W marcu rozpoczęła się realizacja projektu unijnego „TENTacle – wykorzystanie korytarzy sieci bazowej TEN-T dla dobrobytu, wzrostu i spójności” z Programu Region Morza Bałtyckiego 2014 - 2020. Korytarze obejmujące 9 transeuropejskich tras kolejowych, drogowych, wodnych i lotniczych biegną od portów w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, do portów w Słowenii i we Włoszech. Celem projektu, w którym uczestniczy również Zarząd Morskiego Portu Gdynia, jest przygotowanie spójnego miejsko-portowego systemu komunikacyjnego, który będzie służyć zarówno rozwojowi miasta, portu jak i komfortowi mieszkańców. Rozwiązane to nie może nikogo dyskryminować ani szkodzić środowisku, natomiast ma służyć wszystkim. Projekt TENTacle będzie realizowany przez trzy lata. Budżet projektu w Gdyni to 320 000 Euro, w 80 % refundowany ze środków unijnych. Głównym zadaniem dla naszego miasta, będzie ustalenie możliwości rozwoju i integracji infrastruktury transportowej, wdrażania nowoczesnych, innowacyjnych technologii i systemów zarządzania transportem, zarówno w skali Gdyni jak i metropolii. Opracowany zostanie plan realizacji, czyli „mapa drogowa” węzła transportowego w Gdyni oraz studia przedinwestycyjne dla rozwiązań ustalonych, jako priorytetowe. Ważnym dla Gdyni celem projektu – głownie dla określenia skali przyszłych inwestycji transportowych - jest podniesienie znaczenia Korytarza Bałtyk-Adriatyk, a więc i znaczenia miasta w korytarzu transportowym. Wspólnie ze szwedzkimi i fińskimi partnerami projektu TENTacle, przygotowane zostaną projekty decyzji Komisji Europejskiej w sprawie wydłużenia trasy korytarza Bałtyk-Adriatyk do Szwecji, Norwegii i Finlandii. Działania te pozwolą pozyskać fundusze na budowę nowego, publicznego terminala promowego w Gdyni i poprawę jego dostępności drogowej i kolejowej. W trakcie prac wykorzystane zostaną doświadczenia wcześniej realizowanych w Gdyni projektów, w tym: „Botnicki Zielony Korytarz Transportowy”, „NORDA – Północny Biegun Wzrostu”, Civitas Dyn@mo i in. Do tej pory udało się pozyskać poparcie ważnych partnerów: Ministra Infrastruktury i Budownictwa, wojewody pomorskiego, marszałka pomorskiego, prezydenta Gdańska, Polskiego Klastra Morskiego, Stowarzyszenia Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, firmy Finnlines Polska i Stowarzyszenia Żeglugi Bliskiego Zasięgu. Odbyło się już kilka spotkań w celu ustalenia współpracy przy realizacji projektu. W najbliższym czasie, projekt będzie promowany podczas dorocznej, międzynarodowej konferencji „TransportWeek” w Sopocie oraz konferencji naukowej w Akademii Morskiej w Gdyni. Opublikowano: 20.03.2016 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (malgorzata.omachel-kwidzinska@gdynia.pl)