W odpowiedzi na Państwa pismo dotyczące restrukturyzacji szkół ponadgimnazjalnych chciałbym podziękować za zgłoszone wątpliwości. Trwa obecnie etap konsultacji i duża liczba zadawanych pytań pozwala na przybliżenie powodu zmian i rozwianie obaw.Planowane zmiany w gdyńskiej sieci szkół zawodowych mają na celu utrzymanie i rozwijanie oferty edukacyjnej, podniesienie jakości nauczania, zwiększenie efektywności współpracy z pracodawcami oraz ich konkurencyjności w stosunku do szkół z powiatów ościennych. W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 25.11.2015r. uprzejmie informuję, że:1. Dla większości uczniów IX LO zmiana siedziby wygeneruje wyższe koszty dojazdów. W związku z tym chcielibyśmy wiedzieć czy będą dopłaty do biletów miesięcznych na kolejkę SKM/środki komunikacji publicznej, by skompensować wzrost wydatków na dojazdy do i powroty ze szkoły? Nie przewiduje się dopłaty do biletów miesięcznych. Gmina finansuje jedynie dowóz osób niepełnosprawnych. 2. Zmian siedziby szkoły wiąże się dla wielu uczniów z dłuższym i bardziej skomplikowanym dojazdem tras komunikacji miejskiej. W związku z tym wnosimy o wskazanie szczegółowych rozwiązań w zmianie sieci transportu publicznego, by dotarcie do szkoły nie zabierało naszym dzieciom połowy dnia. Zmiana siedziby szkoły spowoduje wydłużenie trasy przejazdu SKM o 3 przystanki, co stanowi wydłużenie trasy o ok. 6min. W kwestii transportu ZKM istnieje możliwość dostosowania rozkładów jazdy autobusów i trolejbusów. Proponowane rozwiązania będą mogły być przedstawione nie wcześniej, niż w lutym 2016 r.3. Plany stworzenia tak dużej placówki oświatowej rodzą obawy o możliwość zachowania jednozmianowości. Nie chcemy, by nasze dzieci uczyły się na 2 zmiany jak to ma miejsce w XIV LO. Wnosimy o zagwarantowanie, że po połączeniu szkół i uruchomieniu nowego, dużego rocznika klas pierwszych młodzież będzie uczyć w dalszym ciągu na jedną zmianę. W obecnej siedzibie szkoły jest 20 sal lekcyjnych, a w nowej 27. Liczba sal lekcyjnych jest wystarczająca, aby zapewnić efektywne i komfortowe warunki do nauki. Organizacja pracy szkoły należy do kompetencji dyrektora, który dokonuje symulacji organizacji zajęć lekcyjnych. Z przeprowadzonej analizy wynika, że po zmianach zachowany zostanie system nauki jednozmianowej.4. W nawiązaniu do punktu, który Pan Prezydent poruszył odnośnie zmniejszenia liczebności klas, jako priorytetu dla Prezydenta Miasta Gdyni zwracamy się o zagwarantowanie, iż klasy nie będą liczyły więcej, niż 28 uczniów. Liczbę uczniów w klasie ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora szkoły. Jest ona weryfikowana po procesie rekrutacji. Obecnie prawie wszystkie klasy w IX LO liczą ponad 30 uczniów i wynika to z faktu dokonania dobrego naboru w ostatnich 3 latach. Zagwarantowanie liczebności klas do 28 osób wymusiłoby podział obecnych klas. Po wynikach rekrutacji w przyszłym roku szkolnym zostanie ustalona liczebność klas pierwszych. 5. W związku z przejęciem klasy mundurowej, której istnienie w Gdyni (zwłaszcza po wygaszeniu XII LO) jest potrzebne zwracamy się o wygospodarowanie środków na utworzenie przyszkolnej strzelnicy i zagwarantowanie jej profesjonalnego wyposażenia i personelu instruktorskiego. Określanie potrzeb w zakresie dostosowania nowej siedziby do celów edukacyjnych zgodnie z podstawą programową należy do kompetencji dyrektora szkoły. To dyrektor ustali zakres i koszt ww. dostosowania i dopiero na podstawie tej informacji będą podejmowane decyzje.6. Młodzież zgodnie z wymogami prawa oświatowego powinna móc uczestniczyć w lekcjach chemii w klasie do tego przystosowanej. Zwracamy się o utworzenie profesjonalnej pracowni chemicznej. Szkoła przeniesie się do nowej siedziby wraz z pomocami dydaktycznymi, które do tej pory wykorzystywała. Stworzenie nowej pracowni od podstaw będzie rozważone wraz z doposażeniem innych placówek. 