Przebudowa gdyńskiego dworca przebiega zgodnie z planem. Prace trwają m.in. w hallu głównym i w piwnicy, gdzie odkryto fragment zabudowy dworca zburzonego podczas II wojny światowej. Zostanie on wkomponowany i wyeksponowany w nowym układzie pomieszczeń. Prace budowlane, które rozpoczęły się w sierpniu 2010 r., prowadzone są w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Jednym z celów przebudowy jest bowiem odtworzenie architektury zabytkowego dworca. Obiekt, który powstał w latach 1950-1954, łączy cechy stylowe socrealizmu z tradycją modernistyczną i detalami w stylu Art Deco.Trwa renowacja posadzek i okładzin kamiennych w hallu głównym. Wkrótce konserwatorzy zabytków zajmą się malowidłami z sali restauracyjnej, oświetleniem i zdemontowanymi już drewnianymi elementami budynku. Docelowo w hallu głównym znajdzie się centrum obsługi podróżnych z kasami biletowymi i pełną informacją o rozkładzie jazdy.W piwnicy zburzone zostały już ściany i posadzki. Wzmacniane są fundamenty i podwyższane stropy. Niedostępne do tej pory pomieszczenia na poziomie -1 zostaną zaaranżowane na dodatkowe poczekalnie dla pasażerów, skrytki bagażowe i toalety.Gruntownej zmodernizowana zostanie również zabytkowa kolumnada łącząca dworzec główny z dworcem SKM. Wyburzone zostały już znajdujące się tam pawilony handlowe, a decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z pobliskiego nasypu kolejowego usunięto drzewa. Przestrzeń nowego dworca kolejowego w Gdyni zostanie zaaranżowana w sposób przyjazny dla pasażerów. Oprócz wspomnianych kas biletowych, punktów informacyjnych czy poczekalni, nie zabraknie też skrytek bagażowych, bankomatów, kiosków prasowych, kafejek czy restauracji. Zamontowane zostaną ruchome schody i windy, nowoczesny system informacji wizualnej oraz monitoring wewnątrz i na zewnątrz budynku. Cały obiekt będzie spełniał potrzeby osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Przypomnijmy, że przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna prowadzona jest dzięki środkom Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej, a jej całkowity koszt wynosi 40,7 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Mostostal Warszawa S.A. Remont zakończy się w I kwartale 2012 r. Wszelkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie internetowej: http://www.gdynianowaglowna.pl/ . Znajdują się tam m.in.: historia dwóch poprzedników obecnego dworca, aktualności z placu budowy, informacje dla pasażerów o tym, którędy dostać się na peron i gdzie kupić bilet. W Galerii zobaczyć można zdjęcia nieistniejących już budynków stacyjnych i wizualizacje architektów. Gdynię Główną Osobową sprzed lat wspomina dyżurny peronowy, który właśnie tu uczył się zawodu.Tak wygląda miejsce, w którym mieściła się dawniej informacja turystyczna:W przyszłości na dworcu znajdzie się miejsce dla galerii handlowej: Poniżej hol dworca dziś... ... a który w przyszłości będzie wizytówką Gdyni:Poniżej - tak wygląda dziś sala po drogerii... ...która zmieni się w piękną restaurację:Poniżej: pasaż łączący Dworzec Główny z dworcem SKM: ...A tak będzie wyglądała kolumnada na wyremontowanym dworcu:Fot. Dorota Nelke / Wizualizacje: Studio DZ Opublikowano: 06.12.2010 00:00 Autor: Łukasz _Kierznikiewicz (2010)