Chociaż jeszcze nie trafiły na regularne kursy, już wzbudzają zainteresowanie pasjonatów i przyciągają spojrzenia przechodniów. Na ulicach Gdyni ostatnie testy przechodzi nowy Solaris Trollino 18 – przegubowy trolejbus, który dzięki bateriom może przejechać ponad 20 kilometrów poza siecią. Lada moment nowoczesne „trajtki” zaczną wozić pierwszych pasażerów. To jedna z części dużego, opiewającego na kilkadziesiąt milionów złotych kontraktu, który Gdynia podpisała w zeszłym roku z polską firmą Solaris. Przypomnijmy, że producent dostarczy 14 nowych trolejbusów Trollino 12 czwartej generacji, 16 przegubowych Trollino 18 oraz zamontuje baterie litowo-jonowe w 21 już używanych pojazdach. To jeden z największych kroków w modernizacji ekologicznego taboru w Gdyni. Przegubowce już niedługo Na kilku liniach można już zauważyć standardowe trolejbusy najnowszej generacji, natomiast do wyjazdu na gdyńskie ulice szykuje się prawdziwa gratka wśród fanów komunikacji publicznej – przegubowce zasilane energią elektryczną. Pojazdy przechodzą niezbędne próby.- Aktualnie te trolejbusy wyposażane są we wszystkie niezbędne numery, napisy i loga. Po wyposażeniu i po krótkich jazdach testowych ruszą na ulice Gdyni. To faktycznie nowość, co prawda starsi mieszkańcy mogą pamiętać przegubowe trolejbusy z ulic Gdyni, jednak były to trolejbusy marki Ikarus przerabiane ze starych autobusów. Było ich tylko 9, to jeszcze lata 90. Jeżeli chodzi o fabrycznie nowe trolejbusy, to dopiero początek – podkreśla Michał Podgórniak, dyspozytor ruchu, który testuje nowego Trollino 18. Z bateriami i bogatym wyposażeniem Nowe przegubowce to przede wszystkim oszczędność środowiska. Pojazdy, oprócz korzystania z sieci trakcyjnej za pomocą tzw. „szelek”, będą też wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Power. Dzięki temu będą mogły przejechać około 20-30 kilometrów na zasilaniu bateryjnym, w miejscach poza siecią, dając możliwość zastąpienia niektórych spalinowych autobusów.Warto dodać, że przełączenie z „szelek” na baterie będzie możliwe za pomocą kilku przycisków, bez wysiadania z kabiny. Akumulatory doładują się dodatkowo podczas jazdy, dzięki rekuperacji, czyli zbieraniu energii wytwarzanej podczas hamowania.Sami kierowcy odczują zresztą więcej zmian. W porównaniu do starszych modeli Solarisa pojawi się m.in. w pełni sterowalny, podgrzewany fotel, elektrycznie sterowane lustra, a nawet tak istotne drobiazgi, jak gniazda USB. Tych nie zabraknie także w reszcie wnętrza, gdzie pasażerowie bez problemu naładują telefony. Do tego automatyczna klimatyzacja, wygodny rozkład siedzeń, gustowne podświetlenia. W przegubowych trolejbusach zmieści się do 120 osób, jest też miejsce na 2 wózki. Na zewnątrz nieco zmienił się design karoserii, który nawiązuje do nowych trendów w branży motoryzacyjnej.Gdzie trafią nowe trolejbusy? Jedną z linii, na które mają wyjechać Trollino 18 jest linia nr 181, która łączy gdyńskie Kacze Buki, Dąbrowę i Mały Kack z Sopotem.Tym samym przegubowe trolejbusy wracają do Gdyni po prawie dwóch dekadach przerwy, chociaż, co warto jeszcze raz podkreślić, pierwszy raz jako fabrycznie nowe pojazdy. Przypomnijmy, że Gdynia obok Lublina i Tychów jest jedynym miastem w Polsce, które posiada sieć komunikacji trolejbusowej.Projekt pn.: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru” uzyskał dofinansowanie w ramach Działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach (Oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach) Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Galeria zdjęć Pobierz galerię Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Nowy Solaris Trollino 18 przygotowywany do wprowadzenia na gdyńskie linie, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 13.02.2019 08:00 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 13.02.2019 11:14 Zmodyfikował: Kamil Złoch