Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Świętojańska po remoncie

W czwartek 23 października odbyła się uroczystość zakończenia II etapu modernizacji ul. Świętojańskiej. Przy Urzędzie Miasta przedstawiciel generalnego wykonawcy remontu - firmy MTM Gdynia przekazał Prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi ostatnią kostkę brukową do wmurowania w chodnik. Mosieżna kostka ma napis z dzisiejszą datą i logo Gdyni. Następnie odbyło się przecięcie girlandy rozciągniętej w poprzek ulicy oraz przejazd kawalkady motocykli udekorowanych gdyńskimi flagami, wyremontowanym odcinkiem, czyli do ul. Żwirki i Wigury, gdzie została przecięta druga girlanda. Tuż po uroczystości na Świętojańskiej został przywrócony ruch dwukierunkowy.

Oto trochę liczb, które obrazują skalę przeprowadzonych prac modernizacyjnych na II etapie remontu ul. Świętojańskiej. Ten etap dotyczył 568 metrowego odcinka miedzy ulicą Żwirki i Wigury i Al. Marsz. Piłsudskiego. W trakcie robót ułożono 5343 m kw. chodnika z kostki gdyńskiej, m.in. z wzorem muszli oraz z tradycyjnej kostki brukowej. Na jezdni ułożono 5656 m kw. wysokiej jakości asfaltu. Posadzono na tym odcinku 85 drzew, pięknie kwitnących głogów, które otrzymały specjalne obudowy, chroniące je przed zniszczeniem. Ustawionych zostało 68 wielofunkcyjnych lamp, które nie tylko służą oświetleniu chodnika i jezdni, ale również stanowią konstrukcje nośną trakcji trolejbusowej, a ponadto maja specjalne wysięgniki dla bannerów reklamowych i flag z okazji świat. Przybyło 6 stojaków na rowery i 470 betonowych pachołków, uniemożliwiających wjazd samochodów na chodniki. Nowe chodniki mają szerokość od 5,5 m do 8,8 m, zależnie od tego, gdzie jest w nich urządzona zatoka dla trolejbusów. Na wyremontowanym odcinku znajdują się 32 kosze na śmieci, tak jak i pozostałe elementy małej architektury, starannie zaprojektowane przez architektów. Niebawem przybędą jeszcze 4 ławeczki.

Koszt przeprowadzonych robót, to niespełna 10 mln zł, z czego ok. 230 tys. zł to dotacja europejska w ramach programu Tellus, a przeznaczona na sfinansowanie tego, co jest urodą nowej Świętojańskiej: lampy, stojaki na rowery, ławki, drzewa i obudowy drzew. Zdecydowaną większość nakładów pochłonęły prace podziemne; niemal kompletna wymiana instalacji: sanitarnej, wodociągowej, elektrycznej, gazowej.

Warto przy okazji dorzucić kilka ciekawostek o ulicy Świetojańskiej. Otóż ma on całkowitą długość 1800 m. Jest 105 kamienic przy ulicy Świętojańskiej i 150 lokali użytkowych, czyli sklepów, restauracji, punktów usługowych.. Te przy pl. Kaszubskim znajdują się na wysokości 3,15 m nad poziomem morza, przy Urzędzie Miasta na wysokości 23 m n.p.m, a ostatni budynek przy ul. Świętojańskiej 143; na wysokości 27,20 m n.p.m. Szerokość ul. Świętojańskiej, licząc od budynku do budynku wynosi 24 m..

Przy ul. Świętojańskiej zameldowanych jest 3036 stałych mieszkańców i 68 osób z tzw. meldunkiem czasowym.

Od piątku nastąpiły zmiany w funkcjonowaniu gdyńskiej komunikacji miejskiej. Na swoje stałe trasy powróciły linie trolejbusowe: 21, 22, 23 i 30. Wróciły, jednak z nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi skrócenie czasów jazdy w związku z modernizacją sieci trakcyjnej. W niektórych relacjach czas przejazdu skrócił się nawet o 10%. Trolejbusy jeżdżą nie tylko szybciej, ale - dzięki nowym zwrotnicom - także ciszej.

Na ulicę Świętojańską powróciły także dojazdowe trolejbusy do Śródmieścia - 720 i 740 oraz kursy zjazdowe trolejbusów ze Śródmieścia do bazy w Redłowie - 730.

Ze względu na korektę rozkładu jazdy linii 28 skorygowane zostały także odjazdy na linii 159 i 750.

W niedzielę i święta uruchomione zostały kursy linii 21, obsługiwane historycznym trolejbusem Saurer 4IILM z 1957 r.

W związku z wprowadzeniem do eksploatacji kolejnego trolejbusu niskopodłogowego, zwiększeniu uległa liczba kursów wykonywanych pojazdami niskopodłogowymi na liniach 20 i 22. W soboty i niedziele niskapodłogowy trolejbus jeździć będzie na wszystkich kursach linii 22.

Zlikwidowano linie zastępcze 902 i 903.

Od nocy z 23 na 24 października na swoje stałe trasy (ul. Świętojańska) powróciły linie nocne 400, 410, 420, 430 i 494. Jednocześnie skorygowane zostały rozkłady jazdy. Zmiany są co najwyżej kilkuminutowe, ponieważ wynikają jedynie z wprowadzenia nowych czasów jazdy.

Od nocy z 23 na 24 października przestał obowiązywać przystanek tymczasowy linii trolejbusowych i nocnych przy ul. 10 Lutego w kierunku Chyloni, za skrzyżowaniem z ul. Świętojańską. Ze względu na likwidację przystanku wprowadzone zostały także nowe rozkłady linii 204, 282 i 760, dla których dotychczas przystanek także obowiązywał.

Wprowadzona została także korekta rozkładu jazdy linii 700. Zmiana dotyczy jedynie pierwszych dwóch kursów zjazdowych z Chwarzna (wykonywanych przez autobusy z linii nocnej 420), które zostały opóźnione o 1 minutę.

  • ikonaOpublikowano: 24.10.2003 00:00
  • ikona

    Autor: dnelke

ikona

Najnowsze