PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Ukryli w mieście 10 przykazań… reżysera Andrzeja Munka

Schody, pomnik Tadeusza Wendy i tort w

Schody, pomnik Tadeusza Wendy i tort w "Delicjach" - w tych i wielu innych miejscach ukryto 10 przykazań Andrzeja Munka. // fot. Traffic Design

Słowa jednego z najbardziej wpływowych reżyserów i pedagogów filmowych połowy wieku – Andrzeja Munka – zostały ubrane we współczesną typografię, podkreślając ich wiecznie prawdziwe znaczenie. Wyposażeni w mapy uczestnicy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych i widzowie mogli na nowo odkryć podstawowe zasady filmowania w przestrzeni miasta.


Jeszcze nie tak dawno w całej Gdyni czuć było filmowe emocje. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych to stały punkt w kulturalnym kalendarzu Gdyni. Co roku przyciąga gwiazdy i wybitnych twórców. Dla miłośników kina to prawdziwe filmowe święto, podczas którego mogą zobaczyć najlepsze dzieła polskiej kinematografii. Nie inaczej było tym razem.

W tym roku mogliśmy doświadczyć tego, jak film przenika się z miastem. Oganizatorzy FPFF zwrócili się do Traffic Design z pomysłem umieszczenia w przestrzeni miejskiej 10. przykazań filmowych Andrzeja Munka.
 
– Pomyśleliśmy, że to świetna okazja, aby nadać festiwalowi ducha zabawy. Czy jest lepszy sposób na zrobienie tego niż wysłanie zarówno miłośników filmu, jak i filmowców na miejską eskapadę w poszukiwaniu 10 przykazań? – piszą na stronie członkowie zespołu Traffic Design.

Cytat umieszczony nad wodą w basenie przy GCF w Gdyni. Dopiero w tafli wody widoczny jest odbyty napis: Sedno filmu – tak dokumentalnego, jak i fabularnego – stanowi rzeczywistość widziana oczami reżysera.
Basen przy Gdyńskim Centrum Filmowym z cytatem „Sedno filmu – tak dokumentalnego, jak i fabularnego – stanowi rzeczywistość widziana oczami reżysera”. // fot. Traffic Design

Skrupulatnie przeszukano miasto w poszukiwaniu miejsc, do których można było się przespacerować prosto z siedziby festiwalu. Miejsca te wykorzystano jako ambientowe spoty reklamowe.
 
Traffic Design stworzył projekt oparty na typografii. Prostota pozwoliła na niezbędną wariację w celu dostosowania stylu wizualnego do wielu wybranych wcześniej punktów. Efekt? Uczestnicy 46. FPFF mogli „wczytać się w Gdynię” i zetknąć się z sentencjonalnymi myślami Andrzeja Munka oraz praktycznymi wskazówkami reżysera, które mówią m.in. o tym, co może być tematem filmu, jaką rolę w pracy nad filmem pełni poczucie humoru reżysera oraz kiedy film ma szansę, by naprawdę przemówić do publiczności.

Cytaty reżysera pojawiły się w nieoczekiwanych, ale i popularnych miejscach w Gdyni jak np. na pomniku Tadeusza Wendy (ul. Arkadiusza Rybickiego), w basenie przy Gdyńskim Centrum Filmowym (plac Grunwaldzki 1), na torcie w witrynie sklepu Delicje (ul. 10 Lutego 27) czy na koszulce wywieszonej w jednym ze stoisk w Halach Targowych (ul. Wójta Radtkiego 36).
 

Biały tort w witrynie cukierni "Delicje" z cytatem: „Twórca filmowy ma prawo do własnego punktu widzenia, poczucia humoru i dystansu. Bez poczucia humoru i dystansu artysta nie może podchodzić poważnie do swojej pracy i twórczości”. // fot. Traffic Design
Tort w witrynie cukierni "Delicje" z cytatem: „Twórca filmowy ma prawo do własnego punktu widzenia, poczucia humoru i dystansu. Bez poczucia humoru i dystansu artysta nie może podchodzić poważnie do swojej pracy i twórczości”. // fot. Traffic Design

Dekalog Andrzeja Munka:

  1. „Kino jest rozrywką, ale kręcenie filmów to poważna sprawa”. 
  2. „Sedno filmu – tak dokumentalnego, jak i fabularnego – stanowi rzeczywistość widzianą oczami reżysera”. 
  3. „Filmy pochłaniają zbyt wiele pracy i pieniędzy, aby poruszać w nich tematy błahe i pospolite”.  
  4. „Twórca filmowy ma prawo do własnego punktu widzenia, poczucia humoru i dystansu. Bez poczucia humoru i dystansu artysta nie może podchodzić poważnie do swojej pracy i twórczości”.
  5. „Należy dołożyć wszelkich starań, aby akcja filmu przebiegała w prawdopodobny sposób”.  
  6. „Film nie przemówi do publiczności, jeśli składa się wyłącznie z intelektualnych spekulacji pozbawionych emocji, uczuć i przemyśleń, z którymi widz mógłby się utożsamić”. 
  7. „Niezależnie od okoliczności reżyser powinien zapewnić sobie jak największą wolność twórczą. Wolności nie wolno mylić z samowolą”.
  8. „Reżyser to nie jedyny autor filmu, ale jako kierownik w całości odpowiada za jego sukces lub porażkę”. 
  9. „Film nie powinien być pomnikiem ku chwale próżnego twórcy. Zawsze adresowany jest do publiczności i przez publiczność oceniany” 
  10. „Reżyser nieustannie dąży do innowacji, dlatego nie wolno mu uciekać się do sprawdzonych rozwiązań. Każdy temat wymaga znalezienia najstosowniejszych filmowych środków wyrazu i adekwatnej formy”. 
 
Andrzej Munk - reżyser filmowy, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli szkoły polskiej. Studiował na Wydziale Operatorskim PWSF w Łodzi, dyplom uzyskał na Wydziale Reżyserii. W latach 1950–1955 pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych, początkowo jako operator Polskiej Kroniki Filmowej, potem jako reżyser filmów dokumentalnych. W latach 1957-1961 był wykładowcą w łódzkiej PWSTiF. Za twórczość artystyczną był nagradzany na festiwalach w Wenecji, Karlowych Warach, Edynburgu i Cannes. „Zezowate szczęście” w reż. Andrzeja Munka był filmem otwierającym tegoroczną, 46. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. (za: www.festiwalgdynia.pl).


Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 30.09.2021 13:19
  • ikona

    Autor: Weronika Rozbicka (w.rozbicka@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 30.09.2021 16:15
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze