Gdynia Buduje

Modernizacja przejścia podziemnego przy dworcu Gdynia Główna dobiega końca

Dobiega końca modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską, fot. M. Mielewski

Dobiega końca modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską, fot. M. Mielewski

Dobiega końca modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską, w rejonie dworca Gdynia Główna. Celem inwestycji było wzmocnienie konstrukcji tunelu oraz wymiana izolacji. W ramach prac poprawiono również dostępność dla wszystkich użytkowników. Wybudowano windę, która ułatwi poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami, a teren wokół niej dostosowano przez zastosowanie kostki fakturowej zapewniającej wygodne dojście. Obecnie trwają przygotowania do odbiorów technicznych.


Przejście podziemne przy dworcu to jeden z najważniejszych obiektów komunikacyjnych w mieście. Każdego dnia korzystają z niego zarówno mieszkańcy, jak i podróżni. Dzięki modernizacji zapewniamy większy komfort i bezpieczeństwo użytkowników – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.


Kolaż zdjęć przedstawiający wzmacnianie konstrukcji tunelu oraz wymianę izolacji w przejściu podziemnym pod ul. Morską. Fot. M. Mielewski

Wzmocnienie oraz wymiana izolacji konstrukcji tunelu przejścia podziemnego pod ul. Morską (fot. Marcin Mielewski)



Zakres i przebieg prac

Przejście podziemne, które łączy dworzec z ul. Wolności, powstało w latach 60., a ostatni większy remont przeszło w 2012 roku. Ze względu na jego stan techniczny konieczne było wzmocnienie konstrukcji i zabezpieczenie przed przeciekaniem. Prace podzielono na etapy, aby minimalizować utrudnienia w ruchu drogowym – przez cały czas trwania robót kierowcy mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku.


Kolaż zdjęć przedstawiający wzmacnianie konstrukcji tunelu oraz wymianę izolacji w przejściu podziemnym pod ul. Morską. Fot. M. Mielewski
Wzmocnienie oraz wymiana izolacji konstrukcji tunelu przejścia podziemnego pod ul. Morską (fot. Marcin Mielewski)


W ramach modernizacji:

  • wzmocniono konstrukcję tunelu, aby zwiększyć jego trwałość i odporność na obciążenia,
  • wymieniono izolację, co zabezpieczyło obiekt przed przeciekami i degradacją strukturalną,
  • wykonano dodatkowe prace przy nawierzchni jezdni, aby zniwelować zastoiska wody i poprawić komfort jazdy,
  • wybudowano windę, która znacząco poprawi dostępność przejścia dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i podróżnych z cięższym bagażem,
  • przebudowano kanalizację teletechniczną oraz poprawiono odwodnienie terenu w rejonie przejścia.
Budowa windy to jeden z elementów tej modernizacji, który znacząco poprawi funkcjonalność przejścia podziemnego. Dzięki niej osoby z ograniczoną mobilnością, seniorzy oraz podróżni z bagażem będą mogli wygodniej korzystać z tunelu – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
 
Kolaż zdjęć przedstawiający zabezpieczoną konstrukcję tunelu oraz wybudowaną windę. Fot. M. Mielewski
Zabezpieczona konstrukcja tunelu oraz wybudowana winda (fot. Marcin Mielewski)


Ostatnie etapy i koszty inwestycji

Obecnie trwają końcowe prace związane z odbiorami technicznymi, które umożliwią pełne udostępnienie windy dla użytkowników. To kluczowy moment, który zbliża inwestycję do finalizacji.

Koszt modernizacji przejścia, realizowanej przez firmę Strabag, początkowo wynosił 5,2 mln zł, jednak w trakcie prac wzrósł do ok. 6,4 mln zł. Zwiększenie kosztów było związane z koniecznością wykonania dodatkowych robót, takich jak uzupełnienie brakujących płyt przejściowych oraz poprawa odwodnienia nawierzchni w rejonie tunelu.

Po zakończeniu odbiorów mieszkańcy i podróżni zyskają komfortowe i dostępne dla wszystkich przejście podziemne, które poprawi komunikację w tej części miasta.

  • ikonaOpublikowano: 12.02.2025 13:50
  • ikona

    Autor: Marcin Mielewski (m.mielewski@zdiz.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 12.02.2025 16:15
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona