W Porcie Gdynia trwa przebudowa nabrzeża Indyjskiego. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunku zbóż, co pozwoli utrzymać pozycję bałtyckiego lidera i pozostać największym agroportem na Bałtyku. Trzy miesiące od podpisania umowy z Grupą NDI trwają zaawansowane prace kafarowe. O podpisaniu 21 grudnia ub. r. umowy pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Grupą NDI na przebudowę nabrzeża Indyjskiego pisaliśmy w artykule Bałtycki lider przeładunku zboża. To ważna inwestycja, która pozwoli gdyńskiemu portowi utrzymać pierwszeństwo w basenie Morza Bałtyckiego jeżeli chodzi o przeładunki zboża. Bo choć obroty w Porcie Gdynia w roku 2022 osiągnęły rekordowy poziom ponad 28 mln ton i były wyższe o 1,5 mln ton niż w roku poprzednim, to wzrost ten osiągnięto głównie poprzez wzrost przeładunku węgla. Natomiast, jak podaje portal forum.gdynia.pl, przeładunek zboża był w 2022 roku o 1% mniejszy niż w 2021 i wyniósł 4,7 mln ton.Planowane poszerzenie o 6 metrów nabrzeża Indyjskiego na odcinku około 540 metrów oraz pogłębienie basenu do 15,5 metra umożliwi cumowanie większych statków - masowców, a co za tym idzie zwiększenie obrotu zbożem. Kubatura prac czerpalnych to około 80 tys. m3. W przyszłości nowa konstrukcja nabrzeża będzie umożliwiała pogłębienie akwenu do 17 metrów. Jak informuje Port Gdynia, trzy miesiące od podpisania umowy z Grupą NDI, trwają intensywne prace kafarowe przy nabrzeżu, czyli pogrążanie elementów ściany nabrzeża, takich jak pale rurowe i grodzice stalowe. Ich zaawansowanie wynosi 70%. W robotach kafarowych wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, bez którego wykonanie prac trwałoby dużo dłużej. Są to m.in. ponton kotwiony za pomocą pali o długości prawie 90 metrów, palownice i wibromłoty. Dodatkowo ich pracę wspomagają dźwigi, które dostarczają elementy konstrukcyjne o masie do 24 ton (rury stalowe stanowiska dalbowego). Jednocześnie trwa rozbiórka umocnienia dna oraz rozbiórka wyposażenia hydrotechnicznego i nawierzchni kolejowo-drogowej nabrzeża. – W ramach przebudowy wykonaliśmy m.in. tymczasowe stanowisko przeładunkowe, w skład którego wchodzą dwie dalby, pomosty komunikacyjne oraz platforma pływająca pod rurociągi przesyłowe dla użytkownika nabrzeża – informuje Grupa NDI. – W najbliższych tygodniach planujemy rozpocząć prace związane z wykonaniem robót żelbetowych, mikropali kotwiących, przeszukaniem dna akwenu i wydobyciem obiektów niebezpiecznych oraz roboty czerpalne. Mikropale będą montowane pod wodą i na lądzie. Grupa NDI ma 22 miesiące na wykonanie całości kontraktu, ale już po 16 miesiącach odda do użytkowania pierwszy z odcinków inwestycji. Opublikowano: 12.04.2023 11:24 Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 12.04.2023 11:43 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz