9 maja 2008 r. została podpisana umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. a wykonawcami występującymi wspólnie tj. Firmą Budowlano-Drogową MTM z Gdyni oraz Korporacją Budowlaną Doraco z Gdańska na wykonanie robót budowlanych w ramach zadania "Dostęp drogowy do Nowego Terminalu Promowo-Pasażerskiego wraz z budową parkingu dla samochodów ciężarowych przy ul. Chrzanowskiego w Gdyni". Zadanie jest częścią inwestycji „Budowa infrastruktury portowej do obsługi promów morskich wraz z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia". Inwestycja ta jest umieszczona na liście indywidualnych projektów kluczowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do Programu Infrastruktura i Środowisko.Przedmiot rozstrzygniętego przetargu odgrywa w całej inwestycji bardzo szczególną rolę - jego istotnym elementem będzie rozbudowa ciągu ulicy Polskiej. Ulica ta stanowi kolejny element w staraniach ZMP Gdynia S.A. zmierzających do zapewnienia łatwego, szybkiego i sprawnego dostępu drogowego do portu w Gdyni. Przedłuży ona dwujezdniowy przebieg dróg prowadzących do portu w ciągu Autostrada A-1, Obwodnica Trójmiasta, Estakada Kwiatkowskiego, ul. Wiśniewskiego, ul. Polska. Droga jest istotnym elementem dostępu do nowego Terminalu Promowego i będzie na tym etapie powiększona o drugą jezdnię dwupasmową, położoną za magazynami II strefy Nabrzeża Polskiego. Inwestycja ta obejmie również przebudowę 4 skrzyżowań oraz przygotowanie zewnętrznych parkingów postojowych dla samochodów ciężarowych. Zakończenie robót planowane jest w ciągu 25 miesięcy od podpisania umowy. Szacunkowy całkowity koszt robót budowlanych wyniesie około 70 mln zł brutto.Warto przypomnieć, że przedmiotem całego projektu jest budowa nowego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, położonego na trasie VI Korytarza Transportowego TEN-T, biegnącego ze Skandynawii, przez Polskę, Czechy, Słowację i Węgry na Bałkany, z połączeniem do Azji Mniejszej. Terminal ma być zlokalizowany przy nabrzeżach Polskim i Fińskim we wschodniej części Portu Gdynia. Obszar terminalu będzie 4-krotnie powiększony w stosunku do istniejącej Bazy Promowej w Porcie Zachodnim. Terminal umożliwi również obsługę co najmniej 2-krotnie większej liczby promów na dobę, niż jest to możliwe na obecnym terminalu. Ze względu na warunki nawigacyjne możliwa będzie obsługa znacznie większych promów (265 metrów). Powstanie także możliwość obsługi intermodalnej łączącej ruch kolejowy, drogowy oraz promowy. Terminal kolejowy będzie zlokalizowany na przedłużeniu terminalu promowego i pozwoli na obsługę 600-metrowego składu pociągu intermodalnego.Maksymalny poziom dofinansowania projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 85 %. Postępowanie przetargowe było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej przekraczającej 5.278.000 Euro. Jest to druga umowa na roboty budowlane zawierana na realizację projektów Portu Gdynia, które znajdują się na liście indykatywnej MRR.Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia Opublikowano: 09.05.2008 00:00 Autor: Lidia Rumel-Czarnowska (l.rumel-czarnowska@gdynia.pl.deleted)