Największa w polskim przemyśle stoczniowym hala kadłubowa oraz nowoczesna hala produkcyjna powstają na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. To tam będą wytwarzane elementy wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej RP w ramach programu „Miecznik”. W sobotę, 17 czerwca odbyła się uroczystość wmurowania kapsuły czasu i kamienia węgielnego pod budowę tej inwestycji. Budowa stoczniowych hal ruszyła w marcu br. Od tamtej pory zakończono prace rozbiórkowe, a także wykonano roboty palowe pod budynek hali produkcyjnej i budynek biurowy. Obecnie trwa palowanie pod fundamenty hali kadłubowej. Powstaje też sieć sanitarna i elektryczna.W sobotę, 17 czerwca odbyła się uroczystość wmurowania kapsuły czasu i kamienia węgielnego pod budowę hal. Wzięli w niej udział m.in.: przedstawiciele rządu, samorządowcy, reprezentanci wykonawcy, władze stoczni i Portu Gdynia oraz pracownicy stoczni.Gości powitał Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej. – Budujemy dwie nowe hale. Produkcyjną, przy której stoimy, a także kadłubową, która znajduje się w tle. Prace jeszcze nie są tak zaawansowane jak tutaj, ale za kilka miesięcy ponad 40-metrowa budowla będzie górować nad Gdynią. Będziemy mieli największą halę stoczniową w Polsce. Tutaj będziemy realizować większość prac związanych z budową i integracją systemów na fregatach, które powstaną w ramach programu „Miecznik”. Mam nadzieję, że w przyszłości hale posłużą również podczas prac przy innych okrętach budowanych dla Marynarki Wojennej RP, a także dla marynarek państw sojuszniczych – powiedział prezes PGZ Stoczni Wojennej. Z ramienia gdyńskiego samorządu w uroczystości uczestniczył wiceprezydent Marek Łucyk. – Gdynia od kilku lat realizuje wiele inwestycji. Niedawno zakończyliśmy poszerzanie ulicy Kwiatkowskiego. Jesteśmy w trakcie realizacji wiaduktu w ciągu ul. Puckiej. Niedługo rozpoczniemy prace na ul. Unruga. A dzisiaj znajdujemy się tutaj. Cieszę się, że już wkrótce w naszym mieś cie zostanie zrealizowany tak ważny projekt. Zaprojektowanie i znalezienie pieniędzy na tego typu inwestycje nie jest łatwe. Państwu się to udało, czego gratuluję. Lada moment powstaną tu nowoczesne hale. To ważne, że są z nami pracownicy stoczni, którzy mogą wspólnie z nami świętować ten moment – mówił wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. Wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk podczas uroczystości wmurowania kapsuły czasu i kamienia węgielnego pod budowę nowoczesnych hal stoczniowych. Za nim stoją (od lewej): Paweł Lulewicz - prezes PGZ Stoczni Wojennej oraz Jacek Sasin - wicepremier i minister aktywów państwowych // fot. Magdalena CzernekW kapsule czasu umieszczono m.in.: pełny strój roboczy stoczniowca, gazety z dnia, w którym odbyła się uroczystość, banknot czy akt erekcyjny podpisany przez zaproszonych gości.Uroczystość była połączona z festynem dla pracowników stoczni i ich rodzin. O inwestycji Według założeń hala kadłubowa ma mieć 43 metry wysokości (a nawet 46 metrów, wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń wentylacyjnych). Tym samym będzie to najwyższa hala w polskiej branży stoczniowej i jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Bramy wielkogabarytowe osiągną 43 metry wysokości i 34 metry szerokości. Natomiast suwnice, które będą się tam znajdować, będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Powierzchnia zabudowy hali wyniesie blisko 6 tys. m2. Z kolei hala produkcyjna to prawie 5 tys. m2 powierzchni. Będą tam działać wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe.Inwestycja obejmuje również rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Prace mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku.Budowa hal i niezbędnej infrastruktury jest ściśle związana z realizacją programu „Miecznik”. Zakłada on budowę trzech nowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Pierwsza z nich ma być gotowa w 2028 roku, a kolejna – w 2030 roku. Zakończenie projektu jest planowane w 2031 roku. Koszt budowy jednostek to około 8 mld zł. Wizualizacja inwestycji w PGZ Stoczni Wojennej // materiały prasowe Centrum serwisowo-logistyczne Integralną częścią inwestycji jest również projekt stworzenia centrum serwisowo-logistycznego dla okrętów państw NATO. – To odpowiedź na potrzeby marynarek wojennych państw sojuszniczych, które wraz z Marynarką Wojenną RP dbają o bezpieczeństwo na Bałtyku. Chodzi o to, aby stworzyć im miejsce, w którym – w razie potrzeby – będą mogli skorzystać z naszych usług – podkreślał Lulewicz. Galeria zdjęć Pobierz galerię Plac budowy nowych hal stoczniowych na terenie PGZ Stoczni Wojennej // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Plac budowy nowych hal stoczniowych na terenie PGZ Stoczni Wojennej // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Akt erekcyjny, mówiący budowie hal stoczniowych, który włożono do kapsuły czasu, podpisali (od lewej): kmdr Piotr Skóra - szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia, Sean Donaldson – dyrektor zarządzający stoczni w Rosyth należącej do firmy Babcock International, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marcin Wierzchowski – członek zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Paweł Lulewicz - prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Horała - sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Anna Fotyga - europosłanka, Jacek Sasin - wicepremier i minister aktywów państwowych, Dariusz Drelich - wojewoda pomorski, Marcin Lewandowski – członek zarządu spółki NDI oraz Przemysław Borek – członek zarządu spółki Pekabex Bet // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Paweł Lulewicz - prezes PGZ Stoczni Wojennej wkłada kask do kapsuły czasu // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Uczestnicy uroczystości przyglądający się wmurowaniu kapsuły czasu i kamienia węgielnego pod budowę hal stoczniowych na terenie PGZ Stoczni Wojennej // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 19.06.2023 13:28 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 19.06.2023 14:06 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz