30 listopada 2009 r. minęło 10 lat od podpisania przez przedstawicieli Gminy Gdynia oraz Skarbu Państwa aktu zawiązania Spółki Akcyjnej Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W akcie notarialnym określony został również statut powołanego podmiotu oraz skład pierwszego Zarządu, jak i Rady Nadzorczej Spółki. W skład pierwszego Zarządu weszli: Janusz Jarosiński, Jerzy Starnawski oraz Krzysztof Gromadowski. Przewodniczącym Rady Nadzorczej został profesor Zdzisław Brodecki, którego następcą - po złożonej rezygnacji w 2002 r. został Profesor Andrzej Grzelakowski, pełniący tę funkcję do dnia dzisiejszego. W rocznicę podpisania aktu zawiązania spółki, w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w Warszawie przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisali z przedstawicielami CUPT-u umowę o dofinansowanie niezwykle istotnej inwestycji portowej ze środków Funduszu Spójności.Pod umową o dofinansowanie projektu „Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia" (w ramach działania 7.2. Rozwój Transportu Morskiego, w priorytecie VII Transport Przyjazny Środowisku, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013) swoje podpisy złożyli: Pani Anna Siejda - Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz ze strony beneficjenta przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.: Pan Janusz Jarosiński - Prezes Zarządu oraz Pan Walery Tankiewicz - Wiceprezes Zarządu. W uroczystości uczestniczyła również Wiceminister Infrastruktury - Pani Anna Wypych - Namiotko oraz Pan Przemysław Wróbel- Dyrektor Departamentu Wdrażania CUPT. Projekt ten - kluczowy dla zachowania silnej pozycji gdyńskiego portu w regionie- realizowany jest przez ZMPG-a s.A. już od wielu miesięcy. W związku z trendami na rynku żeglugowym wskazującymi na rosnące średnie wielkości statków różnych kategorii, przed Zarządem gdyńskiego portu stanęły nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i swobody manewrowania w obrębie portowych akwenów. Realizowane prace obejmują pogłębienie akwenów portowych, w tym pogłębienie toru wodnego wewnątrz portu oraz pogłębienie i powiększenie trzech obrotnic portowych, celem osiągnięcia głębokości -13,5 metra na całym akwenie. Niezbędna stała się także przebudowa nabrzeży poprzez zabezpieczenie konstrukcji oraz umocnienie dna przy nabrzeżach położonych wzdłuż oraz na końcu Kanału Portowego. Newralgicznym elementem dla bezpieczeństwa żeglugi stała się także przebudowa i poszerzenie w dnie (z 84 do 98 metrów) Wejścia Wewnętrznego do Portu Gdynia poprzez przebudowę Ostrogi Pilotowej.Droga do efektu finalnego w postaci wsparcia finansowego inwestycji ze środków unijnych była długa. Prace nad oceną oddziaływania inwestycji na środowisko naturalne oraz prace projektowe zostały podjęte przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. już na początku stycznia 2006 roku. Uwieńczeniem wieloletnich przygotowań są pozyskane środki unijne, które w kwocie ponad 53,7 mln złotych wesprą inwestora - czyli Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w realizacji projektu, którego wartość przekracza kwotę 95 mln zł.10 lat działalności ZMPG-a S.A. upłynęło pod znakiem procesów prywatyzacyjnych w odniesieniu do podmiotów grupy kapitałowej oraz niezwykle intensywnej działalności inwestycyjnej. W tym okresie sprywatyzowano dwa terminale przeładunkowe: BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. i jedną spółkę sfery pomocniczej - Portowy Zakład Transportu „Trans-Port" Sp. z o.o. Działania prywatyzacyjne zostały już podjęte w stosunku do wszystkich podmiotów przeznaczonych do prywatyzacji - nie wszystkie jednak zakończono sprzedażą udziałów. W trakcie prywatyzacji jest Spółka Portowy Zakład Techniczny S.A. oraz MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o.Nakłady inwestycyjne ZMPG-a S.A., poniesione na infrastrukturę i suprastrukturę portową w latach 2000 - 2008 - tj. od początku działalności Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. wyniosły ponad 456 mln zł, dodatkowo na remonty w tym okresie wydatkowano 127 mln zł. Właściwie prawie wszystkie inwestycje sfinansowane zostały ze środków własnych pochodzących z przychodów ZMPG-A S.A. oraz z prywatyzacji spółek portowych. W bieżącym roku Zarząd Portu planuje wydać łącznie ok. 112 mln zł na zadania inwestycyjne oraz ok. 8 mln zł na remonty. W planie inwestycyjno-remontowym na lata 2009-2011 założone zostały nakłady na inwestycje na infrastrukturę i suprastrukturę portową w okresie 2009 -2011 w wysokości ponad 462 mln zł. Źródłem finansowania planowanych inwestycji obok środków własnych ZMPG-a S.A. będą prawdopobnie również fundusze unijne. fot.: Tomasz Świderski - Centrum Unijnych Projektów Transportowych Opublikowano: 01.12.2009 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)