To największa, od prawie 50 lat, inwestycja w gdyńskim porcie. Umożliwi obsługę promów o długości do ok. 240 metrów, usprawni obsługę pasażerów i ładunków, a także poprawi dostępność transportową portu. Port Gdynia rusza z budową nowego publicznego terminalu promowego. Ma być gotowy do końca 2021 roku. Projekt zrealizuje firma Doraco. W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisano dziś umowę w tej sprawie.Budowa nowego terminalu promowego to jedna z kluczowych inwestycji portu. Da ona możliwość obsługi dużych promów i zwiększy częstotliwość ich zawijania do Gdyni. Projekt zakłada wybudowanie budynku terminalu. Przed nim powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych. W ramach inwestycji stworzony będzie też magazyn i przebudowane zostaną m.in. nabrzeża o długości ok. 600 metrów oraz drogi dojazdowe i tory kolejowe. Wszystko po to, żeby do nowego terminalu można było wygodnie dojechać. – Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia ‘70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do portu – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.Realizacja inwestycji wkrótce się rozpocznie. Prace wykona, wyłoniona w drodze postępowania przetargowego, Korporacja Budowlana Doraco. W czwartek, 28 lutego, w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się podpisanie umowy na budowę publicznego terminalu promowego. Dokument podpisali: Adam Meller – prezes zarządu gdyńskiego portu, Grzegorz Dyrmo – wiceprezes zarządu Portu Gdynia, Karol Zduńczyk – prezes zarządu firmy Doraco oraz Radosław Jarosiewicz - wiceprezes zarządu Doraco. W uroczystości uczestniczyli Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz pomorscy parlamentarzyści. – Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i miasto. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.Inwestycja zapewni nie tylko obsługę promów, ale i pasażerów. Dla nich przewidziana będzie osobna część budynku - galeria pasażerska. Połączy ona terminal ze stanowiskiem promowym. Powstanie tam ruchomy łącznik, dzięki któremu będzie można sprawnie przemieszczać się pomiędzy promem a galerią. Terminal powstanie przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego – przy nabrzeżach Polskim i Fińskim. Zapewni to połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Są także inne korzyści. Taka lokalizacja terminalu skróci również czas nawigowania jednostek w porcie. – Inwestycja w gdyńskim porcie usprawni manewrowanie promami i otworzy możliwość obsługi większej ich liczby oraz obsługi jednostek o większym tonażu. Port będzie też mógł przyjmować promy o długości dochodzącej do ok. 240 metrów. Operacje związane z zawinięciem promu (tj. od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia) nie przekroczą 120 minut – wskazuje Piotr Plichta, dyrektor kontraktu.Realizacja projektu to odpowiedź na potrzeby rynku wynikające ze stale rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią. Budowa terminalu to jednak skomplikowany proces. – To projekt złożony pod kątem prac budowlanych, obejmujący szereg prac, zarówno infrastrukturalnych, kubaturowych jak i hydrotechnicznych. Doraco, jako lider projektów hydrotechnicznych, w ostatnich latach realizuje szereg zadań w tej dziedzinie, wykorzystując rozwój sektora portowo-logistycznego. Wykonując publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia pragniemy wykorzystać nasze dotychczasowe doświadczenia i wiedzę, zdobyte podczas wcześniejszych zadań – mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu spółki Doraco. Publiczny terminal promowy ma być gotowy do końca 2021 roku. Koszt inwestycji wynosi ponad 235 milionów złotych. Projekt zostanie zrealizowany w oparciu o środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz fundusze unijne. 116 milionów złotych to dofinansowanie uzyskane na wykonanie projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Galeria zdjęć Pobierz galerię Umowę na budowę nowego terminalu promowego podpisują podpisali: Adam Meller – prezes zarządu gdyńskiego portu, Grzegorz Dyrmo – wiceprezes zarządu Portu Gdynia i Karol Zduńczyk – prezes zarządu firmy Doraco // fot. Paweł Kukla Pobierz zdjęcie W tym miejscu powstanie nowy publiczny terminal promowy // materiały prasowe Portu Gdynia Pobierz zdjęcie Wizualizacja nowego terminalu promowego w gdyńskim porcie // materiały prasowe Portu Gdynia Pobierz zdjęcie W tym miejscu powstanie nowy publiczny terminal promowy // materiały prasowe Portu Gdynia Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 28.02.2019 15:44 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 28.02.2019 15:53 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz