Jak się zrelaksować przed sprawdzianem albo po prostu odetchnąć po ciężkim dniu w szkole? Na przykład przenieść się na chwilę na wirtualną plażę albo posłuchać ulubionej muzyki. Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni w innowacyjny sposób troszczy się o dobrostan i zdrowie psychiczne swoich uczniów. To właśnie tutaj od 16 września można korzystać ze specjalnej strefy relaksu opartej o technologię wirtualnej rzeczywistości. Projekt powstał we współpracy z firmą Unicorn VR World. Nowa strefa relaksu i wyciszenia VR w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych została stworzona z myślą o wsparciu uczniów w radzeniu sobie ze stresem oraz w celu umożliwienia im odprężenia. Młodzież może do niej zaglądać przed ważnymi egzaminami, na przerwach lub w trudnych emocjonalnie momentach. Po to, aby zrelaksować się w immersyjnym świecie wirtualnej rzeczywistości.Szkoła wspólnie z uczniami już od 2017 roku aranżuje sfery wyciszenia i odpoczynku. Teraz placówka pomyślała również o innych formach relaksacji i wyciszenia dla młodzieży, szczególnie po trudnym okresie izolacji spowodowanej pandemią. A ponieważ to szkoła techniczna, to właśnie technologię wykorzystała do konstruktywnych form dbania o siebie i poprawienia dobrostanu młodzieży. Dlatego też nawiązała współpracę z firmą Unicorn VR World, która na bazie blisko 5 lat własnych doświadczeń oraz wyników badań pokazujących ogromny potencjał i efektywność technologii VR w terapii psychologiczno-pedagogicznej, stworzyła innowacyjną aplikację VR, która jest dostępna w strefie ciszy i wyciszenia. Pomyśleliśmy sobie, że w dobie kryzysu wśród młodzieży i po pandemii, szczególnie młodych ludzi dotyka bardzo dużo kryzysów psychicznych. Są w różnym stanie, potrzebują różnego rodzaju narzędzi do tego, żeby umieć się samemu wyciszyć – informuje Dorota Kotwicka, dyrektorka ZSChiE w Gdyni.To, czego było nam potrzeba, to jest rzeczywiście budowanie relacji i obecność drugiego człowieka. Ale wszyscy potrzebujemy też zadbania o siebie, swój dobrostan i myślę, że ta przestrzeń, w której dziś jesteśmy, nam to umożliwia – dodaje Grzegorz Kryger, Pomorski Kurator Oświaty. Strefa relaksu VR VR (wirtualna rzeczywistość) to technologia, która w ciągu ostatnich dwóch dekad opanowała i wzbogaciła wiele dziedzin nauki i usług – także edukację. Jest również coraz szerzej wykorzystywana do terapii wielu zaburzeń funkcjonowania psychologicznego i rozwojowego człowieka. Strefa relaksu VR, którą przygotowano w gdyńskiej szkole, opiera się na różnych technikach relaksacji: od pięknych, malowniczych krajobrazów po kojącą muzykę i ćwiczenia oddechowe.Urządzenie VR z aplikacją do relaksacji (fot. Magdalena Śliżewska) To niepozorne urządzenie po założeniu na głowę ma taką moc, że teleportuje nas do różnych przestrzeni. Śmiejemy się, że ta aplikacja to sposób na bezpieczne wagary. Dlatego, że siadamy sobie wygodnie i wybieramy jedną z czterech przestrzeni, do której chcemy uciec i uspokoić się, wyciszyć – opowiada Wojciech Kreft z firmy Unicorn VR World. Rozgrywka zaczyna się w wirtualnym pomieszczeniu z biurkiem, czytnikiem kaset oraz sympatycznym robotem o imieniu „Z”, który pełni rolę przewodnika. Na blacie znajdują się cztery kasety, każda z nich prowadzi do innego doświadczenia. Do wyboru są: jaskinia wyciszenia, w której można posłuchać muzyki albo posiedzieć w ciszy, magiczny pył, który umożliwia tworzenie neonowych choreografii w rytm muzyki i oferuje swobodną ekspresję ruchu oraz plaża z ćwiczeniami oddechowymi, które pomagają w głębokim relaksie. Znajdziemy tu również grę logiczną, w której gracze tworzą złożone kształty za pomocą rąk. Cubism rozwija kreatywność oraz umiejętność rozwiązywania problemów, co jest niezwykle cenne w kontekście nauki i codziennych wyzwań.A co o nowej strefie sądzą uczniowie? Strefa relaksacji w naszej szkole została wprowadzona szczególnie dla uczniów, którzy czują potrzebę odprężenia się – między lekcjami albo przed powrotem do domu. Uważam, że taka strefa może przynieść duże korzyści dla psychiki i samopoczucia ucznia, bo pomaga wyładować stres w przyjemny sposób – mówi uczeń Mateusz Baranowski. Galeria zdjęć Pobierz galerię Na zdj. (od lewej): Iwona Tanewska, naczelniczka Wydziału Edukacji, Dorota Kotwicka, dyrektorka ZSChiE w Gdyni i Wojciech Kreft z firmy Unicorn VR World (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Urządzenie VR z aplikacją do relaksacji (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Samorząd uczniowski pracujący przy projekcje (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Alan, jeden z uczniów ZSChiE w Gdyni, demonstruje urządzenie dostępne w nowej strefie relaksu VR (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Uczniowie ZSChiE podczas oficjalnej prezentacji nowej strefy relaksu (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Na zdj. m.in. (od prawej) : Dorota Kotwicka, dyrektorka ZSChiE, Iwona Tanewska, naczelniczka Wydziału Edukacji i Grzegorz Kryger, Pomorski Kurator Oświaty (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Prezentacja możliwości urządzenia VR i aplikacji (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Goście również mogli skorzystać z gogli VR. Na zdj. m.in. Adam Labuhn z biura posła Rafała Siemaszko (fot. Magdalena Śliżewska) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 16.09.2024 15:50 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 16.09.2024 16:10 Zmodyfikował: Karolina Szypelt