W poniedziałek, 19 lipca odbyła się pierwsza próba cumowania na nowym terminalu publicznym w Porcie Gdynia. Do kei zawinął prom Stena Spirit, należący do szwedzkiego armatora Stena Line. Zakończył się etap głównych prac związanych z budową publicznego terminalu promowego w Gdyni. Obecnie trwają jeszcze odbiory techniczne. Nowy obiekt jest dostosowany do obsługi promów o długości 240 m – o jedną trzecią dłuższych niż np. jednostki Stena Line, które cumują obecnie przy ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego 60.Nowy terminal jest przeznaczony dla kilku operatorów oraz zakłada przyjęcie rozmaitych promów. Przy kei będą cumować statki o różnej długości, realizujące połączenia Stena Line oraz Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Obiekt posiada innowacyjną rampę oraz rękaw dla pasażerów pieszych.W poniedziałek, 19 lipca przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m, należącego do przewoźnika Stena Line. Odbiory techniczne będą jeszcze prowadzone przez najbliższe tygodnie, a otwarcie terminalu zaplanowano na 23 września. Zbiega się to z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.Nowy terminal promowy w Gdyni realizowany jest zgodnie z ideą „green port”, czyli posiada przyłącze elektryczne. Wykorzystanie energii elektrycznej z lądu eliminuje emisje spalin, drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ tego rodzaju transportu na środowisko i jego oddziaływanie na centrum miasta. Poprawia się także komfort pracy załogi statków.Wartość inwestycji to około 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.Widok z góry na rampę, fot. Tadeusz Urbaniak, Port Gdynia Źródło: Port Gdynia Opublikowano: 22.07.2021 11:31 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 22.07.2021 11:43 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz