Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada kolejne inwestycje związane z dostępem do portów nad Bałtykiem. Trwają przygotowania do zwiększenia przepustowości między innymi trasy Tczew – Gdynia. Głównym celem, który przyświeca rozbudowie tras kolejowych na Pomorzu jest zapewnienie łatwiejszego dostępu do portów morskich. Jednak na inwestycjach skorzystają także mieszkańcy i podróżni, gdyż po tych samych torach kursować będą pociągi pasażerskie. Rozpoczęte w latach 2019 – 2020 prace związane z poprawą kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku (koniec robót w 2022 r.), Gdyni (koniec robót w 2024 r.), Szczecinie i Świnoujściu (zasadnicze prace budowlane zakończone) zwiększyły możliwości przeładunkowe stacji i zapewniła kursowanie dłuższych i cięższych składów, które tym samym mogą przewieźć więcej ładunków – wyjaśnia Przemysław Zieliński z PKP PLK SA. Jednak na tym nie koniec. Kolejowa spółka zapowiada kontynuowanie już zaczętych modernizacji oraz nowe inwestycje. Wśród nich także te w naszym regionie. Istotne znaczenie dla planów rozwojowych portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto.Rozpoczęła się ona w 2021 roku. We wrześniu 2024 roku podpisano natomiast umowy na wykonanie prac na kilku liniach kolejowych na Pomorzu (głównie przebiegających przez Kartuzy i Kościerzynę).Ich zakończenie planowane jest w 2028 roku a na pozostałych trasach, czyli między innymi Gdańsk Osowa - Gdynia Główna w latach 2025-2030.Jak wyjaśnia dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować także więcej pociągów towarowych. Zwiększy to potencjał portu w Gdyni i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.Obecnie kolejowa spółka przygotowuje się do ogłoszenia zaplanowanego na 2025 r. postępowania na przygotowanie dokumentacji projektowej dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia. W ramach prac ma powstać czterotorowy układ komunikacyjny (z myślą o porcie w Gdańsku). Realizacja robót budowlanych w terenie będzie możliwa po zakończeniu prac projektowych (tj. po roku 2028) oraz zapewnieniu środków finansowych na prace budowlane.Większa liczba torów oznacza między innymi to, że będzie mogło poruszać się nimi więcej pociągów. Rzadsze mają być też przypadki oczekiwania na zwolnienie toru. To się przełoży również na usprawnienie połączeń Gdyni z resztą kraju. Opublikowano: 05.12.2024 12:38 Autor: Marcin Idczak (marcin.idczak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.12.2024 15:16 Zmodyfikował: Karolina Szypelt