Gdynia Buduje

Podsumowanie inwestycji w Gdyni w 2024 roku

Na górze od prawej strony: ulica Chwarznieńska (fot. Łukasz Czerwiński), wiadukt drogowy na Puckiej (fot. M. Mielewski). Na dole: hala prz ul. Morskiej, ul. Westy (fot. D.Matejczyk)

Na górze od prawej strony: ulica Chwarznieńska (fot. Łukasz Czerwiński), wiadukt drogowy na Puckiej (fot. M. Mielewski). Na dole: hala prz ul. Morskiej, ul. Westy (fot. D.Matejczyk)

W mijającym roku gmina zakończyła szereg zadań inwestycyjnych w dzielnicach. Powstały nowe arterie komunikacyjne, wiadukt drogowy, wykonano nowe nawierzchnie, ulice wraz z całą infrastrukturą. Samorząd gdyński realizował budowę buspasów, dróg rowerowych i obiektów sportowych.


Na realizację inwestycji w mijającym roku Gdynia wydała środki w wysokości ponad 135 milionów złotych (stan na 31.12.2024 r.).

Wiadukt drogowy na ulicy Puckiej

W grudniu zakończyła się rozpoczęta w maju 2023 roku budowa wiaduktu na ul. Puckiej. Mieszkańcy Gdyni i nie tylko mogą korzystać z nowoczesnej infrastruktury drogowej, która znacząco usprawniła komunikację w północnych dzielnicach miasta. Wiadukt ma 185 metrów długości i został zbudowany z wykorzystaniem trzech stalowych pomostów ważących łącznie blisko 130 ton. Konstrukcja prowadzi nad liniami kolejowymi 201 i 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej.

Na wiadukcie wytyczono dwa pasy ruchu, 1,5-metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżkę rowerową. Obiekt został zabezpieczony barierami ochronnymi i wyposażony w nowoczesne oświetlenie LED RGBW. Dzięki zastosowanemu sterownikowi DMX wiadukt może być podświetlany w różnych kolorach, co pozwala na wyświetlanie dynamicznych scen świetlnych – od barw narodowych po świąteczne iluminacje. W ramach inwestycji powstały także mury oporowe oraz przyległa infrastruktura drogowa, a przejazdy kolejowo-drogowe w okolicy zostały całkowicie zlikwidowane.

Wiadukt na ul. Puckiej powstał w ramach współpracy Gdyni ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja zakładała likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i jest elementem większego projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Za projekt i realizację odpowiadała firma Strabag. W 2024 roku inwestycja otrzymała dodatkowe dofinansowanie w wysokości 14,7 mln zł w ramach subwencji ogólnej na drogi samorządowe. Całkowita wartość umowy po aneksie wyniosła 80,77 mln zł, z czego Gdynia sfinansowała 55,92 mln zł, a PKP PLK – 24,85 mln zł.



wiadukt drogowy na ulicy Puckiej // fot. M. Mielewski
Wiadukt drogowy na ulicy Puckiej (fot. M. Mielewski)

Rozbudowa ulicy Chwarznieńskiej

Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej należy do kluczowych miejskich inwestycji. To jedna z głównych arterii dojazdowych z Gdyni Zachód do centrum miasta. W ramach zadania ul. Chwarznieńska pozostała drogą jednojezdniową o dwóch pasach ruchu –po jednym w każdym kierunku – od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Znalazły się tam nowe zatoki autobusowe oraz sygnalizacja świetlna, a droga dla rowerów biegnie poza pasem jezdni. Wzdłuż ul. Chwarznieńskiej powstały chodniki, nowe oświetlenie oraz odwodnienie. Inwestycja była realizowana wspólnie ze spółką PEWIK Gdynia. Wykonała ją firma budowlano-drogowa MTM SA, a koszt prac to 53 971 117.13 zł.

logo polski ład

Ulica Chwarznieńska (fot. Łukasz Czerwiński)
Ulica Chwarznieńska (fot. Łukasz Czerwiński)


Budowa ulic Westy i Posejdona

Budowa ulic Westy i Posejdona to kompleksowe zadanie, które zwiększyło bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. W ramach zadania zrealizowano roboty drogowe, w tym wykonanie nawierzchni ulic Westy i Posejdona oraz przebudowę wlotu skrzyżowania ulic Westy i Amona. Ponadto powstały chodniki, zjazdy, dojścia i pobocza, a także plac do zawracani i elementy uspokojenia ruchu. Prace podziemne objęły budowę kanalizacji deszczowej oraz zbiornika retencyjno – infiltracyjnego, kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków, przebudowę przyłączy i sieci wodociągowej, przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz budowę kanału technologicznego. Przestrzeń zyskała także nowe oświetlenie uliczne, elementy małej architektury oraz zieleń. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 1 696 808 zł. Koszt całej inwestycji to 4 557 982,30 zł. i została realizowana na mocy porozumienia z PEWiK Gdynia.



ulica Westy (fot. D.Matejczyk)
Ulica Westy (fot. D. Matejczyk)

Przebudowa ulicy Zielonej

Prace na odcinku ul. Zielonej – między rondem z ul. Bosmańską a skrzyżowaniem z ul. Błękitną dobiegły końca w grudniu br. Inwestycja obejmowała przebudowę układu drogowego, budowę ścieżki dla rowerów i chodnika wzdłuż ulicy Zielonej w Gdyni wraz z infrastrukturą techniczną, powstało tam również nowe oświetlenie uliczne oraz zagospodarowanie zieleni. W ramach zadania zrealizowany został ponad 353 metrowy odcinek ulicy Zielonej.

Zadanie wykonano w ramach umowy o wspólnej realizacji miasta z inwestorem prywatnym: Przedsiębiorstwem Handlowo Usługowym „Broker”, który pokrywa ponad 50% wartości robót. Wykonawcą była firma Gravel Sp. z o.o. z Gdańska, koszt zadania to 7 294 890,00 zł.

Hala sportowa przy ul. Morskiej

Hala to wielofunkcyjny obiekt sportowy, który posłuży uczniom Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni. Mimo utrudnień, a co za tym idzie opóźnień spowodowanych pożarem, zakończyły się roboty budowlane. Główna bryła budynku to prostokąt o wymiarach 30x50 m i powierzchni użytkowej ponad 1600 m2. W ramach inwestycji powstały:

  • wielofunkcyjna sala gimnastyczna z kotarami grodzącymi oraz trybunami dla publiczności;
  • sala fitness;
  • magazyn sprzętu;
  • pokój nauczycielski;
  • szatnie damskie i męskie wraz z łazienkami;
  • pomieszczenia techniczne.
Na przemieszczanie się pomiędzy istniejącą częścią budynku, a obiektem sportowym pozwoli łącznik o długości 19,7 m. Wewnątrz powstała także dwukondygnacyjna klatka schodowa i winda osobowa. Całość inwestycji została dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Koszt realizacji inwestycji to 8 639 482,65 zł brutto.

hala na ulicy Morskiej
Hala na ulicy Morskiej (fot. D. Matejczyk)


Rozbudowa ul. Marszewskiej


W ramach zadania wybudowane zostały 4 zatoki autobusowe oraz energooszczędne oświetlenie uliczne typu LED oraz kanał technologiczny w obrębie skrzyżowania z ul. Jeżynową oraz ul. Jarzębinową w Rogulewie. Zakres inwestycji obejmował także wykonanie nawierzchni poboczy i zjazdów, chodników oraz nasadzenia zieleni i montaż małej architektury. Zadanie realizowane było na mocy porozumienia dwóch gmin – Gdyni i Wejherowa. Koszt inwestycji to 1 344 630,12 zł.
 

Oświetlenie w dzielnicach

Doświetlony został ciąg pieszy wzdłuż Potoku Wiczlińskiego, czyli popularna, kilku kilometrowa bardzo lubiana trasa spacerowa na terenie Chwarzna-Wiczlina. Połączenie oświetlenia pierwszego i drugiego etapu, stworzyło bezpieczny i komfortowy o każdej porze roku trakt rekreacyjny dla mieszkańców Gdyni Zachód i nie tylko. Nowe oświetlenie powstało także na ulicy Gradowej, na odcinku od ul. Tęczowej do ul. Wyszyńskiego w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino powstało nowoczesne oświetlenie, a także na ulicy Orląt Lwowskich w Redłowie.

W nowym roku 2025 na inwestycję w budżecie miasta zabezpieczono kwotę w wysokości 150 206 005 zł. W ramach zadań realizowane będą m.in. kontynuacja rozbudowy ulicy Unruga, budowa ulic Okrężnej i Prostokątnej, budowa ścieżki rowerowej w ulicy Rolniczej, a także projektowanie i budowa krytej pływalni na Chwarznie-Wiczlinie. Ponadto rozpoczną się nowe inwestycje m.in. budowa Obwodnicy Witomina, budowa drogi rowerowej w ul. Wielkopolskiej, buspasa w ul. J. Wiśniewskiego, rozbudowa ul. Wiczlińskiej oraz szereg  inwestycji w dzielnicach Gdyni.

  • ikonaOpublikowano: 31.12.2024 09:50
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 31.12.2024 13:58
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona