PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać. Zmiany już są widoczne w Gdyni

Na zdjęciu (od lewej): fasada centrum handlowego Kwiatkowski przed wprowadzeniem uchwały krajobrazowej, następnie zdjęcie ukazujące elewację budynku po demontażu reklam (fot. Biuro Plastyka Miasta)

Na zdjęciu (od lewej): fasada centrum handlowego Kwiatkowski przed wprowadzeniem uchwały krajobrazowej, następnie zdjęcie ukazujące elewację budynku po demontażu reklam (fot. Biuro Plastyka Miasta)

Zakończył się okres dostosowawczy do zapisów uchwały krajobrazowej, a zmiany w mieście już są widoczne. Galerie handlowe w większości oczyściły swoje elewacje. Znikają też reklamy z pasów drogowych. Od dziś ten, kto nie zdążył się przygotować na czas, może zostać ukarany. Dla opornych miasto przewiduje najwyższe dopuszczone przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów stawki.

Pod koniec sierpnia ubiegłego roku została przyjęta uchwała NR LV/1678/23 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Zgodnie z przepisami od 12 października 2023 roku wszystkie nowe urządzenia i tablice reklamowe, elementy małej architektury oraz ogrodzenia muszą być realizowane zgodnie z zasadami wskazanymi w tym dokumencie. Na usunięcie tych starszych, obecnych w przestrzeni miejskiej przed wejściem w życie uchwały, właściciele i zarządcy nieruchomości mieli czas do 13 października br.
Gdynia zalicza się do grona 78 miast i gmin, w których wprowadzono uchwałę krajobrazową – przyznał Łukasz Kobus, sekretarz miasta. – Dzisiaj jesteśmy już po okresie dostosowawczym i możemy zacząć odsłaniać naszą Gdynię, odsłaniać elewacje pięknych, modernistycznych budynków. Zależy nam na tym, aby miasto zostało uporządkowane, żeby modernizm został odsłonięty i wszyscy mieszkańcy oraz osoby odwiedzające nasze miasto mogły cieszyć oczy tymi pięknymi widokami.

Natomiast w połowie grudnia 2023 r. Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie w sprawie art. 37a ust. 9 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, które zakłada, że w przypadku, kiedy inwestor zamontował instalację reklamową przed wejściem w życie uchwały krajobrazowej (czyli w przypadku Gdyni przed 12 października 2023 r.) i uzyskał wszelkie niezbędne pozwolenia, może dobrowolnie dopasować ją do warunków uchwały. Wydane przez trybunał orzeczenie sprawiło, że w najbliższym czasie miasto nie planuje w takich przypadkach nakładać kar na inwestorów za niedostosowanie do zasad uchwały. Niemniej właściciele urządzeń i tablic reklamowych powinni posiadać komplet dokumentów zaświadczających posiadanie wszelkich zgód i pozwoleń budowlanych lub decyzji konserwatorskich z opieczętowanymi projektami.



Surowe kary za nieusunięcie banerów reklamowych

Orzeczenie wydane przez Trybunał Konstytucyjny dotyczy tylko właścicieli banerów reklamowych, którzy posiadają odpowiednie pozwolenia i ustawili swoje banery przed 12 października 2023 r. Jednak pozostali inwestorzy, którzy zamontowali banery po 12 października 2023 roku lub nie posiadają wymaganych dokumentów i nie dostosowali się do zapisów uchwały, muszą liczyć się z dotkliwymi karami. Już w tym tygodniu wyruszą w teren pracownicy, którzy będą oceniać zgodność banerów reklamowych z obecnie obowiązującymi przepisami. Początkowo będą rozsyłane pisma do właścicieli instalacji, które nie spełniają wymogów, z informacją o konieczności dostosowania baneru do zapisów uchwały krajobrazowej. Jeśli przedsiębiorca nie zastosuje się do prośby, musi liczyć się z karami finansowymi.
Przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do zapisów uchwały w wyznaczonym przez nas terminie, będą musieli liczyć się z karami finansowymi – przyznał Łukasz Kobus, sekretarz miasta. – Kary są liczone w maksymalnych możliwych wysokościach. Na przykład za niedostosowanie zaledwie metrowej reklamy należy spodziewać się 158 zł kary. Natomiast w przypadku przeciętnej reklamy, która jest na elewacji budynku i ma zazwyczaj około 100 m2, jest to 1 464 złotych i 80 groszy, czyli blisko 1,5 tysiąca za jeden dzień. Postępowanie trwa około miesiąca, a karę nakłada się od momentu wszczęcia postępowania do wydania decyzji. Jeżeli ktoś przez miesiąc nie ściągnie takiej reklamy z elewacji swojego budynku, może liczyć się z karą 43 944 zł.

Nakładanie kar finansowych należy do zadań prezydent miasta i urzędu miasta. Docelowo kompetencje mają zostać przeniesione do Zarządu Dróg i Zieleni

Jednak nie kary są tu najważniejsze, a wiedza i wspólne dobro, jakim jest czysta przestrzeń miejska. 
Chcemy jednak zrobić wszystko, aby tych kar było jak najmniej. Liczymy na rozsądek przedsiębiorców, liczymy na to, że przedsiębiorcy dostosują się do wymogów i zareagują na wezwania – przekazał Łukasz Kobus, sekretarz miasta. – Gdynia faktycznie ma piękną, modernistyczną architekturę. Staramy się o wpis na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, aby pokazać gdyński modernizm. Dlatego m.in. zależało nam na tym, aby uchwała zaczęła obowiązywać jak najszybciej.

Zmiany już są widoczne

Co prawda okres dostosowawczy dopiero zakończył się, to w mieście już widać zmiany. Z niektórych charakterystycznych budynków zniknęły banery reklamowe – tak właśnie zmieniły się m.in. fasady centrum handlowego Batory oraz centrum handlowego Kwiatkowski. Nowe oblicze zyskał także plac Konstytucji, zniknęły stamtąd wielkogabarytowe reklamy. 
W ostatnim czasie zinwentaryzowaliśmy około 2,5 tysiąca reklam w ścisłym centrum naszego miasta – przekazał Łukasz Kobus, sekretarz miasta. – Nie mieliśmy dotychczas możliwości prawnych, aby kogoś przymusić do tego, aby taka reklama była zmieniona i dostosowana do zapisów uchwały, ale już od dzisiaj możemy podejmować działania. Nasi pracownicy wyruszają w teren. Właścicieli reklam, które nie spełniają wymogów, będziemy wzywać  do tego, aby te banery zostały zmienione, dostosowane lub ewentualnie usunięte z przestrzeni miasta.

Miasto od dawna prowadzi akcję informacyjną, dzięki której przedsiębiorcy mogą poznać szczegóły zmian, które zaszły po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Podczas okresu dostosowawczego Biuro Plastyka Miasta Gdyni wysłało 468 indywidualnych zaproszeń do szkoleń. Zajęcia były skierowane do deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych, właścicieli galerii i centr handlowych oraz zarządców budynków. Część zaproszeń została przyjęta, dzięki czemu udało zrealizować się około 230 szkoleń. Odpowiednie szkolenia przeszli również pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni. Urząd sukcesywnie rozsyłał materiały informacyjne, ulotki, w których adresaci byli informowani o tym, że kończy się okres dostosowawczy i jakie ewentualnie konsekwencje będą czekały przedsiębiorców, którzy nie dostosują się do nowych przepisów.

Sekretarz zaznacza jednak, że nie wyznaczono konkretnego terminu, do którego wszystkie reklamy będą zmienione. Zapowiada, że inwentaryzacja banerów będzie procesem ciągłym, gdyż niezgodne z uchwałą nowe instalacje nadal mogą się pojawiać – w takim przypadku służby będą podejmować odpowiednie działania.

Grafika dotycząca zmian po wejściu w życie uchwały krajobrazowej
(Fot. mat. prasowe Biura Plastyka Miasta)

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Najnowsze