PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Relaks i wyciszenie. Nowa strefa VR dla uczniów w ZSChiE

Alan, jeden z uczniów ZSChiE w Gdyni, demonstruje urządzenie VR dostępne w nowej strefie relaksu (fot. Magdalena Śliżewska)

Alan, jeden z uczniów ZSChiE w Gdyni, demonstruje urządzenie VR dostępne w nowej strefie relaksu (fot. Magdalena Śliżewska)

Jak się zrelaksować przed sprawdzianem albo po prostu odetchnąć po ciężkim dniu w szkole? Na przykład przenieść się na chwilę na wirtualną plażę albo posłuchać ulubionej muzyki. Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni w innowacyjny sposób troszczy się o dobrostan i zdrowie psychiczne swoich uczniów. To właśnie tutaj od 16 września można korzystać ze specjalnej strefy relaksu opartej o technologię wirtualnej rzeczywistości. Projekt powstał we współpracy z firmą Unicorn VR World.

 
Nowa strefa relaksu i wyciszenia VR w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych została stworzona z myślą o wsparciu uczniów w radzeniu sobie ze stresem oraz w celu umożliwienia im odprężenia. Młodzież może do niej zaglądać przed ważnymi egzaminami, na przerwach lub w trudnych emocjonalnie momentach. Po to, aby zrelaksować się w immersyjnym świecie wirtualnej rzeczywistości.

Szkoła wspólnie z uczniami już od 2017 roku aranżuje sfery wyciszenia i odpoczynku. Teraz placówka pomyślała również o innych formach relaksacji i wyciszenia dla młodzieży, szczególnie po trudnym okresie izolacji spowodowanej pandemią. A ponieważ to szkoła techniczna, to właśnie technologię wykorzystała do konstruktywnych form dbania o siebie i poprawienia dobrostanu młodzieży. Dlatego też nawiązała współpracę z firmą Unicorn VR World, która na bazie blisko 5 lat własnych doświadczeń oraz wyników badań pokazujących ogromny potencjał i efektywność technologii VR w terapii psychologiczno-pedagogicznej, stworzyła innowacyjną aplikację VR, która jest dostępna w strefie ciszy i wyciszenia.


Pomyśleliśmy sobie, że w dobie kryzysu wśród młodzieży i po pandemii, szczególnie młodych ludzi dotyka bardzo dużo kryzysów psychicznych. Są w różnym stanie, potrzebują różnego rodzaju narzędzi do tego, żeby umieć się samemu wyciszyć – informuje Dorota Kotwicka, dyrektorka ZSChiE w Gdyni.

To, czego było nam potrzeba, to jest rzeczywiście budowanie relacji i obecność drugiego człowieka. Ale wszyscy potrzebujemy też zadbania o siebie, swój dobrostan i myślę, że ta przestrzeń, w której dziś jesteśmy, nam to umożliwia – dodaje Grzegorz Kryger, Pomorski Kurator Oświaty.

Strefa relaksu VR


VR (wirtualna rzeczywistość) to technologia, która w ciągu ostatnich dwóch dekad opanowała i wzbogaciła wiele dziedzin nauki i usług – także edukację. Jest również coraz szerzej wykorzystywana do terapii wielu zaburzeń funkcjonowania psychologicznego i rozwojowego człowieka. Strefa relaksu VR, którą przygotowano w gdyńskiej szkole, opiera się na różnych technikach relaksacji: od pięknych, malowniczych krajobrazów po kojącą muzykę i ćwiczenia oddechowe.

Urządzenie VR z aplikacją do relaksacji
Urządzenie VR z aplikacją do relaksacji (fot. Magdalena Śliżewska)
To niepozorne urządzenie po założeniu na głowę ma taką moc, że teleportuje nas do różnych przestrzeni. Śmiejemy się, że ta aplikacja to sposób na bezpieczne wagary. Dlatego, że siadamy sobie wygodnie i wybieramy jedną z czterech przestrzeni, do której chcemy uciec i uspokoić się, wyciszyć – opowiada Wojciech Kreft z firmy Unicorn VR World.

Rozgrywka zaczyna się w wirtualnym pomieszczeniu z biurkiem, czytnikiem kaset oraz sympatycznym robotem o imieniu „Z”, który pełni rolę przewodnika. Na blacie znajdują się cztery kasety, każda z nich prowadzi do innego doświadczenia. Do wyboru są: jaskinia wyciszenia, w której można posłuchać muzyki albo posiedzieć w ciszy, magiczny pył, który umożliwia tworzenie neonowych choreografii w rytm muzyki i oferuje swobodną ekspresję ruchu oraz plaża z ćwiczeniami oddechowymi, które pomagają w głębokim relaksie. Znajdziemy tu również grę logiczną, w której gracze tworzą złożone kształty za pomocą rąk. Cubism rozwija kreatywność oraz umiejętność rozwiązywania problemów, co jest niezwykle cenne w kontekście nauki i codziennych wyzwań.

A co o nowej strefie sądzą uczniowie?
Strefa relaksacji w naszej szkole została wprowadzona szczególnie dla uczniów, którzy czują potrzebę odprężenia się – między lekcjami albo przed powrotem do domu. Uważam, że taka strefa może przynieść duże korzyści dla psychiki i samopoczucia ucznia, bo pomaga wyładować stres w przyjemny sposób – mówi uczeń Mateusz Baranowski.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 16.09.2024 15:50
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 16.09.2024 16:10
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze