16 listopada podpisana została umowa na rozbudowę ul. adm. J. Unruga, na odcinku od Estakady Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską na Obłużu. Wykonawcą jest firma Strabag Sp. z o.o, a koszt zadania opiewa na kwotę 30 906 019,51 zł brutto. – Jednym z największych wyzwań dla północnych dzielnic Gdyni jest poprawa jakości codziennej komunikacji. Po rozbudowie ul. Kwiatkowskiego, z której każdego dnia korzysta tysiące mieszkańców, przechodzimy z działaniem na ul.Admimrała J.Unruga, gdzie nakładem kilkudziesięciu milionów zmieni się zarówno znaczący obszar Obłuża, jak i pozwoli to na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów – podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Inwestycją objęty zostanie odcinek ulicy Unruga od skrzyżowania z ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską. Ulica będzie miała po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku o nawierzchni bitumicznej, miejscami jezdnia poszerzona zostanie do trzech pasów ruchu (rejony skrzyżowań – pasy do skrętu w lewo/ prawo). Skrajny prawy pas w każdym kierunku, na wyznaczonych odcinkach przeznaczony będzie do poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej. - Prace na tym obszarze rozpoczną się jeszcze w listopadzie, całość robót budowlanych potrwa 12 miesięcy od daty podpisania umowy, potem tradycyjnie będą czekały nas prace odbiorowe i formalne przekazanie inwestycji do użytkowania. - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Realizacja zadania jest kompleksowa obejmie zarówno przebudowę infrastruktury drogowej, w tym nowe pasy jezdni, chodniki i droga dla rowerów, podziemnej m.in. kanalizacji deszczowej, wodociągu i gazociągu. Nie zabraknie także nowoczesnego oświetlenia ulicznego, nowych nasadzeń i małej architektury. – podsumowuje wiceprezydent. Podpisanie umowy od lewej: Michał Kubiak i Łukasz Żebierek - przedstawiciele firmy Strabag, od prawej: Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju // fot. M.ŚliżewskaUmowę z ramienia Gdyni, podpisał wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk, a w imieniu wykonawcy firmy Strabag, panowie Michał Kubiak i Łukasz Żabierek, w spotkaniu wzięły udział także panie Anna Krzeszewska i Alicja Wasilewska przedstawicielki Banku Gospodarstwa Krajowego, który dofinansowuje inwestycję z programu Rządowy Fundusz Polski Ład. Przypomnijmy, na czym polegała będzie inwestycja: Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej. Po stronie północnej na odcinku Kwiatkowskiego – Cechowa powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi. Natomiast na odcinku od ul. Cechowej do ul. Bosmańskiej, po stronie północnej powstanie chodnik o zmiennej szerokości oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe. Łącznie powstanie 13 miejsc postojowych, w 3 dla niepełnosprawnych (11 na odcinku Kwiatkowskiego Cechowa i 2 na odcinku Cechowa Bosmańska). Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe. Natomiast na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i Unruga na wlotach północnym i wschodnim pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami. Wszystkie skrajne krawędzie inwestycji zaprojektowane zostaną w dowiązaniu do istniejącego zagospodarowania. Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów, jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga a następnie wykonania manewru zawracania. Dla autobusów jadących w kierunku Oksywia zatoka autobusowa została zaprojektowana za wylotem wschodnim.Na skrzyżowaniu ul. Unruga i Flisaków nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Skrzyżowanie przeniesie ruch pojazdów ciężarowych, które dotychczas poruszały się zjazdem w obrębie przystanku autobusowego w rejonie ul. Kwiatkowskiego, w związku z powyższym dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów w ul. Unruga /jezdnia północna/. Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną. Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Robotniczą także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowania wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej. Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Bosmańską będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska – Unruga zach i Unruga zach – Unruga Wsch). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazd rowerowy przez ul. Unruga. - Nadrzędnym celem realizacji tej inwestycji jest poprawa stanu infrastruktury drogowej oraz nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego i bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. - podkreśla Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji. - Projekt przebudowy ulicy Unruga został przygotowany właśnie w oparciu o te założenia, a wszystkie wymienione elementy inwestycji, były przedmiotem analiz w trakcie procesu projektowego z udziałem Wydziału Inwestycji, projektantów a także innych jednostek miejskich, w tym m.in. ZKM w Gdyni.- podsumowuje naczelnik. Na zdjęciu od lewej: Michał Kubiak i Łukasz Żebierek - przedstawiciele firmy Strabag, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, Anna Krzeszewska i Alicja Wasilewska przedstawicielki Banku Gospodarstwa Krajowego, Bartosz Ossowski, kierownik budowy Strabag, Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji UM Gdyni, Łukasz Wiśniewski firma Strabag // fot. M.ŚliżewskaW ramach zadania wykonana zostanie także budowa i przebudowa: oświetlenie ulicznego: słupy i lampy oświetleniowe, sygnalizacji świetlnej, kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami i wpustami, kanalizacji sanitarnej, wodociągu, gazociągu, kanału technologicznego, sieci teletechniczne, oraz remont ciepłociągu. Przebudowywana droga została zaprojektowano w dostosowaniu do istniejącego ukształtowania terenu. Istniejące drzewa i krzewy, które kolidują z projektem zostaną usunięte. Do wycinki przeznaczono 20 drzew, 9 do przesadzenia, pozostaje 70 sztuk aktualnego drzewostanu. W ramach kompensacji przewidziano nasadzenia zastępcze w następujących ilościach: drzewa liściaste – 184 szt, drzewa iglaste – 3 szt, krzewy liściaste – 3053 szt, krzewy iglaste - 366 szt, trawy rabatowe – 702 szt, byliny - 2256 szt i cebule – 358 szt.Zamówienie jest dofinansowane z programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w kwocie 29.358.796,51 pln. Za zadanie odpowiada Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. Koszt całościowy to 30 906 019,51 pln (budżet miasta na to zadanie pierwotnie przeznaczył 43 503 173,32 pln) w efekcie udało się zaoszczędzić znaczną kwotę na inne inwestycje w naszym mieście. Opublikowano: 17.11.2023 14:56 Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 17.11.2023 15:22 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz