłuchali też inspirujących historii sukcesu Parkowiczów. Hanna Galek z Portman Lights podzieliła się z nimi opowieścią o tym, jak w krótkim czasie, z „garażowej” firmy stać się potentatem w branży oświetlenia scenicznego. Natomiast Bartek Dołęga z firmy Catbots udowodnił swoim wystąpieniem, że nigdy nie warto się poddawać, a porażki mogą być ważną lekcją i kolejnym krokiem w rozwoju własnego biznesu. Młodzi pasjonaci przedsiębiorczości usłyszeli także, na co mogą liczyć dołączając do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Opowiedziały im o tym: Karolina Wenskowska ze Strefy Startup oraz Dominika Gałecka z Informacji Patentowej PPNT Gdynia. W programie znalazło się też trochę czasu na rozrywkę i chwilę relaksu. Po spotkaniu z przedstawicielami parkowych firm, uczestnicy Gdynia Business Week udali się do Centrum Nauki Experyment, gdzie mogli odprężyć się w naukowym stylu. – Uważam, że takie programy jak Gdynia Business Week są bardzo potrzebne, ponieważ nowe inwestycje w Polsce są wspierane, ale nie każdy wie, jak je prowadzić. Takie zajęcia bardzo mogą pomóc ludziom, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z biznesem oraz myślą o tym, żeby pracować na swoim – mówi Mikołaj Modelski, uczestnik Gdynia Business Week, uczeń II LO w Gdyni. Najwięcej czasu grupy projektowe spędzały jednak na przygotowaniu pomysłów na swoje produkty i opracowaniu strategii biznesowej. Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas piątkowych „Targów”. Pojawili się na nich potencjalni inwestorzy. Tak naprawdę byli to przedstawiciele lokalnego biznesu, którzy wchodzą w skład jury oceniającego uczestników programu. Jury wybrało najlepsze projekty, a ich autorzy - młodzi biznesmeni zostali wyróżnieni. – Decyzja będzie bardzo trudna, ponieważ ci młodzi ludzie są niesamowici. Ich znajomość języka angielskiego i zagadnień biznesowych przewyższa średnią nawet tych osób, które już zawodowo zajmują się biznesem. Wiem, że to jedno z ich pierwszych publicznych wystąpień, ale to, co sobą prezentują sobą jest imponujące. Byli w stanie przekazać nam swoją wiedzą w sposób wiarygodny. Widać u nich tę młodość i wiarę w siebie – zdrowy rozsądek nie przytłumia ich entuzjazmu – mówi Łukasz Kostanek, członek jury, firma C. Hartwig.Oficjalne zakończenie Gdynia Business Week odbyło się w piątek, 23 sierpnia o godz. 18.00 w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni. W uroczystości wziął udział m.in. radny Gdyni Jakub Ubych. Podczas gali finałowej wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające ich udział w projekcie. Natomiast przedstawicielom najlepszych stworzonych podczas projektu wirtualnych firm wręczono nagrody. W kategorii Trade Show Basic wygrała grupa A z projektem o nazwie Answer. W skład drużyny weszli: Krzysztof Kołodziej, Jan Kozikowski, Weronika Nieżorawska, Nicole Lubaczewska, Julia Włodarczyk, Filip de Laval, Jędrzej Rodzewicz, Tatin Maghlaperidze oraz Anhelina Yurevich. Zwycięzcami w kategorii Trade Show Advanced oraz BizSim Advanced została grupa I z projektem iDeal. Do zespołu należeli: Leon Gryszyn, Jakub Ulita, Alicja Raczunas, Łukasz Świątek, Patrycja Keslinke, Irena Szwonka oraz Maciej Browarczyk. W kategorii BizSim Basic najlepsza okazała się drużyna E z projektem Exclusive Advanced Software Technology. Grupa składała się z siedmiu osób: Elżbiety Jeziorskiej, Klary Święcickiej, Yuki Hayashidy, Jakuba Gurskiego, Wiktorii Oczk, Alana Perzanowskiego oraz Patryka Zatorskiego. Najlepszy biznesplan przygotował zespół J z projektem Just Jim. W składzie zespołu znaleźli się: Miłosz Romański, Filip Krawcewicz, Marek Ścibior, Klaudia Mielke, Patryk Świątek, Marcin Ruta, a także Patrycja Drojecka. Natomiast w kategorii Stockholder Presentation zwyciężyła grupa D z projektem Dima. Należeli do niej: Maja Gregorczyk, Maciej Błaszczak, Daria Pączek, Kamil Nowak, Zuzanna Koszałka, Łukasz Minasiewicz, Anna Witzling, Katarzyna Rohda oraz Mikhail Salavei. Program Gdynia Business Week został realizowany na dwóch poziomach – podstawowym i zaawansowanym. Na kursie Advanced Business Week swoją wiedzę i umiejętności poszerzali absolwenci poprzednich edycji programu. Wszyscy zdobyli tam umiejętności, które przydadzą im się w przyszłym życiu zawodowym. Gdynia Business Week jest wzorowany na amerykańskim programie szkoły letniej – Washington Business Week. Wydarzenie organizuje Urząd Miasta Gdyni we współpracy z Foundation for Private Enterprise Education. Partnerami tegorocznej edycji programu byli: C. Hartwig, Boeing, Microsoft, Refinitiv, PPNT Gdynia – Strefa Startup oraz Centrum Nauki Experyment. Galeria zdjęć Pobierz galerię Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie W oficjalnym zakończeniu Gdynia Business Week wziął udział Jakub Ubych, radny Gdyni // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie W oficjalnym zakończeniu Gdynia Business Week wziął udział Jakub Ubych, radny Gdyni // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Gala finałowa Gdynia Business Week 2019 // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie W oficjalnym zakończeniu Gdynia Business Week wziął udział Jakub Ubych, radny Gdyni // fot. Michał Puszczewicz Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Jury oceniało pracę uczestników programu wcielając się w potencjalnych inwestorów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas specjalnie zorganizowanych targów // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Uczestnicy Gdynia Business Week w Centrum Nauki Experyment // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Uczestnicy Gdynia Business Week w Centrum Nauki Experyment // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Uczestnicy Gdynia Business Week w Centrum Nauki Experyment // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Uczestnicy Gdynia Business Week w Centrum Nauki Experyment // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 23.08.2019 15:06 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 26.08.2019 08:08 Zmodyfikował: Magdalena Czernek