PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Trolejbusy w nowej zajezdni

15.315 metrów kwadratowych wynosi powierzchnia nowoczesnej zajezdni trolejbusowej w gdyńskich Leszczynkach. Jej uroczyste otwarcie odbyło 14.05 2007 r. Jest to jedyna w Polsce zajezdnia na terenie której pod dachem parkować może 90 trolejbusów.

W uroczystości otwarcia zajezdni uczestniczył: Prezydent i Wiceprezydenci Gdyni,  Wojewoda Pomorski Piotr Karczewski, Poseł na Sejm RP Marek Biernacki. Ceremonię otwarcia zajezdni poprowadził znany gdyński aktor i konferansjer – p. Krzysztof Dąbrowski.

Otwarcie zajezdni zwieńczyło realizację projektu „Rozwoju proekologicznego transportu publicznego w Gdyni”, w ramach którego wybudowano także nowy odcinek sieci trolejbusowej od pętli Dąbrowa Tesco do Kaczych Buków, z odgałęzieniem do ul. Miętowej na Dąbrowie oraz zakupiono 10 nowoczesnych, proekologicznych trolejbusów. Budowa bazy postojowej wraz z zapleczem i wyposażeniem pochłonęła 17 mln złotych. Powstała ona jako uwieńczenie całości inwestycji: „Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni”. To projekt unijny, finansowany w połowie przez gminę Gdynia, za drugą część projektu zapłaciła Unia. Całkowite koszty kwalifikowane projektu wyniosły około 43 mln złotych.

Nowa zajezdnia jest bardzo korzystnie zlokalizowana, gdyż większość trolejbusów rozpoczyna i kończy kursowanie w północno-zachodniej części Gdyni: w Cisowej lub na Pustkach Cisowskich. Jest to obiekt bardzo nowoczesny, na który składają się: budynek administracyjny, hale warsztatowe, dwie myjnie i lakiernia.
Charakterystyczną cechą nowej zajezdni jest zadaszony plac postojowy, przeznaczony dla 90 standardowej wielkości trolejbusów, dzięki czemu podczas postoju w mniejszym stopniu ulegają one niekorzystnemu wpływowi warunków meteorologicznych.

Budynek Hali Warsztatowej składa się z czterech torów obsługowych, umożliwiających diagnostykę trolejbusów z osprzętem elektrycznym umieszczonym na dachu), z czego dwa przeznaczone są do czynności obsługi codziennej trolejbusów. Na końcu tych torów znajdują się dwa stanowiska myjni, wyposażone w zamknięty obieg wody. Bezpieczna dla środowiska naturalnego jest również lakiernia, wyposażona w filtry, zapobiegające przedostawaniu się atmosfery szkodliwych związków towarzyszących pracom lakierniczym.

Cały obiekt jest monitorowany, a wejście pracowników na teren bazy odbywa się pod kontrolą systemu dostępowego, opartego na karcie chipowej.
Nowoczesny jest także zamontowany na terenie zajezdni osprzęt sieciowy z urządzeniami firmy Elektroline. Koszt zajezdni wraz z wyposażeniem wyniósł 17 458 455 zł. W ramach Projektu przebudowano również sieć trakcyjną na ul. Morskiej, zmodernizowano ul. Zakręt do Oksywia oraz wybudowano na niej sieć trakcyjną – łącznie z zajezdnią za 22 223 863 zł.

Małgorzata Omachel Kwidzińska
Dorota Nelke

Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 1 Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 1a poprawione

Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 2 Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 2a
 /> /> /> /> /> />  />
Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 3 Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 3a

Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 4 Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 4a

Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 5 Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 5a

Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 6 Otwarcie zajezdni trolejbusowej - 6a

foto: Dorota Nelke

ikona

Najnowsze