2 grudnia wznowiono XI sesję Rady Miasta Gdyni. Podczas obrad pod głosowanie poddano projekty uchwał dotyczących m.in. ustalenia wysokości budżetu obywatelskiego na 2025 rok, zmian w budżecie miasta, uchylenia uchwały dotyczącej opłaty targowej na terenie miasta czy zmian uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Gdyni na lata 2024-2037. W poniedziałek, 2 grudnia radni Gdyni ponownie zasiedli w ławach. Kontynuowano obrady w ramach XI sesji Rady Miasta Gdyni, której pierwsza część odbyła się 27 listopada. Posiedzenie tradycyjnie transmitowano na stronie Gdynia.pl oraz portalu eSesja.tv. Projekty uchwał Jako pierwsza projekty uchwał zaprezentowała Honorata Krupka – skarbnik miasta Gdyni. Dotyczyły one: zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2024 rok W budżecie zawartym w uchwale nr LIX/1822/23 Rady Miasta Gdyni z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2024 rok wprowadzono następujące zmiany:Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 2 389 776 408,44 zł, w tym: dochody bieżące: 2 229 812 993,44 zł, dochody majątkowe: 159 963 415 zł. Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2 550 500 327,44 zł, w tym: wydatki bieżące: 2 299 950 864,44 zł, wydatki majątkowe: 250 549 463 zł. Ustala się rezerwy na kwotę 19 443 337 zł, w tym: rezerwa ogólna: 6 382 330 zł rezerwy celowe: 13 061 007 zł podwyżki wynagrodzeń, wypłaty odpraw emerytalnych, dodatkowe etaty w jednostkach organizacyjnych miastach i Pracownicze Plany Kapitałowe: 285 429 zł, realizacja zadań przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego: 165 751 zł, realizacja zadań z zakresu zarządzania kryzysowego: 4 840 000 zł, wydatki remontowe wskazane przez rady dzielnic: 4 178 513 zł, wydatki inwestycyjne wskazane przez rady dzielnic: 2 749 581 zł, realizacja budżetu obywatelskiego: 841 733 zł, zmiany uchwały Rady Miasta w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla miasta Gdyni na lata 2024-2037 Wprowadzone zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Gdyni na lata 2024 -2037 dotyczą: wielkości dochodów i wydatków planowanych na 2024 rok w związku z dokonanymi zmianami w budżecie w celu doprowadzenia do zgodności z kwotami zmienionego budżetu; wielkości limitów wydatków w latach 2024-2026 w związku ze zmianą harmonogramów realizowanych przedsięwzięć; wielkości wydatków i przychodów w roku 2025 w związku z przenoszeniem realizacji części zadań majątkowych na kolejny rok. Zmieniły się także limity wydatków na zaplanowane przedsięwzięcia i ustalono limity wydatków dla nowych zadań wieloletnich: Zadania wieloletnie bez dofinansowania ze środków UE: projekt i budowa przyłącza sieci wodociągowej praz projekt przyłącza kanalizacji sanitarnej do bazy północnej LIZUD-u (2023-2026), budowa zbiorników retencyjnych na rzece Kaczej wraz z drogą dojazdową do Góry Donas (odcinek ul. Łanowej) (2020-2025), budowa sieci kanalizacji sanitarnej do ul. Północnej oraz przyłącza kanalizacyjnego do Bazy Północnej LiZUD (2023-2026), oświetlenie ulic − poprawa bezpieczeństwa (2023-2025), budowa hal sportowych (2020-2025), przebudowa ul. Unruga − na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej (2022-2025), budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi (2019-2025), przebudowa dróg powiatowych − przebudowa oraz poprawa systemu drogowego i układu komunikacji miejskiej (2017-2025), przebudowa placu Konstytucji i ul. Dworcowej (2024-2025), rozbudowa ul. Sportowej – od skrzyżowania z ul. Górskiego (ze skrzyżowaniem) do drogi Gdyńskiej wraz ze skrzyżowaniem (Górskiego – Łużycka – droga Gdyńska) (2024-2026), dokumentacja przyszłościowa – przygotowanie zadań do realizacji (2016-2025), budowa ulic: Mosiężnej, Cynkowej i Magnezjowej wraz z niezbędną infrastrukturą (2023-2025), modernizacja ulic gminnych – poprawa lokalnego systemu drogowego (2014-2026), lokalne inicjatywy inwestycyjne (2013-2026), budowa dróg wraz z uzbrojeniem na Wiczlinie (2023-2025). Zadania wieloletnie z udziałem środków UE: Erasmus+(2024-2025) – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – SP nr 23, Erasmus+ (2024-2025) – Kultura włoska - polska innowacja – ZSHG, Erasmus+ (2023-2024) – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – ZSChiE, Erasmus+ (2024-2026) – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – ZSET, Erasmus+ (2024-2025) – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – III LO. Przyjęto też uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem budżetu miasta Gdyni.Ponadto podczas obrad gdyńscy radni przyjęli również projekty uchwał dotyczące: ustalenia wysokości budżetu obywatelskiego na zadania wybierane w 2025 roku Uchwała dotyczy ustalenia wysokości środków przeznaczonych na projekty wybierane przez mieszkańców w Budżecie Obywatelskim Gdynia w 2025 roku, których realizacja planowana jest na rok 2026.Na projekty wybierane w ramach Budżetu Obywatelskiego Gdynia zostaje przeznaczone 0,5% wydatków miasta zawartych w sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2023, co daje w zaokrągleniu kwotę 10 612 530 zł. Jest ona dzielona na pulę miejską oraz pulę dzielnicową, wynoszące odpowiednio 1 896 595 zł i 8 715 935 zł.Do puli miejskiej dodawane są środki, które nie zostały wykorzystane w poprzednich edycjach w ramach puli miejskiej. Pula dzielnicowa dzielona jest na poszczególne dzielnice w następujący sposób: każda z 21 dzielnic otrzymuje po 125 000 zł, pozostała część kwoty jest rozdzielana pomiędzy dzielnice proporcjonalnie do liczby mieszkańców (według stanu z dnia 31 grudnia 2023 roku) oraz powierzchni dzielnicy, z wyłączeniem lasów i portowych terenów przemysłowych. uchylenia uchwały dotyczącej opłaty targowej na terenie Gdyni- uchylenia uchwały dotyczącej opłaty targowej na terenie Gdyni Uchylenie uchwały w sprawie opłaty targowej na terenie Gdyni przyczyni się do obniżenia kosztów działalności ponoszonych przez przedsiębiorców, którzy dokonują sprzedaży na targowiskach, jarmarkach lub bazarach.Zmniejszenie kosztów działalności handlowej prowadzonej na targowiskach, jarmarkach lub bazarach przyczyni się do promocji lokalnych produktów. ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu na 2025 rok Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych z dróg należy do zadań własnych powiatu.Rada Miasta, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji tego zadania, co roku ustala wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel pojazdu w przypadku, kiedy odstąpiono od jego usunięcia, gdy po wydaniu dyspozycji ustały przyczyny usunięcia pojazdu.Proponowana wysokość stawek odpowiada rzeczywistym kosztom ponoszonym przez miasto w związku z pełną realizacją zadania publicznego określonego w art. 130a ustawy - Prawo o ruchu drogowym.Wysokość zaproponowanych w przedmiotowej uchwale stawek opłat za holowanie i parkowanie pojazdów wynika z formularza cenowego złożonego w postępowaniu nr EZP 52/24 w przedmiotowej sprawie: rower lub motorower – za usunięcie: 100 zł, a za każdą dobę przechowywania: 10 zł. motocykl – za usunięcie: 300 zł, a za każdą dobę przechowywania: 15 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – za usunięcie: 450 zł, a za każdą dobę przechowywania: 30 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – za usunięcie: 550 zł; za każdą dobę przechowywania: 30 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – za usunięcie: 750 zł; za każdą dobę przechowywania: 40 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – za usuniecie: 1 700 zł; za każdą dobę przechowywania: 90 zł. pojazd przewożący odpady niebezpieczne – za usunięcie: 1 700 zł; za każda dobę przechowywania: 90 zł. hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego – za usunięcie: 100 zł; za każdą dobę przechowywania: 10 zł. Wysokość kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, a do pokrycia których zobowiązany jest właściciel pojazdu w przypadku, gdy po wydaniu dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustały przyczyny: rower lub motorower – za odstąpienie od usunięcia: 40 zł. motocykl – za odstąpienie od usunięcia: 180 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – za odstąpienie od usunięcia: 180 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – za odstąpienie od usunięcia: 180 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – za odstąpienie od usunięcia: 180 zł. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – za odstąpienie od usunięcia: 180 zł. pojazd przewożący odpady niebezpieczne – za odstąpienie od usunięcia: 180 zł. hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego – za odstąpienie od usunięcia: 40 zł. Przyjęcie takiego rozwiązania jest zgodne ze stanowiskiem NSA, który stwierdził, że stawki przyjmowane w uchwale powinny odnosić się do rzeczywistych, rynkowych cen za tego rodzaju usługi na terenie powiatu. wyboru przedstawiciela Rady Miasta Gdyni do Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego Po odwołaniu Michała Gucia przez prezydent Aleksandrę Kosiorek powstał wakat w składzie Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Na wniosek przedstawiciela Gdyńskiego Dialogu na to stanowisko wybrano Kamila Sarapuka – prezesa i współzałożyciela stowarzyszenia „Wiatr od morza”. Jak argumentowano, ma on odpowiednie doświadczenie, aby zasiadać w radzie. W latach 2018-2020 działał jako przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Gdyni. Był też zaangażowany w partycypację społeczną, m.in. w Budżecie Obywatelskim. To kandydat niezależny. Nie był związany z żadnym środowiskiem politycznym.Na koniec sprawozdanie z prac Komisji Planowania Przestrzennego i Strategii przedstawiła jej przewodnicząca – Małgorzata Wójcik. Komisja odbyła 7 posiedzeń, w tym 1 wyjazdowe.Kolejna sesja Rady Miasta Gdyni odbędzie się 18 grudnia o godz. 11:00. Opublikowano: 02.12.2024 16:30 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 03.12.2024 16:11 Zmodyfikował: Karolina Szypelt