Co nowego

Z Korei i Chin do Gdyni

Na zdjęciu statek kontenerowy Kure, czyli pierwsza jednostka, która przybyła do portu w Gdyni bezpośrednio z Chin i Korei Południowej, fot. mat. prasowe Portu Gdynia

Na zdjęciu statek kontenerowy Kure, czyli pierwsza jednostka, która przybyła do portu w Gdyni bezpośrednio z Chin i Korei Południowej, fot. mat. prasowe Portu Gdynia

Towary w kontenerach po raz pierwszy w historii przypłynęły do gdyńskiego portu bezpośrednio z Korei Południowej oraz z Chin! W terminalu BCT pojawił się ponad 300-metrowy kontenerowiec, który do swojej stałej trasy między Chinami a Europą dopisał też na stałe port w Busan. To nowa szansa na rozwój gdyńskiego terminala kontenerowego.


Oficjalnie ruszyło nowe połączenie z Dalekim Wschodem – od teraz do Gdyni będą zawijać statki, które przybywają bezpośrednio z Chin i Korei, po raz pierwszy w historii gdyńskiego portu. Oznacza to, że do oferty regularnych połączeń, które obsługuje lokalny terminal kontenerowy dochodzi zupełnie nowy, ważny i rozwojowy kierunek.

1300 kontenerów z Dalekiego Wschodu na początek


Premiera” nowego połączenia miała miejsce w terminalu BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy) we wtorkowy (22 sierpnia) wieczór: do portu zawinęła jednostka Kure. Na pokładzie 318-metrowego kontenerowca przybyło ponad 1,3 tys. kontenerów morskich, które przy gdyńskim nabrzeżu poczekały na rozładunek.

Statek Kure przy nabrzeżu BCT w Gdyni, fot. mat. prasowe BCT
Statek Kure przy nabrzeżu BCT w Gdyni, fot. mat. prasowe BCT

Statek przed przybiciem do brzegu w Gdyni odwiedzał m.in. porty w belgijskiej Antwerpii, brytyjskim Felixstowe, Egipcie czy Malezji, ale przede wszystkim - najodleglejsze w chińskich Qingdao, Ningbo czy Yantian. Bezpośrednie połączenie Europy z Azją kursuje w ramach serwisu o nazwie SWAN, za który jest odpowiedzialna międzynarodowa firma MSC, jeden z branżowych potentatów.

- Ten niewątpliwy kamień milowy redefiniuje status terminala BCT, a wraz za tym całego portu w Gdyni. Zmieniamy jego rolę z dotychczasowego portu dowozowego, feederowego na pełnoprawną oceaniczną bramę importowo-eksportową. Kolejne bezpośrednie zawinięcia do Gdyni, obok już istniejących połączeń do Ameryki Północnej oraz Indii, otwierają nowe perspektywy rozwoju przewozów kontenerowych dla klientów w Polsce oraz rozszerzenie oferty intermodalnej na nowe rynki, w tym Ukrainę oraz inne kraje Europy Środkowej – wyjaśniał Wojciech Szymulewicz, prezes Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni.

Połączenie rozwija się. W Gdyni już na stałe


Sam wspomniany serwis SWAN już wcześniej łączył w bezpośredni sposób morski transport z Chin do Europy, ale teraz po raz pierwszy na trasie kontenerowca pojawił się też port w Gdyni. Wcześniej, w lipcu do listy zawinięć dołączyły także południowokoreański port w Busan oraz niemieckie Bremerhaven. Statek Kure pod liberyjską banderą, który pojawił się w Gdyni opuści lokalny terminal z kolejnymi 2 tysiącami kontenerów na pokładzie. Kolejna wizyta jednostki z Dalekiego Wschodu w BCT jest planowana już 28 sierpnia.

Przypomnijmy, że pod koniec 2022 roku Port Gdynia zawarł nową, wieloletnią umowę na dzierżawę gruntów znajdujących się pod BCT. Na jej mocy przez kolejnych 30 lat filipińska spółka International Container Terminal Services nadal będzie prowadzić działalność związaną z przeładunkami statków handlowych – dzięki temu możliwe jest bardziej strategiczne planowanie, w tym właśnie uruchamianie nowych połączeń.

  • ikonaOpublikowano: 25.08.2023 08:23
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 25.08.2023 08:39
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze