Pomimo tego, że to jeszcze nieskończony projekt, taki widok zawsze robi wrażenie i uruchamia wyobraźnię. W minionym tygodniu gdyńską stocznię Damen Shipyards opuścił pierwszy superjacht nowego typu Amels 60 z hybrydowym napędem. Jednostka wypłynęła do Holandii z częściowym wyposażeniem. Jego kadłub i część wyposażenia powstały w Gdyni, a już wkrótce będzie pływającym symbolem luksusu. Na razie cieszy oko charakterystycznymi liniami i kształtami, które od razu przywodzą na myśl kosztowny wypoczynek wśród morskiej bryzy i szumu fal na ciepłych akwenach. W ostatni weekend z gdyńskiego portu do Holandii wypłynął pierwszy 60-metrowy superjacht nowego typu, nad którym pracowała stocznia Damen Shipyards Gdynia.Jak informuje branżowy PortalMorski.pl, to jednostka o oznaczeniu Amels 6001, która jest częściowo wyposażonym kadłubem z nadbudówką jachtu nowego typu Amels 60. Sam projekt tego modelu został zaprezentowany w 2019 roku. Jego zewnętrzną bryłę dla holenderskiego Damen Yachting zaprojektowało studio Espen Øino, a koncepcję wystroju wnętrz - Studio Indigo.Superjacht opuszcza gdyński port, fot. Piotr B. Stareńczak / dzięki uprzejmości www.portalmorski.plSuperjacht, który zbudowano w Gdyni, ma napęd hybrydowy, który w trybie elektrycznym zagwarantuje stuprocentową zeroemisyjność. Przy standardowym trybie zastosowano z kolei nowe rozwiązania, które znacznie ograniczą emisję gazów. Jego wyróżnikiem jest duża powierzchnia pokładów zewnętrznych. Sięga ona prawie 500 m2. Jednostka pomieści do 12 gości i 13 członków załogi. Na najwyższym, ponad 160-metrowym pokładzie znajdzie się m.in. jacuzzi dla sześciu osób. Symbolem luksusu będzie też schowany na pokładzie dziobowym 9-metrowy tender (mniejsza łódź motorowa) i tender roboczo-ratowniczy dla załogi. Dodatkowo na pokładzie superjachtu będą mogły też lądować śmigłowce o masie do 3 ton. Jednostka będzie w stanie płynąć z prędkością do 15,5 węzła.Częściowo wyposażony jacht z gdyńskiego portu zostanie przetransportowany do holenderskiego Vlissingen. Nie ujawniono, kto będzie jego przyszłym armatorem. Damen Shipyards Gdynia pełniła rolę stoczni podwykonawczej – to jedna z pierwszych prywatnych stoczni w Polsce, która rozpoczęła działalność w 1991 roku z inicjatywy Jacka Ducha i Andrzeja Denza. Od 1996 roku jest częścią Damen Shipyards Group. Podstawową ofertą stoczni działającej przy nabrzeżu Norweskim w Gdyni są jednostki specjalistyczne, w tym holowniki portowe i oceaniczne, szybkie łodzie ratownicze i patrolowe czy statki badawcze. Opublikowano: 26.01.2021 12:31 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 26.01.2021 17:28 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl