PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

W listopadzie wąs był w modzie
podsumowanie Movember Gdynia

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przyłączył się do akcji MovemberWraz z końcem listopada 2013 r. skończyła się również pierwsza edycja Movember Gdynia czyli największych w Polsce obchodów wąsatej akcji charytatywnej Movember. Ten niecodzienny atrybut widoczny był nie tylko na twarzach mieszkańców, lokalnych polityków czy drużyn sportowych, ale również na popularnych pinach i ulotkach, a także budynkach, komunikacji miejskiej i prywatnych autach.

Movember Gdynia, będący częścią kampanii społecznej Odważni Wygrywają, miał na celu szerzenie wiedzy na temat zachorowań i profilaktyki męskich nowotworów takich jak rak jąder czy prostaty. Zasięg i efekty kampanii przekroczyły oczekiwania organizatorów. Z każdym dniem przyłączało się do niej bowiem coraz więcej uczestników. Wąsy nosili m.in. piłkarze Arki Gdynia, reprezentacja Polski w rugby, poseł Tadeusz Aziewicz, futboliści Sea Hawks Gdynia, redakcje medialne, obsługa lokalnych restauracji, prywatni przedsiębiorcy, a także ambasador akcji prezydent miasta Wojciech Szczurek. Każdy starał się znaleźć własny sposób na dołączenie do mobraci i mosióstr - graficy tworzyli dziesiątki rysunków dotyczących akcji, projektanci opracowywali wąsate gadżety, a food truck Carmnik postanowił przekazać organizatorowi, Fundacji Gdyński Most Nadziei, całość listopadowych napiwków, które zostaną przeznaczone na wsparcie profilaktyki męskich chorób nowotworowych.

Wąsaty autobusNa ulicach Gdyni zapanowała mania fotografowania autobusów, które również zapuściły wąsy. Internauci dzielili się fotografiami wąsatej komunikacji miejskiej oraz postępami w hodowaniu własnego zarostu w mediach społecznościowych szerząc wiedzą o Movemberze i walce z rakiem. Wartością dodaną akcji była aktywizacja wielu różnych środowisk. Z komunikatem udało się dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Od najmłodszych, którzy wysyłali ilustracje zachęcające do badań po seniorów, z których wielu stoczyło wygraną walkę z rakiem.

Ważnym elementem akcji było również przełamanie tabu związanego z męskimi nowotworami.

Zawodnicy Arki Gdynia biorą udział w akcji Movember, fot. M. PuszczewiczUsłyszeliśmy wiele historii związanych z zachorowaniami na raka od uczestników akcji. Wielu z nich opowiadało o tym po raz pierwszy - mówi Michał Lech, koordynator Movember Gdynia - Akcja pokazała, że ludzie mają potrzebę dzielenia się wiedzą i doświadczeniami płynącymi z choroby, zarówno swojej jak i bliskich. Z informacją o nowotworach staraliśmy się dotrzeć zarówno do osób indywidualnych, jak i mediów, a także szerzej do świadomości społecznej.

W profilaktyce męskich nowotworów ważną rolę odgrywają kobiety, zachęcając swoich bliskich do regularnych badań. Również podczas Movembera mogliśmy liczyć na panie (zwane w ramach akcji mosiostrami) które - nawet jeśli na co dzień nieszczególnie cenią ten atrybut męskiej urody - wspierały akcję przypinając do ubrań piny. Kolorowe wąsy z filcu "zapuściły" piłkarki Vistalu Łączpol, sumiastym wąsem pochwaliła się Kasia Tusk, a dziewczyny LilkiSzpilki dla movemberowych wąsaczy uszyły okazjonalne poduszki.

W akcji Movember brał również udział poseł Tadeusz AziewiczAkcja Movember Gdynia jest niesamowicie ważna w kontekście społecznym, bowiem kierowana jest do osób zdrowych. Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi już przy pierwszej edycji odnieśliśmy ogromny sukces na polu zdrowotnym - w samym listopadzie ilość odsłon serwisu internetowego www.odwazni.com, dedykowanego profilaktyce raka jądra, wzrosła czterokrotnie - mówi Małgorzata Marmajewska, prezes Fundacji Gdyński Most Nadziei - Oznacza to, że kolejne osoby zainteresowały się profilaktyką i otrzymały od nas pakiet informacji, co robić, by nie zachorować lub jak najszybciej wyzdrowieć. Jako organizatorzy Movember Gdynia jesteśmy dumni, że tak wielu Gdynian zaangażowało się w akcję. Przez cały listopad siedzibę Fundacji „Gdyński Most Nadziei" odwiedzały osoby chcące dowiedzieć się więcej i pomagać w dalszym szerzeniu informacji przez rozdawanie gadżetów movemberowych w swoich środowiskach - w pracy, na uczelni, w taksówkach. Serdecznie im wszystkim dziękujemy oraz gratulujemy zaangażowania, bo sukces akcji to przede wszystkim sukces jej odbiorców.

Wąsaty prom Stena SpiritZachęcani zaangażowaniem uczestników, mieszkańców oraz mediów, a także faktem, iż wąsate trendy lubią powracać, już planujemy drugą edycję Movembera w Polsce w roku 2014. Na pewno będzie jeszcze większa, popularniejsza i bardziej wąsata niż tegoroczny debiut.


MOVEMBER W LICZBACH:
● 37 wąsatych autobusów
● 20 sportowców wspierających Movember
● 8 lokali oraz foodtruck biorących udział w akcji
● 2 mecze podczas, których zbierano fundusze
● 1 Parada Niepodległości w której przeszły wąsy
● 2 dedykowane wąsom imprezy
● 1 wąsaty zespół muzyczny
● około 40 dedykowanych ilustracji stworzonych przez grafików
● 5 instytucji wspierających akcję (PPNT, Infobox, Urząd Miasta, Biuro Porad Obywatelskich, Klasztor o.o. Franciszkanów)
● 1 włochata masa krytyczna
● około 15 wolontariuszy
● 5000 pinów
● 1 wąsaty prom
● setki uczestników akcji
● tysiące rozmów o zdrowiu

Młode Buldogi Arka Gdynia

Akcja Movember na Gdyńskiej Paradzie Niepodległości

Zawodnicy Seahawks Gdynia

Wąsaty Urząd Miasta Gdyni

Zawodniczki Vistal Łączpol Gdynia

ikona

Najnowsze