7. Stres związany ze sposobem, terminem i trybem wprowadzania zmian odbije się na efektywności nauczania. Zwracamy się o zagwarantowanie dodatkowych godzin przedmiotów maturalnych uzgodnionych z samorządem uczniowskim dla klas, które w przyszłym roku będą zdawać maturę. Wniosek ten zostanie rozpatrzony i uwzględniony w miarę możliwości i potwierdzonych potrzeb. 8. Zmiany sieci szkół ponadgimnazjalnych spowodują zmiany odnośnie zapotrzebowania na personel obsługi i administracji. Mówił Pan Prezydent o gwarancji zatrudnienia nauczycieli. My chcemy wiedzieć, czy tymi gwarancjami objęci są również pozostali pracownicy szkół. Wszyscy pracownicy IX LO, zarówno pedagogiczni, jak i pracownicy administracji oraz obsługi otrzymają propozycję zatrudnienia w ramach sieci szkół. W zdecydowanej większości będą oni pracować w nowej siedzibie.9. Wnosimy o zagwarantowanie przeniesienia klas w całości i nie łączenia ich z inną, jeżeli zrezygnuje część obecnych uczniów (np. klasy mundurowe IV LO mogą być częściowo zmniejszone, bo uczniowie przejdą dl klasy mundurowej w Redzie). Sprawa organizacji pracy szkoły należeć będzie do dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.10. Specyfikacja IX LO związana z dużą ilością uczniów realizujących obowiązek szkolny w trybie nauczania indywidualnego i plany Miasta Gdyni, by takich uczniów mogło być więcej wymagają dysponowania większą ilością mniejszych sal, gdyż wykorzystanie przez 1 ucznia i 1 nauczyciela dużej sali lekcyjnej jest nieekonomiczne. W przyszłej siedzibie IX LO jest 27 pomieszczeń, co przy planowanej ilości klas spowoduje problemy organizacyjne. Wnosimy o wygospodarowanie (np. podział obecnych dużych klas) większej ilości małych pomieszczeń. Nie można z góry założyć liczby uczniów realizujących nauczanie indywidualne. Organizacja pracy szkoły należy do kompetencji dyrektora, który określi potrzeby w tym zakresie. O ile powstanie potrzeba dzielenia klas na mniejsze, taka decyzja zostanie podjęta.11. Połączenie szkół to duże wyzwanie w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim. Kompetencje w tym zakresie muszą być podnoszone przez wszystkie zaangażowane osoby, by proces odbył się maksymalnie łagodnie. Wnosimy o przedstawienie programu szkoleń i działań integracyjnych dla nauczycieli, pracowników administracji, obsługi i dyrekcji. Samorząd jako organ prowadzący, dyrektorzy IX LO i IV LO wraz ze swoimi organami szkoły, ustalą w jakim zakresie nastąpi integracja społeczności obu szkół. Informacje te zostaną przedstawione Radzie Rodziców. 12. Wnosimy o zagwarantowanie środków na działania integracyjnej młodzieży. Równocześnie wnosimy o włączenie Samorządów Uczniowskich i Rad Rodziców w planowanie tych działań integracyjnych. Jednocześnie wnosimy o wyjaśnienie czy istnieje możliwość dofinansowania działań integracyjnych, które młodzież będzie organizować we własnym zakresie na poziomie Samorządów Uczniowskich. W momencie uszczegółowienia propozycji szkoły, organ prowadzący rozważy możliwość zabezpieczenia środków. Po opracowaniu planu działań integracyjnych rozważona zostanie opcja dofinansowania działań integracyjnych.13. Wnosimy o przedstawienie planów remontów i doposażenia sal w nowej siedzibie szkoły. Plany remontów zostaną określone na podstawie planu kosztów przygotowanych przez dyrektora szkoły po podjęciu decyzji o zmianie sieci szkół prze Radę Miasta Gdyni. Opublikowano: 11.01.2016 00:00 Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 10.06.2021 14:36 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski