To pierwszy krok do rozbudowy Portu Gdynia. 2 października podpisana została umowa na budowę falochronu zewnętrznego. Inwestycja powinna zakończyć się najpóźniej za pięć lat.
To jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Portu Gdynia od momentu jego wybudowania. Budowa falochronów zewnętrznych jest jednak dopiero wstępem do dalszych działań.
Nie jest to cel sam w sobie. Jest to pierwszy krok w budowie wielkiego projektu, który rodził się w umysłach portowców kilkanaście lub więcej lat temu. Jest porównywalnym tylko z powstaniem samego portu. Mówię o projekcie portu zewnętrznego. Projekt ten postrzegamy jako strategiczny i konieczny do realizacji – mówi Piotr Gorzeński, prezes Morskiego Portu Gdynia S.A. – Jest to element szerszej polityki europejskiej polegającej na budowie nowoczesnych i zrównoważonych sieci transportowych. Jednocześnie budowa portu zewnętrznego znacznie wzmocni pozycję Gdyni w tej sieci. Jest też drugi aspekt, który bardzo mocno nabrał w ostatnich latach na sile. Jest to bezpieczeństwo. Port Gdynia jest portem podwójnego znaczenia. Coraz więcej operacji ładunkowych jest wojskowych, po prostu militarne. Budowa znacznie poprawi możliwości operacyjne w tym względzie – wylicza prezes.Zgodnie z umową inwestycja będzie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Całość powinna być gotowa za około pięć lat, gdyż inwestycja ma potrwać 1200 dni. Przewidywany koszt to cztery do pięciu miliardów złotych.
Jak dodaje Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni powstające falochrony mają mieć długość około 2,5 kilometra. Wybudowane mają być na skrzyniach.
Dzisiejsze podpisanie umowy w formule zaprojektuj i wybuduj na falochrony jest pierwszym krokiem na budowę portu zewnętrznego. Na co jako włodarz Gdyni bardzo się cieszę. Jest to nadzieja na rozwój Gdyni, portu i całego regionu - Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, która uczestniczyła w uroczystości podpisania umowy. – Rozwój portu w kierunku lądu jest już niemożliwy z uwagi na zwartą zabudowę miasta – dodaje.Podpisanie tej umowy to ważny element dla rozwoju Portu Gdynia. Dzięki realizacji inwestycji zostanie wytworzony osłonięty od oddziaływania fal akwen, który umożliwi manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach.
Nowa infrastruktura wzmocni istniejące obiekty przed falowaniem i zminimalizuje refrakcję falowania – w tym celu zostaną wykonane specjalne narzuty. Co istotne, budowa falochronów poprawi bezpieczeństwo gospodarcze naszego państwa, ponieważ rozwój Portu Gdynia pozwoli na dywersyfikację kierunków handlu zagranicznego i przeniesienie korytarzy transportowych bliżej docelowych odbiorców w Polce i regionie Europy środkowowschodniej.
Dodatkowo będzie można liczyć na większe wpływy celno-podatkowe do budżetu. Biorąc pod uwagę, iż Port Gdynia jest tzw. portem podwójnego przeznaczenia i największą bazą NATO w regionie, zwiększy się także bezpieczeństwo militarne Polski.
Opublikowano: 02.10.2024 16:25
Autor: Marcin Idczak (marcin.idczak@gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 02.10.2024 16:28
Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska