Port Gdynia, jeden z kluczowych węzłów transportowych i największy port zbożowy w regionie, potwierdza swoją silną pozycję na rynku, osiągając w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 r. solidny wynik 20,3 mln ton przeładunków. Port Gdynia po raz kolejny pokazuje, co jest jego mocną stroną: stabilizacja w wynikach przeładunkowych w wymagających okolicznościach ekonomicznych i politycznych. Współpraca, którą wypracowaliśmy z terminalami przeładunkowymi oraz długofalowa strategia rozwoju pozwalają nam skutecznie reagować na wyzwania, jakie stawia przed nami rynek. Obserwujemy wyraźny wzrost w przeładunkach drobnicy, największej grupie towarowej pod względem tonażu, która osiągnęła wynik 11,9 mln ton, co stanowi 108,9% dynamiki w stosunku do 2023 r. – mówił Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Elastycznie dostosowując się do zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej, port konsekwentnie realizuje kluczowe cele związane z rozwojem infrastruktury oraz stworzeniem najlepszych warunków dla prowadzenia biznesów przez interesariuszy portu. Naszym priorytetem pozostaje dalsze wzmacnianie pozycji Portu Gdynia jako kluczowego ogniwa w łańcuchu dostaw, szczególnie w kontekście zapewniania bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego kraju. Zważywszy na obecną sytuację polityczną, port pełni również ważną rolę w zabezpieczaniu alternatywnych szlaków handlowych, co daje nam przewagę konkurencyjną i umożliwia płynne obsługiwanie coraz większych wolumenów towarów – dodawał Piotr Gorzeński. Istotnie zmiany w grupie drobnicy są znaczące. Największy jej segment stanowią przeładunki kontenerów, które zaliczyły 14,7% skok w wielkości przeładunków, co przekłada się na dodatkowe 900 tys. ton. Zasadniczym elementem tej grupy są również towary przeładowywane w technologii tocznej (statki typu ro-ro i promy), które mogą pochwalić się 5,5% wzrostem, tj. dodatkowymi 210 tys. ton. Przyczyniło się do tego m.in. otwarcie w maju 2024 r. nowej linii ro-ro do Södertälje, której operatorem jest Lakeway Link.Zmiany związane z polityką dekarbonizacyjną gospodarki europejskiej widoczne są natomiast w wynikach przeładunków węgla i koksu, które wyniosły 949,3 tys. ton. Zauważalny jest zatem powrót do trendów rynkowych obserwowanych przed 2022 r. Zboże utrzymuje wysoki poziom przeładunków, osiągając wynik 4,4 mln ton, co potwierdza znaczenie Portu Gdynia na mapie międzynarodowego handlu.Źródło: komunikat Portu Gdynia Opublikowano: 23.10.2024 14:00 Autor: Jakub Winiewski (jakub.winiewski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 23.10.2024 14:00 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska