Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni utrzymuje około 400 km dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. W 2024 roku przeprowadził szereg inwestycji infrastrukturalnych, które poprawiły komfort, estetykę i bezpieczeństwo mieszkańców, jak i uczestników ruchu drogowego. Były to prace utrzymaniowe, ale i realizacje pomysłów rad dzielnic czy zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego. Prace polegały na przebudowie, modernizacji i remoncie dróg oraz chodników, utrzymaniu zieleni i czystości placów zabaw, konserwacji obiektów inżynierskich, dbaniu o właściwe działanie oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej czy rozwój przestrzeni publicznej.W 2024 roku ZDiZ zmodernizował i wyremontował około 76 600 m2 nawierzchni bitumicznej oraz około 48 000 m2 nawierzchni chodników. Ponadto około 4 800 m2 utwardzono płytami yomb, meba, mon oraz kostką betonową.Wśród realizacji znalazły się: modernizacja dwóch odcinków ul. Hutniczej, z rozszerzeniem o odcinek ul. Hutniczej pomiędzy ul. Malczewskiego a ul. św. Mikołaja, modernizacja ul. Morskiej – na odcinku od ul. Denhoffa do sklepu JYSK (kierunek centrum Gdyni), modernizacja ul. Kopernika – na odcinku ul. Legionów i Partyzantów, remont nawierzchni jezdni placu Konstytucji, naprawy nawierzchni w zakresie robót bitumicznych w ciągu ulic powiatowych – ul. Rdestowa, remont nawierzchni jezdni z masy bitumicznej w ciągu ul. 10 Lutego – na odcinku od ul. Zygmunta Augusta do ul. Władysława IV w kierunku dworca, modernizacja ul. Chylońskiej – od ul. Kartuskiej do ul. Puckiej, modernizacja nawierzchni jezdni w ciągu ul. Witomińskiej, utwardzenie nawierzchni drogi na odcinku ul. Chylońskiej 166-168, 170-172, 174-176, wykonano czyszczenie dylatacji modułowych na obiektach inżynierskich. Remonty chodników: remont nawierzchni południowego chodnika na wiadukcie w ciągu ul. Stryjskiej, remont chodnika wzdłuż ul. Morskiej, modernizacja chodnika w ciągu ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, budowa fragmentu chodnika wzdłuż ul. Zaruskiego, modernizacja deptaku w parku Cisowskim i remont chodnika prowadzącego do Szkoły Podstawowej nr 31. Zieleń i mała architektura Zieleń niska w utrzymaniu Zarządu Dróg i Zieleni ma powierzchnię ok. 166 ha. Zadaniem ZDiZ-u jest również utrzymanie drzewostanu miejskiego na terenach będących w zarządzie jednostki.Prace pielęgnacyjne drzew polegają na: usuwaniu posuszu, formowaniu prawidłowej skrajni jezdni, odsłanianiu znaków i sygnalizatorów drogowych, wycinaniu drzew suchych i zagrażających bezpieczeństwu oraz poprawie estetyki drzewostanu. W roku 2024 koszt utrzymania zieleni wyniósł ok. 5 mln zł, a środki przeznaczone na utrzymanie drzewostanu to ok. 2,65 mln zł.ZDiZ opiekuje się ok. 171 obiektami. Są to place zabaw, siłownie zewnętrzne oraz miejsca piknikowe. W ramach Budżetu Obywatelskiego powstał plac zabaw oraz siłownia zewnętrzna przy ul. Kcyńskiej „Ogród różany” oraz międzypokoleniowy park rekreacji przy ul. Stolemów. Ze środków rad dzielnic przebudowano place zabaw przy terenach Szkół Podstawowych nr 40 i nr 10 oraz przy Przedszkolach nr 27 i 31. Utrzymanie miejskich placów zabaw oraz terenów rekreacyjnych kosztowało w minionym roku ok. 740 tys. zł. Oznakowanie Odtwarzanie oznakowania poziomego odbywa się każdego roku w całym mieście. Prace te są wykonywane poza godzinami szczytu komunikacyjnego, w godzinach nocnych – tak, aby nie powodować utrudnień. Odmalowywane są m.in.: pasy na przejściach dla pieszych, linie segregacyjne na jezdniach, miejsca postojowe, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, czy oznakowanie poziome dróg rowerowych.W 2024 roku obszar wymalowania nowej organizacji ruchu lub odtworzenia istniejącej (poziome oznakowanie dróg) wyniósł 59 666,9 m2. Na ten cel wydano ok. 1,2 mln zł. Ponadto naprawiono ok. 2 400 elementów uszkodzonego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie całego miasta za kwotę ok. 1,1 mln zł. Sygnalizacja świetlna i Tristar System Tristar umożliwia sprawne zarządzanie i sterowanie ruchem ulicznym oraz transportem zbiorowym w naszym mieście. Dzięki niemu inżynierowie mogą na bieżąco rozwiązywać problemy komunikacyjne powstałe np. po kolizjach czy w trakcie zmian w organizacji ruchu.Algorytmy sterowania przy wsparciu operatorów systemu mogą w czasie rzeczywistym wpływać na działanie sygnalizacji świetlnej. Sukcesywnie do systemu podłączane są kolejne skrzyżowania. Obecnie jest ich już 94. Na terenie miasta znajduje się 117 skrzyżowań i przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną (wliczając kontrapas autobusowy). Na utrzymanie sygnalizacji świetlnej oraz naprawy związane z uszkodzeniami w ubiegłym roku przeznaczono ok. 2,5 mln zł. Natomiast utrzymanie systemu Tristar w zakresie infrastruktury i oprogramowania oraz naprawy związane z awariami i uszkodzeniami to koszt ok. 1,2 mln zł. Zajęcie pasa drogowego Samodzielny Referat Zajęć Pasa Drogowego w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni wydaje zezwolenia na zajmowanie pasa drogowego oraz nalicza opłaty i kary z tym związane. Wyznacza również trasy przejazdów ponadnormatywnych czy wprowadza tymczasowe zmiany w ruchu w przypadku awarii.W 2024 roku wydano: 1 577 decyzji naliczających opłaty na zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w Gdyni na kwotę około 2,5 mln zł (zajęcia pod ogródki gastronomiczne, handel, roboty, umieszczanie urządzeń w pasie drogowym, obiekty budowlane), 1 500 zezwoleń niepłatnych (wnioski o wydanie identyfikatorów do strefy ograniczonego tonażu w Śródmieściu, zwolnienie pasa (protokoły), odpowiedzi na pisma, e-maile mieszkańców, przedsiębiorców). Oczyszczanie miasta W sezonie zimowym 2024/2025 Dział Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni realizuje siłami własnymi prace związane z zimowym utrzymaniem dróg na jezdniach i parkingach o łącznej długości 277 km. Gdynia jest w gotowości zimowej od połowy listopada do końca marca.Główny układ komunikacyjny obsługuje dział LIZUD. Utrzymaniem dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ciągów pieszych, dróg rowerowych i płatnych miejsc postojowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania zajmują się firmy zewnętrzne wyłonione w ramach przeprowadzonych postępowań przetargowych. Koszt „Akcji Zima” w sezonie 2023/2024 wyniósł około 12,2 mln zł. Sam LIZUD podczas swoich działań wykorzystał blisko 5,5 tys. ton soli.W 2024 roku dział LIZUD został wyposażony w nowy sprzęt. To m.in. 2 wielofunkcyjne zamiatarki przegubowe o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg wraz z możliwością swobodnego wykorzystania ich do realizacji innych zadań transportowych lub komunalnych. Oświetlenie Obecnie Gdynię oświetla ponad 21 200 szt. opraw, w tym ok. 12 800 szt. opraw to majątek Gminy Gdynia, a ok 8 400 szt. to własność Energi Oświetlenie. Koszt utrzymania oświetlenia w Gdyni za 2024roku to ok. 16,2mln zł.W 2024 roku wyremontowano m.in. oświetlenie na ul. Jarowej oraz wymieniono źródło światła w oprawach na ul. Świętojańskiej i placu Kaszubskim.Tradycyjnie świetlne ozdoby były montowane przy głównych ciągach komunikacyjnych oraz placach, rondach na terenie Śródmieścia oraz Wzgórza św. Maksymiliana. Przyozdobione zostały nie tylko słupy trakcyjne, latarnie, ale też drzewa. Nie zabrakło efektownych, przestrzennych dekoracji świetlnych w postaci żagli ustawionych przy węzłach przesiadkowych, placach oraz skwerach, iluminacji w dzielnicach czy figur przestrzennych w parku Kilońskim.Oprócz iluminacji przestrzennych, które zdobią trzy ronda na Chwarznie-Wiczlinie, nowością był efektowny samochód św. Mikołaja 3D w Parku Centralnym. Koszt utrzymania iluminacji świątecznych to ok. 630 000 zł. Wody opadowe Samodzielny Referat ds. Wód Opadowych w Zarządzie Dróg i Zieleni zajmuje się utrzymaniem, eksploatacją, konserwacją i prowadzeniem prac awaryjno-naprawczych miejskiej sieci kanalizacji deszczowej oraz urządzeń wodnych, jak i utrzymaniem zbiorników retencyjnych (przeciwpowodziowych) zlokalizowanych na gruntach gminnych.W roku 2024 wykonano m.in.: roboty odmuleniowe i naprawcze oraz koszenia na urządzeniach wodnych oraz w ich obrębie, protokoły kontroli obiektów hydrotechnicznych – zbiorników przeciwpowodziowych. Łączny koszt obsługi i utrzymania urządzeń wodnych to ok. 1,7 mln zł.Sieć kanalizacji deszczowej w Gdyni, która jest w utrzymaniu ZDiZ-u, ma długość ponad 400 km. Elementy sieci to również studnie rewizyjne, wpusty uliczne, piaskowniki, separatory, zbiorniki retencyjne czy przepompownie wód deszczowych. Takich urządzeń ZDiZ ma w utrzymaniu ponad 12 tys. Utrzymanie kanalizacji deszczowej w mieście to koszt ok. 4,9 mln zł, natomiast na same remonty kanalizacji deszczowej w Gdyni w ubiegłym roku wydano 1,8 mln zł. Nadzór inwestorski Nadzorem inwestorskim nad inwestycjami własnymi ZDiZ, jak i realizowanymi przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni oraz Gdyńskie Centrum Sportu, zajmuje się Samodzielny Referat Nadzoru Inwestorskiego i Oświetlenia w Zarządzie Dróg i Zieleni.W 2024 prowadzono nadzór nad inwestycjami, takimi jak m.in.: zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na budowie hali sportowej przy ul. Morskiej 75 przy Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni, zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania: „Budowa w Gdyni w ciągu ul. Puckiej wiaduktu drogowego nad układem torów stacji Gdynia Port wraz z likwidacją przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Puckiej kat. A w km 6,005 linii kolejowej nr 228", rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni poprzez budowę buspasa na odcinku od ul. Gierdziejewskiego do S6, rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino oraz budowa drogi rowerowej w ul. Rolniczej w Gdyni, budowa dźwigu osobowego w przejściu podziemnym pod ul. Morską na przedłużeniu tunelu PKP Gdynia Główna wraz z naprawą izolacji przejścia podziemnego pod ul. Morską w Gdyni. Rok 2024 był pełen inwestycji i działań mających na celu poprawę infrastruktury miejskiej w Gdyni. Dzięki zaangażowaniu różnych działów udało się zrealizować liczne projekty, które przyczynią się do podniesienia jakości życia mieszkańców oraz poprawy bezpieczeństwa i estetyki miasta. Opublikowano: 08.01.2025 15:20 Autor: Marcin Mielewski (m.mielewski@zdiz.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 09.01.2025 08:40 Zmodyfikował: Magdalena Czernek