Do Portu Gdynia zawinął singapurski gigant – Maritime VALOR, który przywiózł rekordową dostawę paliwa. To aż 41,090 ton oleju napędowego, co stanowi największą jednorazową partię, jaką kiedykolwiek przyjął ten port. Statek pokonał imponującą trasę z Nowego Orleanu w USA, by dotrzeć do gdyńskich nabrzeży, umacniając pozycję portu jako kluczowego gracza w logistyce paliw płynnych. Port Gdynia odnotowuje dynamiczny wzrost przeładunków w tej kategorii towarowej – w 2023 roku wyniosły one aż 3,541 mln ton, co oznacza skok o 57,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Taki wynik to efekt dywersyfikacji dostaw oraz sytuacji geopolitycznej, w tym wojny w Ukrainie i konfliktu w Izraelu, które wymusiły zwiększenie importu ropy z nowych źródeł. Rosnące przeładunki idą w parze z rozwojem infrastruktury. W porcie trwa modernizacja Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP) przy falochronie głównym, obsługiwanego przez PERN. Po zakończeniu prac stanowisko umożliwi obsługę tankowców o nośności przekraczającej 100 tys. ton, co otworzy nowe możliwości dla dalszych rekordowych dostaw. Paliwa z SPPP trafiają do rozbudowywanej bazy w Dębogórzu, która już teraz jest liderem krajowego magazynowania tego surowca, a planowane zbiorniki uczynią ją jeszcze bardziej imponującą. Rosnące przeładunki idą w parze z rozwojem infrastruktury w Porcie Gdynia. (fot. Tadeusz Urbaniak)Maritime VALOR symbolizuje nie tylko siłę globalnych powiązań, ale także dynamiczny rozwój Portu Gdynia jako kluczowego węzła transportu paliw w Polsce i Europie. Opublikowano: 19.11.2024 11:25 Autor: Michał Sałata (michal.salata@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 19.11.2024 11:53 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska