Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Targowisko jak dzieło sztuki

Metamorfozę przeszedł front orłowskiego targowiska, fot. Kamil Złoch

Metamorfozę przeszedł front orłowskiego targowiska, fot. Kamil Złoch

Zamiast chaotycznych graficznie banerów – artystyczne murale, zamiast zlepku witryn – jeden, spójny i przemyślany szyld. Metamorfozę przeszło orłowskie targowisko przy placu Górnośląskim, którym zajęło się znane z estetyzacji miejskich przestrzeni stowarzyszenie Traffic Design. Kolejny ruch należy do samych przedsiębiorców – ci otrzymali dedykowane poradniki dotyczące identyfikacji wizualnej.

„Targowisko Orłowo” - taki frontalny szyld, umieszczony na specjalnie zbudowanej konstrukcji będzie od teraz zapraszał na zakupy przy placu Górnośląskim. Elementów zmian jest więcej, a są efektem wizualnej metamorfozy, którą na popularnym targowisku w Orłowie przeprowadziło Traffic Design. Zakończyły się prace, za nami także symboliczny wernisaż kolejnej akcji „Re:design”.

- Nad nowym wyglądem targowiska pracował zespół projektantów ze Stowarzyszenia Traffic Design. Spośród kilku koncepcji ostatecznie postawiliśmy na uspójnienie stylistyki reprezentacyjnych elementów i wypracowanie koncepcji, z której w przyszłości będą mogli korzystać wszyscy przedsiębiorcy z targowiska – wyjaśnia Jacek Wielebski, kurator stowarzyszenia Traffic Design.



To kolejne zmiany w tym miejscu – przypomnijmy, że jeszcze tej jesieni zrealizowano drugi etap projektu z Budżetu Obywatelskiego 2018 dotyczący estetyzacji samego placu.

Przy metamorfozie samego ryneczku postawiono na minimalizm i stonowane kolory, podobnie jak w przypadku wcześniejszych realizacji Traffic Design. Teraz orłowskie targowisko od strony ulicy Wielkopolskiej jest na pierwszy rzut oka po prostu schludne.

- Głównym elementem jest szyld, który będzie znakiem rozpoznawczym tego targowiska. Nanieśliśmy zaprojektowane przez nas litery, nawiązujące do szyldów przemysłowych i do liternictwa z suwnicy Stoczni Gdynia. Zrobiliśmy oprócz tego instrukcję, katalog dobrych i łatwych rozwiązań dla przedsiębiorców. Stworzyliśmy też uzupełniające dwa murale, które okalają front targowiska od strony dwóch różnych wejść, do sklepu zoologicznego i do kwiaciarni. Odświeżyliśmy też cały przód – wylicza Jacek Wielebski.

Poradnik szyldowy z opisem zastosowanych krojów pisma i praktycznymi poradami o prawidłowym umieszczaniu informacji wizualnych jest ogólnodostępny m.in. na stronie internetowej Traffic Design.

/storage/uzytkownicy/galeriagdynia@gmail.com/2019/12 grudzień/2019-12-18 Traffic Design targowisko Orłowo KZ/22 poradnik dobrych praktyk.pdf

Przy metamorfozie targowiska stowarzyszenie współpracowało m.in. z Centrum Designu Gdynia oraz Plastykiem Miasta.

- Idea to „im mniej, tym więcej” i to się udało – mówi Jacek Piątek, Plastyk Miasta. - Myślę, że każde targowisko mogłoby tak wyglądać, to też początek pewnego procesu i zmiany myślenia przedsiębiorców o komunikacji z klientami. Podnosimy jakość estetyczną przestrzeni publicznej, miejsca w którym jest prowadzony biznes. W Trójmieście to chyba pierwszy taki projekt, jeżeli chodzi o targowisko. Jak najbardziej słuszny i potrzebny – podsumowuje.

Dalsze zmiany graficzne, szczególnie w przypadku szyldów znajdujących się wewnątrz targowiska są uzależnione już od samych przedsiębiorców. Projekt został zrealizowany ze środków pochodzących z budżetu Gdyni w ramach otwartego konkursu ofert dla podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego o wsparcie lub powierzenie zadań z zakresu wdrażania dobrych praktyk projektowych w 2019 roku.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 18.12.2019 15:25
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.12.2019 15:45
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze